Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med att koppla kvicksilverlampa


Murmel

Rekommendera Poster

Hejsan, håller på att bygga en fjärilsfälla/moth trap...

 

http://www.atropos.info/gardenmoths.html

 

...och till den ska man använda en Kvicksilverlampa för att de bäst lockar nattfjärilar. Jag har en drossel/reaktor och en lampa, lampan på 125W. Jag är osäker på hur man ska koppla ihop det, så behöver lite hjälp.

 

På drosseln är det fyra hål och vid hålen står det som följer:

 

[hål]

[hål] L

[hål] 125W

[hål] 80W

 

Står L:et för Lampa? Ska jag då koppla in strömmen från väggen i "125W-hålet" och lampan i "L-hålet"?

 

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

L står för Line dvs. Fas

Hålet för 125 W ska användas till din 125 W lampa.

 

post-52940-12685884336_thumb.png

 

Fabrikat & typ på din drossel kan ge exaktare info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte så mycket om elektronik, så vet inte vad Fas är. Ska jag koppla in strömmen från väggen i L-hålet och sedan en kabel från 125W-hålet till lampan? Vad står N för och är det också något som ska kopplas någonstans?

 

Detta står på drosseln:

 

Helvar FINLAND

E 125/80 LU 230V

tw 130 50Hz

Hg 80W 0,80A λ0,50 Δt 60

Hg 125W 1,15A λ0,55 Δt 70

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte så mycket om elektronik, så vet inte vad Fas är. Ska jag koppla in strömmen från väggen i L-hålet och sedan en kabel från 125W-hålet till lampan? Vad står N för och är det också något som ska kopplas någonstans?

 

Detta står på drosseln:

 

Helvar FINLAND

E 125/80 LU 230V

tw 130 50Hz

Hg 80W 0,80A λ0,50 Δt 60

Hg 125W 1,15A λ0,55 Δt 70

 

Tack för hjälpen!

 

Ta inte illa upp men om man inte vet vad fas och nolla är ska man kanske inte koppla alls..

Beroende på var du avser att montera drosseln så behövs ju även skyddsjord.

WIKI

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Hejsan!

 

Håller med förgånde talare ang om man inte vet vad fas och nolla är, men vi har AC normalt i våra vägguttag så det kvittar vilken tråd som kopplas i vilket hål. Men som sagt åk in till en elfirma eller liknande för din och andras säkerhet! Det finns inga försäkringar som täcker vad du har gjort om det skulle gå illa.

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Håller med förgånde talare ang om man inte vet vad fas och nolla är, men vi har AC normalt i våra vägguttag så det kvittar vilken tråd som kopplas i vilket hål. Men som sagt åk in till en elfirma eller liknande för din och andras säkerhet! Det finns inga försäkringar som täcker vad du har gjort om det skulle gå illa.

 

Mvh Martin

 

Är inte så säker på att en elfirma vill bygga en egen armatur och stå för CE-märkning av den (om det nu räknas som att elfirman säljer den) men man kan ju få hjälp att koppla iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...