Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Facebook-grupp: Hate Internet Explorer!


Alling

Rekommendera Poster

I reglerna stod det att kommersiell reklam inte tillåts. Detta är ju reklam, men inte kommersiell sådan. Jag har inget kommersiellt eller ont syfte med den här tråden.

 

Som amatörwebbutvecklare störs jag varje dag av att IE tydligen bara uppfanns för att göra livet så surt som möjligt för alla som försöker göra webbsidor, och även för alla som använder webben.

 

Det värsta för just webbutvecklare är att IE skiter i webbstandarder. Om någon vill ha ett konkret bevis kan jag tala om att IE fick 20/100 på Acid3-testet, där Firefox fick 94 och alla andra 100. Man kunde ju tro att Microsoft skulle bättra sig när de gjorde IE8, men icke!

 

Det värsta för vanliga användare är dess usla användarvänlighet. Bara jag skummar igenom den här avdelningen (Webbläsare) ser jag jättemånga trådar som handlar om problem med IE.

 

Det finns en Facebook-grupp för alla som tycker IE är värdelös. Jag antar att de flesta här - i egenskap av vana datoranvändare - tycker det, och därför tror jag att många här skulle vara intresserade av att gå med i gruppen.

 

Länk till gruppen: Facebook | Hate Internet Explorer!

 

Gruppen är fortfarande liten, men det borde finnas många här som vill gå med.

 

Sprid budskapet över internet och hjälp till att hindra Microsoft från att hindra webbens utveckling! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Undrar vad som skulle hänt om alla skulle dissat IE, och istället använt någon annan webbläsare än IE. Det borde synas i analyserna som förekommer om vilka webbläsare som används mest. Inte för att det skulle få omkull IE:s dominans, men skulle tydligt markera folks missnöje med deras webbläsare.

 

Bäst av allt kanske...

 

Den här månaden får Windowsanvändare möjlighet att välja vilken webbläsare som dom vill använda.

 

http://www.smartie8.se/post/2010/02/19/Det-europeiska-webblasarvalet.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här månaden får Windowsanvändare möjlighet att välja vilken webbläsare som dom vill använda.

Ja, det är jättebra att EU har bestämt det. Men det är bara första steget på vägen, eftersom alla mindre vana användare bara klickar på "OK" eller "Bestäm senare" eller "Hoppa över" eller vad det kan tänkas stå.

 

Det absolut värsta är att t ex skolan fortfarande använder IE6 och vägrar uppdatera. IE8 är dålig, men åtminstone inte omodern.

 

Gå med i gruppen, folk! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom så många använder IE, så tyder det ju på att den inte är helt värdelös, den toppar ju fortfarande listorna, även om avståndet till andra plats minskar sakta.

 

Finns väl fortfarande ingen webbläsare som är "bäst", alla har tyvärr sina olika brister, men valet är ju fritt idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är jättebra att EU har bestämt det. Men det är bara första steget på vägen, eftersom alla mindre vana användare bara klickar på "OK" eller "Bestäm senare" eller "Hoppa över" eller vad det kan tänkas stå.

 

Det absolut värsta är att t ex skolan fortfarande använder IE6 och vägrar uppdatera. IE8 är dålig, men åtminstone inte omodern.

 

Gå med i gruppen, folk! :)

 

Att din skola inte har bytt till IE8, har dom säkert en anledning till, även om det ur säkerhets-synpunkt inte är så bra.

 

Gå med i gruppen säger du?

Då är man ju tvungen att gå med i Facebook också, eller har du någon bakdörr för folk som inte vill vara med i Facebook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom så många använder IE, så tyder det ju på att den inte är helt värdelös, den toppar ju fortfarande listorna, även om avståndet till andra plats minskar sakta.

 

Finns väl fortfarande ingen webbläsare som är "bäst", alla har tyvärr sina olika brister, men valet är ju fritt idag.

Att så många använder IE beror på att den följer med Windows, och skrämmande många användare vet inte att det finns olika webbläsare, de tror att Internet Explorer = Internet. Därför har de inget att jämföra med, eller så stör de sig på "Internet" (alltså IE) men tror inte att man kan byta.

 

 

 

Att din skola inte har bytt till IE8, har dom säkert en anledning till, även om det ur säkerhets-synpunkt inte är så bra.

 

Gå med i gruppen säger du?

Då är man ju tvungen att gå med i Facebook också, eller har du någon bakdörr för folk som inte vill vara med i Facebook?

Att skolan inte byter till någon bra webbläsare beror dels på att IT-avdelningen består av gamla gubbar som aldrig har provat någon annan webbläsare och dels på någon licens som gör att de måste ha IE. Men den licensen säger inte att det måste vara IE6. Vissa datorer har IE8, men de flesta kör fortfarande IE6. Det är inte bara ur säkerhetssynpunkt som det är dåligt. IE6 stöder t ex inte genomskinlighet på PNG-bilder, så om man som jag gör sitt arbete som en webbsida blir det jättefult på skolans datorer. Dessutom håller de stora webbplatserna (YouTube, Webs osv) på att fasa ut stöd för IE6. Den är ju faktiskt nästan 10 år gammal.

 

Ja, om man ska vara med i gruppen måste man ha Facebook, eftersom det är en Facebook-grupp. Eftersom Facebook är världens största online-community är det enligt mig den bästa platsen att skapa en grupp på. Om man inte har Facebook kan man inte gå med i gruppen, men man är ju inte en sämre människa för det. Har du något förslag på hur man kan skapa en grupp som man kan gå med i utan att registrera sig på något sätt? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Gruppen är fortfarande liten, men det borde finnas många här som vill gå med."

och när den blir lite större byter den namn till tex.

"Israel är en europeisk koloni, död åt kolonialismen."

jättekul för medlemmarna i gruppen.

 

Nja, jag tycker faktiskt att det bara är att gilla läget.

Utvecklar du hemsidor för att locka läsare som kör IE

så kanske det funkar om du kör nått Microsoft verktyg för att göra hemsidor.

Utvecklar du hemsidor som mest inriktar sig till de som kör Seamonkey, Firefox osv

så skit i problem i IE.

Inte konstigare än att

BMW har mindre fokus på kunder med lite pengar till en bil

jämfört med Renault.

Och du kan ju alltid lägga in länkar på hemsidan till de webbläsare hemsidan fungerar med. Tex med texten.

Denna sida är utvecklad för följande webbläsare....

bara ladda hem och installera! Och så knappar för Firefox osv och en Stängknapp

och när de trycker på den hamnar de hos din favaoritwebbläsare....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skolan inte byter till någon bra webbläsare beror dels på att IT-avdelningen består av gamla gubbar som aldrig har provat någon annan webbläsare och dels på någon licens som gör att de måste ha IE. Men den licensen säger inte att det måste vara IE6. Vissa datorer har IE8, men de flesta kör fortfarande IE6.

 

Det är ju upp till dom, dom har ju ansvaret för att datorerna och nätverket fungerar i skolan.

 

Ja, om man ska vara med i gruppen måste man ha Facebook, eftersom det är en Facebook-grupp. Eftersom Facebook är världens största online-community är det enligt mig den bästa platsen att skapa en grupp på. Om man inte har Facebook kan man inte gå med i gruppen, men man är ju inte en sämre människa för det. Har du något förslag på hur man kan skapa en grupp som man kan gå med i utan att registrera sig på något sätt? smile.gif

 

Använder inte Facebook, så jag behöver inte tänka på det.

Frågade bara, eftersom du la med länken, som bara leder till fram till den låsta dörren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Gruppen är fortfarande liten, men det borde finnas många här som vill gå med."

och när den blir lite större byter den namn till tex.

"Israel är en europeisk koloni, död åt kolonialismen."

jättekul för medlemmarna i gruppen.

Ja, du har ju rätt att tro det. Jag lär inte kunna påverka din åsikt. Men jag förstår inte varför den/jag skulle göra på det sättet. Jag bryr mig inte om kolonialism eller Israel för fem öre, jag vill bara att folk ska gå med i gruppen eftersom jag tycker dess ståndpunkt är rätt och dess budskap ska spridas, och att folks medvetenhet ska ökas, så att webben kan utvecklas snabbare.

 

För IE är den enda stora webbläsaren som verkligen hindrar WWW från att utvecklas. Som webbkodare måste man ständigt ta hänsyn till att W3C:s standarder inte stöds av IE. Under nästan varje exempel på W3Schools står det något i stil med:

 

Note: The example above allows Firefox, Chrome, and Safari to resize the text, but not Internet Explorer.

 

 

 

Och jag använder inga verktyg för att skapa webbsidor. Jag skriver ren kod. I de flesta fall ser sidorna fulare ut i IE (och perfekta i Firefox och Chrome), även fast de är validerade som korrekt XHTML, men ganska ofta kan IE inte ens visa dem alls. Det gäller t ex för XML-filer.

 

Jag har inget emot Microsoft som namn eller företag, jag hade inte alls ogillat IE om den bara hade fungerat lika bra som de andra webbläsarna, och följt W3C:s standarder åtminstone någorlunda bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är lustigt att praktiskt taget alla webbkodare kan producera webbkod som fungerar i Internet Explorer...

 

Men inte du!?!?

 

Det verkar i mina ögon som om felet finns någon annanstans än i Internet Explorer.. :blink:

 

Om du ändå testat din kod i IE, Har du då noterat vertyget som finns i menyn "Verktyg" som kallas "Utvecklingsverktyg" (Du får även fram den genom att trycka på "F12")

Och detta gäller I IE 8..

 

Det verktyget kanske kan visa dej hur man egentligen skall koda, så att din kod fungerar! Precis som den gör för andra kompetenta webbkodare! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl inget som säger att Alling inte klarar av att koda för IE... :unsure:

 

Visst klarar de flesta utvecklare av att koda för IE men huvudfrågan är varför skall man som utvecklare behöva tänka på att skriva olika IE quirks när det borde räcka med att skriva standardvaliderande kod för att få samma utseende/beteende i olika webbläsare?

 

Att tycka det är dåligt är Alling knappast ensam om att anse.

Tycker du att det är bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ogillar jag också IE's oförmåga att inte rendera enligt webbstandard, men gjort är gjort och ingen Facebook-grupp i världen kan ändra på detta, tyvärr.

 

Man kan kanske hjälpas åt att fasa ut genom att helt sonika inte utveckla för ie (speciellt version 6), fast vill man komma åt ALLA användare blir men helt enkelt tvungen att utveckla webbsidorna så att de är funktionella (men inte nödvändigtvis inte lika snygga) som i övriga browsers.

 

Jag är nyfiken på om valet om standardwebbläsare verkligen har resulterat i många byten från just IE.

 

I vilket fall längtar man ju helt klart efter IE9 (jag har inte testat betan ännu), men webbstandarder utvecklas ju ständigt så det är säkert någon webbläsare som hamnar på efterkälken.

 

- mina tankar som webbutvecklare till yrket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är lustigt att praktiskt taget alla webbkodare kan producera webbkod som fungerar i Internet Explorer...

 

Men inte du!?!?

 

Det verkar i mina ögon som om felet finns någon annanstans än i Internet Explorer.. :blink:

 

Om du ändå testat din kod i IE, Har du då noterat vertyget som finns i menyn "Verktyg" som kallas "Utvecklingsverktyg" (Du får även fram den genom att trycka på "F12")

Och detta gäller I IE 8..

 

Det verktyget kanske kan visa dej hur man egentligen skall koda, så att din kod fungerar! Precis som den gör för andra kompetenta webbkodare! B)

Vad har du för anledning att läxa upp Alling?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för anledning att läxa upp Alling?

 

Läxa upp???

 

Han visar ju själv sin brist på kunskap, genom det han skrivit!

 

Han försöker rättfärdiga sin inkompetens genom att dra till med generaliserade myter.. (Alla har problem med IE, trots att minst lika många har problem med andra webbläsare etc.)

 

En kompetent yrkesman har redan lärt sig vilka egenheter olika berörda delar har och ANPASSAR sig till det..

Det är en del av det dagliga arbetet!

 

Likaså är det en del av det dagliga arbetet att man som kompetent yrkesman får stå ut med att arbetsgivaren och användarna gör saker på sitt sätt, och inte på det mest "tekniskt korrekta sättet".

Dessutom ingår det att man inser att de använder tekinken på sitt sätt, och inte på det av tekniker ansedda mest "tekniskt korrekta sättet".

 

Alla andra lyckas med att skapa bra webbkod som fungerar i flera olika webbläsare.. Varför skulle inte han lära sig att det är en del av arbetet och en självklarhet, om man nu skall producera webbkod?

 

Genom att inte ens vilja ANPASSA sig till rådande omständigheter så utstrålar han ren inkompetens!

Är det då fel att kommentera det? Så han kan TA sig chansen att åtgärda det, istället för att skämma ut sig inför ev. arbetsgivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte alls hålla med dig! Tycker dessutom att det är en onödigt otrevlig ton i dina inlägg som nu närmar sig rena påhopp. Det finns ingen anledning för dig att angripa trådskaparen på detta sätt.

 

Jag ber dig att tänka över språket och hålla inläggen på en nivå som ligger i linje med eforums regelverk och kutym.

 

 

Eftersom du inte behagade svara på mitt inlägg så tar jag det igen.

Det väl inget som säger att Alling inte klarar av att koda för IE...

 

Visst klarar de flesta utvecklare av att koda för IE men huvudfrågan är varför skall man som utvecklare behöva tänka på att skriva olika IE quirks när det borde räcka med att skriva standardvaliderande kod för att få samma utseende/beteende i olika webbläsare?

 

Att tycka det är dåligt är Alling knappast ensam om att anse.

 

Min fråga till dig blir återigen - Tycker du att det är bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart kan jag koda så att det fungerar i IE. Inte alltid, men oftast. IE vägrar t ex visa XML-filer, något som Firefox gör med lätthet. Även t ex SVG stöds inte av IE. Och många CSS-selectors och -values osv...

 

Men jag vill kunna skriva EN kod på ETT sätt och räkna med att den ser likadan ut i alla webbläsare. Jag vill kunna validera min kod i W3C Markup Validation Service och sedan, om jag får grönt där, räkna med att den faktiskt fungerar. För den gör alltid det i Firefox och Chrome (och de andra två har jag inte testat, men båda fick ju 100 på Acid3, precis som Chrome).

 

Jag är en sån person som helt enkelt inte gillar att tvingas skriva quirks, alltså kod som inte är korrekt.

 

Om webben ska kunna utvecklas måste webbläsartillverkarna följa standarderna, som ju satts upp just för detta syfte.

 

På vilket sätt tycker du det är BRA att INTE följa dem (som webbläsartillverkare)?

 

 

Jag hoppas ju att IE9 ska fungera bättre (Microsoft skryter tänderna ur sig med Betans 46/100 på Acid3...) men det kommer dröja många år innan dess marknadsandelar är så stora i förhållande till IE6 (ofattbart att den fortfarande har så stor andel) och IE8 att man kan skita i de sistnämnda. Och när väl IE9 är den vanligaste versionen av IE kommer säkert HTML 6 släppas så att IE återigen är efterbliven.

 

Chrome, Safari och Opera driver utvecklingen framåt och Firefox gör sitt bästa för att hänga med och lyckas hyfsat (den är faktiskt open source och det är inte de andra), men IE bara bromsar och bromsar.

 

 

Och om vi då istället ska se det ur en vanlig användares perspektiv... alltså en person som inte behöver bry sig om koder och standarder. Även då hamnar IE lååångt efter. Det är bara att kolla på den här bilden, som är en sammanfattning av PC För Allas webbläsartest. IE är sämst på allt, och är aldrig ens i närheten av Firefox.

 

Den är för långsam. Den saknar de funktioner som man behöver för att snabbt och smidigt kunna använda webben (t ex, men inte begränsat till, att kunna kopiera en bilds URL genom att högerklicka på den). Istället har den funktioner som Slices och Accelerators, som kanske kan vara bra för vissa, men som (i alla fall när de ingår i en så otroligt slö webbläsare) oftast är helt onödiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...