Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med router och ADSL


tenm4

Rekommendera Poster

MatteusDeGothia

Tjena!

 

Ring in till Supporten och säg till dem att lägga på en långtidsmätning på ditt ab för att kolla om det är linjen fram till dig som har störningar. Jag har varit ute på många störningsfel hemma hos Telias kunder.

 

Mvh Martin

FD tekniker på Relacom AB "UE åt Telia"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Ring in till Supporten och säg till dem att lägga på en långtidsmätning på ditt ab för att kolla om det är linjen fram till dig som har störningar. Jag har varit ute på många störningsfel hemma hos Telias kunder.

 

Mvh Martin

FD tekniker på Relacom AB "UE åt Telia"

 

Tack, jag ska testa det!

 

([internet connection enstablished 1 day, 2:22:56] innan det bröt igen, var dock inte hemma när det inträffade den här gången)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, sitter med ett par datorer i nätverket. Jag har ofta på datorerna kontinuerligt men tror knappast att det kommer att hjälpa routern att inte tappa ip-adresser. Tack för tipset ska testa.

 

(Connection Up Time : 0 Day, 2:03:51 direkt ifrån routern)

 

Det var bara en slump att jag upptäckte detta. Syncen har fungerat över en månad nu. Håller med om att det är konstigt. Vet att Telia inte är glada åt att man har router. De tror väl att man delar uppkoppling med grannen :angry:

 

Som någon annan skrev här. Om Telia skickar en tekniker och han upptäcker att splittern sitter i fel jack får man betala teknikern själv. Var bara ett exempel. Därför drar man sig för att en tekniker ska komma hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att Telia inte är glada åt att man har router. De tror väl att man delar uppkoppling med grannen :angry:

 

Som någon annan skrev här. Om Telia skickar en tekniker och han upptäcker att splittern sitter i fel jack får man betala teknikern själv. Var bara ett exempel. Därför drar man sig för att en tekniker ska komma hem.

 

Varför skulle Telia misstycka om man använder en router, dom tillhanda håller ju en själv om man använder deras smartpaket.

 

Om man dubbelkollar och kanske ber någon kolla åt en, och man är övertygad om att man har rätt kopplat hemma, så kan det kanske löna sig en "1" gång att ta hem en tekniker, då får man ju i alla koll på att allt är ok , eller att något är galet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i kontakt med Telia idag, och att lägga upp en långtidsmätning ansåg hon jag pratade med att det inte direkt kommer leda till något. Hon tyckte att jag borde testa en ny splitterdosa, för mitt problem lät "typiskt" för att vara fel på splitterdosan. Om inte det skulle fungera så skulle jag testa med att bara köra ADSL->Dator och sedan be dem om att lägga en långtidsmätning, och även testa att dra ur alla telefoner, larm etc. ur telejacken och bara köra modemet för att utesluta att annan teknik inte bidrar till en störning.

 

Men om inget av det ovanstående skulle fungera så skulle jag få ett kombinations-paket med ADSL/router i ett och det skulle kosta ca 19kr i månaden i 3 månader och sedan 29kr/månad. Alla dessa utgifter :(.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i kontakt med Telia idag, och att lägga upp en långtidsmätning ansåg hon jag pratade med att det inte direkt kommer leda till något. Hon tyckte att jag borde testa en ny splitterdosa, för mitt problem lät "typiskt" för att vara fel på splitterdosan. Om inte det skulle fungera så skulle jag testa med att bara köra ADSL->Dator och sedan be dem om att lägga en långtidsmätning, och även testa att dra ur alla telefoner, larm etc. ur telejacken och bara köra modemet för att utesluta att annan teknik inte bidrar till en störning.

 

Men om inget av det ovanstående skulle fungera så skulle jag få ett kombinations-paket med ADSL/router i ett och det skulle kosta ca 19kr i månaden i 3 månader och sedan 29kr/månad. Alla dessa utgifter :(.

 

Om inget av detta skulle fungera, och du fortfarande har kvar felet, inte ska du då behöva betala för något annat/nytt, vem säger att felet då försvinner?

Jovisst, jobbigt, men det verkar finnas behov av att strida, för att klargöra på vilken sida felet ligger på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inget av detta skulle fungera, och du fortfarande har kvar felet, inte ska du då behöva betala för något annat/nytt, vem säger att felet då försvinner?

Jovisst, jobbigt, men det verkar finnas behov av att strida, för att klargöra på vilken sida felet ligger på.

 

Enligt dem så fungerade ju allting perfekt ifrån deras sida, i alla fall vad hon kunde se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt dem så fungerade ju allting perfekt ifrån deras sida, i alla fall vad hon kunde se.

 

I så fall, så låter det ju som något kanske är fel hos dig.

Skriver "kanske", för det visar sig ibland att Telia, säger att allt är okej hos dom, fram till kund, men efter ytterliggare kontroller, så är det fel hos dem ändå

Har själv erfarenhet av det tyvärr.

Men det är ju bara att testa med ny splitter och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en router och ett modem, har du dessa på varandra? Värmen i så fall gör att modem eller router "slår" av (ca 40-45 grader) har du dess stackade så böra med att dela på dem, annars se till att de håller någorlunda rummstemperatur, detta känner du enklast genom att lägga handen på undersidan av modem eller router. Att anv router hemma är en självklarhet då man givetvis kör NAT nätverk.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i kontakt med Telia idag, och att lägga upp en långtidsmätning ansåg hon jag pratade med att det inte direkt kommer leda till något. Hon tyckte att jag borde testa en ny splitterdosa, för mitt problem lät "typiskt" för att vara fel på splitterdosan. Om inte det skulle fungera så skulle jag testa med att bara köra ADSL->Dator och sedan be dem om att lägga en långtidsmätning, och även testa att dra ur alla telefoner, larm etc. ur telejacken och bara köra modemet för att utesluta att annan teknik inte bidrar till en störning.

 

Men om inget av det ovanstående skulle fungera så skulle jag få ett kombinations-paket med ADSL/router i ett och det skulle kosta ca 19kr i månaden i 3 månader och sedan 29kr/månad. Alla dessa utgifter :(.

 

Så försökte dom med mig också. Gick inte med på det. Då sa dom att det var fel på modemet. Fick nytt. Fungerade inte! Då sade dom att det var fel på nya modemet och fick återigen ett nytt. Fungerade icke. Då var det splitterns fel. Fick ny. Fungerade inte.

Som jag skrev tidigare fungerar det endast om jag har bägge datorerna startade i nätverket. Mycket konstigt. Det har fungerat i 4 år innan detta började strula.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär då har man kört med en ny splitter i ungefär en vecka, och gissa vad? Det fungerade inte! Dock så vart det snarlika förbättringar, istället för att det skulle ta ca 1 timme då och då innan det uppkopplingen försvann och nu så tar det upp till 10 timmar innan det bryter.. Det får bli att köra modem->Dator hela dagen idag för att kolla hur det funkar utan router. I värsta fall får jag byta router till något annat märke (förslag?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär då har man kört med en ny splitter i ungefär en vecka, och gissa vad? Det fungerade inte! Dock så vart det snarlika förbättringar, istället för att det skulle ta ca 1 timme då och då innan det uppkopplingen försvann och nu så tar det upp till 10 timmar innan det bryter.. Det får bli att köra modem->Dator hela dagen idag för att kolla hur det funkar utan router. I värsta fall får jag byta router till något annat märke (förslag?).

 

Är du 100% säker på att du kör i rätt telefonjack. Till mig sade Telia att det sitter i hallen med största säkerhet. Men se det gjorde det inte. Sitter i sovrummet hos mig.

 

Skruva bort dosan och titta om det finns fyra kablar i jacket. Då är det rätt. Finns det bara 2 är det fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du 100% säker på att du kör i rätt telefonjack. Till mig sade Telia att det sitter i hallen med största säkerhet. Men se det gjorde det inte. Sitter i sovrummet hos mig.

 

Skruva bort dosan och titta om det finns fyra kablar i jacket. Då är det rätt. Finns det bara 2 är det fel.

 

För det första så var det en snubbe ifrån Securitas som har jobbat med telefoni i typ 30år som drog om telejacket så det skulle vara för bredbandet enbart. För det andra så har jag kollat att det är rätt hål, sladd you name it.

 

Jag tappade uppkopplingen utan routern, behövde dock inte starta om modemet, utan det gick ner och upp på typ 10 sekunder.. Behöver ju dock mer information om jag ska få ett nytt modem, så är det någon som har tips på ett bra program som loggar internettrafiken hur länge man har en stabil uppkoppling osv.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du 100% säker på att du kör i rätt telefonjack. Till mig sade Telia att det sitter i hallen med största säkerhet. Men se det gjorde det inte. Sitter i sovrummet hos mig.

 

Skruva bort dosan och titta om det finns fyra kablar i jacket. Då är det rätt. Finns det bara 2 är det fel.

 

Ett första ingångstelefonjack kan väl sitta var som helst, beroende på hur gammalt huset/lägenheten är?

 

Mitt sitter i köket, så det är kan vara väldigt olika.

 

Är det en gammal dragning med tvåledare, är det bara två ledare som finns i jacket, det kan gälla även om det är en ny ledning, hos mig är det nya ledningar med fyra trådar, två par, men ändå är det bara två trådar som går in i jacket.

Tänkbart att det är draget annorlunda i nya hus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett första ingångstelefonjack kan väl sitta var som helst, beroende på hur gammalt huset/lägenheten är?

 

Mitt sitter i köket, så det är kan vara väldigt olika.

 

Är det en gammal dragning med tvåledare, är det bara två ledare som finns i jacket, det kan gälla även om det är en ny ledning, hos mig är det nya ledningar med fyra trådar, två par, men ändå är det bara två trådar som går in i jacket.

Tänkbart att det är draget annorlunda i nya hus?

Ja, jag bor i en nyare lägenhet, så det är tydligen olika. Hos mig fungerade det i.a.f inte i hallen där det bara fanns två kablar. Det är shit att Telia inte kan vara tydligare. :blush:

 

Hoppas det ordnar sig för dig på nåt sätt i.a.f.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har suttit med en stabil uppkoppling sedan igår, med att bara köra modem och dator. Något lurt är det med D-linken, men det känns omöjligt att sätta fingret på problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du övervägt att reklamera routern, eftersom den inte fungerar som du vill, och den är helt ny, utnyttja garantin...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har en idé på vad som skulle kunna testas, har en kompis med exakt samma konfiguration som dig. Har dock inte hunnit med att testa detta ännu hos honom.

Men han har exakt samma problem, det kan funka flera dagar och sedan kan det funka 15-20 minuter.

 

Antar att Zyxel ADSL modemet är ställt i router mode i konfigurationen?

 

Om du nu vill ha DIR-825 som router, så kan det vara det som spökar.

Konfigurera Zyxel till att "brygga" all kommunikation till DIR-825

 

kollade snabbt på Zyxels sida och hittade en manual och där står det att 192.168.1.1 ska vara adressen in..om det sedan är samma på Telias "Zyxel" låter jag vara osagt.

 

men det finns en inställning som default är inställt på routing och den borde (för att undvika problem när du ansluter en router till den) vara inställd på bridge.

 

Återkommer med svar när det är testat hos kompis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZyXEL P-660H-D1 Triple Play (Silver) fungerar inte inställd som router ur datorns perspektiv utan den bara ser till att teve-signalen hamnar på teve-anslutningen och ip-telefoni-signalen hamnar på telefon-anslutningen. Om man rör något i dess konfiguration så är det stor risk för att den fördelningen slutar att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kommit fram till en lösning. I D-links router forum så är det flera personer som har DIR-825 med exakt samma problem, det ska tydligen vara en bug i firmwaret.

 

Till sak, jag läste mig till en lösning; gå in i Setup > Network settings > Bocka ur Enable DNS Relay, samt att gå in i Advanced > Advanced Network > sätta Wan Port Speed till 10Mbs istället för Automatiskt. Jag har nu haft en Stabil uppkoppling sedan dess[Connection Up Time : 2 Days, 5:39:16].

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kommit fram till en lösning. I D-links router forum så är det flera personer som har DIR-825 med exakt samma problem, det ska tydligen vara en bug i firmwaret.

 

Till sak, jag läste mig till en lösning; gå in i Setup > Network settings > Bocka ur Enable DNS Relay, samt att gå in i Advanced > Advanced Network > sätta Wan Port Speed till 10Mbs istället för Automatiskt. Jag har nu haft en Stabil uppkoppling sedan dess[Connection Up Time : 1 Day, 15:30:56].

 

Trevligt :), det tipset är värt en poäng :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...