Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med router och ADSL


tenm4

Rekommendera Poster

Hej!

I över en månads tid så har jag haft problem med att uppkopplingen till internet bryts med jämna mellanrum. Det är inte förens nu jag söker mig hit för hjälp efter att mina kunskaper och felsökningar varit ineffektiva.

Min utrustning är:

D-Link DIR-825 (ca 2veckor gammal)

ZyXEL P-660H-D1 Triple Play (Silver)

Leverantör:

Telia 8Mb

 

Innan DIR-825 så hade jag en DI-524. Problemet kom från ingenstans när jag körde med DI-524 och tappade uppkopplingen med ca 10-15 minuters mellanrum, bestämde mig då för att införskaffa en stabil router... Problemet kvarstod dock fast uppkopplingen bröt istället med 5-20 timmars intervaller.

 

Jag har testat med att köra firmware uppdateringar utan någon framgång. Jag har kollat alla TP kablar, telejack etc. Leasing tid i routern, DHCP inställningar and what not. Jag har även varit i kontakt med Telia's bredbandssupport utan att ha blivit klokare. Jag har haft all utrustning avstängd i 20-30 minuter och upp till flera timmar. Telia har även kört felsökningar på linan och inte hittat något fel. Det enda som jag inte har kunnat göra är att ta mig in i ADSL:et via webgränssnittet (192.168.1.1), jag har nämligen misstankar om att det blir någon krock av något slag. Notera att internet fungerar utan problem när det är kopplat ADSL till dator.

 

All hjälp uppskattas!

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju helt klart att routern spökar på något sätt, har du testat att göra en reset på den, via reset/återställningsknappen bak på routern?

Håll den intryckt ca 15 s, och pröva sedan om du kan logga in på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Gästen, jag har precis gjort en reset på både D-linken och ADSL:et. Som sagt så bryter det ju med ett par timmars mellanrum så får väl se om ett tag hur det har hållit sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tog ca 30 minuter innan det bröt igen. Kan det vara så att det är någon inställning i routern som jag har missat, som åstadkommer problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När internetanslutningen försvinner i datorn så är ju frågan om det är mellan datorn och routern eller delen från routern till internet som försvinner. Går det bra att komma till routerns inställningssidor när internetanslutningen försvinner?

Hur uppför sig lysdioderna på modem och router när internetanslutningen försvinner jämfört med i vanliga fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När internetanslutningen försvinner i datorn så är ju frågan om det är mellan datorn och routern eller delen från routern till internet som försvinner. Går det bra att komma till routerns inställningssidor när internetanslutningen försvinner?

Hur uppför sig lysdioderna på modem och router när internetanslutningen försvinner jämfört med i vanliga fall?

 

Det är mellan ADSL:et och routern som problemet uppstår. Och jag har inga som helst problem att ta mig in i routerns webbgränssnitt när internet bryts. Lysdioderna på routern flimrar/snabb blinkar när det är kontakt och byter färg på en diod till orange när uppkopplingen försvinner, ADSL:et så går det från blinkande till fast sken på port 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört wizarden ordentligt, även om jag förutsätter att du gjort det?

Jag förutsätter också att du kör med nätverkskabel, så att du inte försöker köra med det trådlösa inkopplat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lysdioderna på routern flimrar/snabb blinkar när det är kontakt och byter färg på en diod till orange när uppkopplingen försvinner, ADSL:et så går det från blinkande till fast sken på port 1.

Vilken lysdiod är det som byter färg?

Står det något i routerns manual vad orange betyder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört wizarden ordentligt, även om jag förutsätter att du gjort det?

Jag förutsätter också att du kör med nätverkskabel, så att du inte försöker köra med det trådlösa inkopplat?

 

Jag har kört wizarden ordentligt, har även dubbelkollat inställningarna i routern som behövs för att internet ska fungera.. Jag kör med nätverkskabel men har ett trådlöst nätverk uppsatt det är dock avaktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken lysdiod är det som byter färg?

Står det något i routerns manual vad orange betyder?

 

Det är en "planet" som lyser blått och det indikerar att jag har anslutning, men när det går över till orange så betyder det att ingen anslutning finns tillgänglig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört wizarden ordentligt, har även dubbelkollat inställningarna i routern som behövs för att internet ska fungera.. Jag kör med nätverkskabel men har ett trådlöst nätverk uppsatt det är dock avaktiverat.

 

Har du gjort en reset på routern då har du inget trådlöst längre, för det är borttaget, så då hindrar inte det i alla fall.

Har du möjlighet att testa med en annan nätverkskabel. låter långsökt, men för att eliminera konstiga felkällor?

 

Kan du testa att göra en fullreset när du är inne i routern, det händer nämligen ibland att reseten med knappen bakpå inte riktigt tar som det ska, men kör man den inloggad, är man säker på att den verkligen tar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort en reset på routern då har du inget trådlöst längre, för det är borttaget, så då hindrar inte det i alla fall.

Har du möjlighet att testa med en annan nätverkskabel. låter långsökt, men för att eliminera konstiga felkällor?

 

Kan du testa att göra en fullreset när du är inne i routern, det händer nämligen ibland att reseten med knappen bakpå inte riktigt tar som det ska, men kör man den inloggad, är man säker på att den verkligen tar.

 

Har testat många kablar, men samma problem kvarstår.. Så kablar kan vi utesluta. Det jag har funderat på är ifall att D-link har kompatibilitets problem med modemet ifrån telia? (För att innan detta problemet uppstod så hade allting fungerat i flera år med DI-524an och sedan bara börjat strula utan att någon varit inne i routern och pillat, som sagt så köpte jag en DIR-825 istället men det var samma problem.)

 

Internetmoln ----> ADSL <-Felet måste uppstå här-> Router -----> Datorer (bara en dator i kopplad)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompatibilitets-problem, nja, tvivlar på det, kör telia sedan många år med deras modem, och oftast med dlink-routrar, trivs med deras routrar, har kört med ett antal olika, från dom billigaste till dom stora, kör för tillfället med 855:an, har aldrig haft några kontaktproblem liknande du har.

 

Har du möjlighet att testa med en annan router, bara för att jämföra med något annat?

 

Du hade kollat så senaste firmware sitter i?

 

Och telia hittar inga fel, inga som helst störningar?

Är det samma tidsintervaller hela tiden, eller är det olika?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompatibilitets-problem, nja, tvivlar på det, kör telia sedan många år med deras modem, och oftast med dlink-routrar, trivs med deras routrar, har kört med ett antal olika, från dom billigaste till dom stora, kör för tillfället med 855:an, har aldrig haft några kontaktproblem liknande du har.

 

Har du möjlighet att testa med en annan router, bara för att jämföra med något annat?

 

Du hade kollat så senaste firmware sitter i?

 

Och telia hittar inga fel, inga som helst störningar?

Är det samma tidsintervaller hela tiden, eller är det olika?

 

Det enda firwaret som finns ute i EU är "Hardware Version: B1 Firmware Version: 2.01EU" och den som jag vill installera är det NA-standard på och den är två versioner nyare och funkar dock inte på D-link routrar som är tillverkade i EU. Så att jag har det senaste firmware i den, i alla fall det som går att få ifrån D-links hemsida.

 

Jag har bara kört D-link eftersom de har fungerat bäst till dess det började krångla...

 

Telia har inga fel enligt dem... Jag har ringt ca 4-5 gånger till Telia och den så kallade "hjälp" man får är inte givande. ex. "stäng av/sätt på, dra ur sladdar, stoppa i sladdar, kontakter etc." och de har även gjort en felsökning på linan där de inte har hittat några fel, de har dock sett att jag tappar ip-adressen och begär en ny med jämna mellan rum.

 

Senaste igår så var det väldigt oregelbundet när internetbröt typ 1min, 5min, 15min, 3 min etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tappar IP-adressen alltså. Har du möjlighet att låna modem, telefonkabel och splitter från någon annan?

Jag förstår dig väl rätt att du har prövat med olika kablar mellan modemet och routern?

Kolla att det inte är något glapp i någon av kontakterna i modemet, vicka på dem och se om du kan framkalla ett avbrott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tappar IP-adressen alltså. Har du möjlighet att låna modem, telefonkabel och splitter från någon annan?

Jag förstår dig väl rätt att du har prövat med olika kablar mellan modemet och routern?

Kolla att det inte är något glapp i någon av kontakterna i modemet, vicka på dem och se om du kan framkalla ett avbrott.

 

Jag testade det där med att vicka på kablarna, men det vart inget avbrott så att portarna verkar vara friska i alla fall. Spelar det någon roll vad det är för modem? eller går det bra med t.ex. ett modem ifrån BBB? (Mina vännar har BBB som leverantör, och de få som kör Telia bor alldeles för långt bort).

 

Jag har haft en stadig uppkoppling i ca 1:13:21, efter att jag gjorde en reset på routern och sedan tryckte i en Wizard CD, men får se om det hjälpte något..

 

(Säg till om det kan hjälpas med skrämdumpar på något.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del av Bredbandsbolagets modem är specialtillverkade för dem så jag är inte säker, men i så fall lär det ju inte fungera alls och inte ge det här problemet med att det försvinner efter ett tag. Men även om nu inte modemet fungerar så ger det dig en chans att testa med en annan telefonkabel och splitter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia har inga fel enligt dem... Jag har ringt ca 4-5 gånger till Telia och den så kallade "hjälp" man får är inte givande. ex. "stäng av/sätt på, dra ur sladdar, stoppa i sladdar, kontakter etc." och de har även gjort en felsökning på linan där de inte har hittat några fel, de har dock sett att jag tappar ip-adressen och begär en ny med jämna mellan rum.

 

Senaste igår så var det väldigt oregelbundet när internetbröt typ 1min, 5min, 15min, 3 min etc.

 

Dom ser alltså att du tappar IP med jämna mellanrum, och dom kan inte göra något åt detta?

En annan fråga, antar du har koll på det också, splittern sitter i första ingående jack?

 

Tvivlar på att ett modem från en annan operatör hjälper så mycket, dom har ju sina egna firmware i sina modem, så ett från bbb lär inte fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Hade precis samma problem som du. Men har kommit på att jag måste ha den andra datorn på routern på när jag ska surfa. Och eftersom du har router har du väl en eller flera datorer i routern. DSL dioden blinkade med snabba blink i kanske 10 till 20 minuter, sedan fungerade det ett tag och så började det om från början. Har fått två nya Zyxel modem från Telia men det hjälpte inte. Sedan fick jag en ny splitter och inget hände ändå.

 

Som sagt, stäng inte av någon dator i nätverket så får du se om det hjälper. Hjälpte mig i.af.

 

Mvh Key Peterson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom ser alltså att du tappar IP med jämna mellanrum, och dom kan inte göra något åt detta?

En annan fråga, antar du har koll på det också, splittern sitter i första ingående jack?

 

Tvivlar på att ett modem från en annan operatör hjälper så mycket, dom har ju sina egna firmware i sina modem, så ett från bbb lär inte fungera.

 

Jag frågade dem exakt samma sak, det jag fick som svar var "det enda vi kan göra är att skicka en tekniker, men då finns risken att ni blir debiterbara men det vill säga enbart om felet är på er sida." Mycket till hjälp ifrån deras sida... (Har haft internet i 1 timma och 56 minuter nu.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Hade precis samma problem som du. Men har kommit på att jag måste ha den andra datorn på routern på när jag ska surfa. Och eftersom du har router har du väl en eller flera datorer i routern. DSL dioden blinkade med snabba blink i kanske 10 till 20 minuter, sedan fungerade det ett tag och så började det om från början. Har fått två nya Zyxel modem från Telia men det hjälpte inte. Sedan fick jag en ny splitter och inget hände ändå.

 

Som sagt, stäng inte av någon dator i nätverket så får du se om det hjälper. Hjälpte mig i.af.

 

Mvh Key Peterson

 

Måhända det har fungerat för dig, men normalt ska det inte ha ett dugg betydelse, det är ju liksom hela vitsen med en routern, att man ska kunna använda en ensam dator oberoende av någon annan enhet påslagen eller avslagen i nätverket.

Men visst kan tenm4 pröva, men skulle bli oerhört förvånad om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Hade precis samma problem som du. Men har kommit på att jag måste ha den andra datorn på routern på när jag ska surfa. Och eftersom du har router har du väl en eller flera datorer i routern. DSL dioden blinkade med snabba blink i kanske 10 till 20 minuter, sedan fungerade det ett tag och så började det om från början. Har fått två nya Zyxel modem från Telia men det hjälpte inte. Sedan fick jag en ny splitter och inget hände ändå.

 

Som sagt, stäng inte av någon dator i nätverket så får du se om det hjälper. Hjälpte mig i.af.

 

Mvh Key Peterson

 

Mjo, sitter med ett par datorer i nätverket. Jag har ofta på datorerna kontinuerligt men tror knappast att det kommer att hjälpa routern att inte tappa ip-adresser. Tack för tipset ska testa.

 

(Connection Up Time : 0 Day, 2:03:51 direkt ifrån routern)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade dem exakt samma sak, det jag fick som svar var "det enda vi kan göra är att skicka en tekniker, men då finns risken att ni blir debiterbara men det vill säga enbart om felet är på er sida." Mycket till hjälp ifrån deras sida... (Har haft internet i 1 timma och 56 minuter nu.)

 

Förstår, tyvärr är ju sådana här fel himla svåra att hitta, när ingenting tycks hjälpa, vi får väl se hur lång tid du får ha nätet denna gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...