Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasig hårddisk, Data Recovery - bästa firman? + en problembeskrivning


Inhyrd

Rekommendera Poster

Långt inlägg, ber om ursäkt för det.

 

 

Jag har en hårddisk som behöver lämnas iväg för att om möjligt rädda data från den, och har lite undringar kring vilka ställen som ”ger mest för pengarna” så att säga. Beskriver längre ner mitt problem med disken för såna som är intresserade av det.

 

Jag har hittills kontaktat IBAS, Soondata och Svensk Dataräddning, men vet ju att det finns flera företag som recovery.se, ahlbergdata, aurora osv.

 

Av de kontaktade så har hittills Soondata och Ibas svarat. Soondata var helt klart snabbast på att svara, även om båda svarade inom 6 timmar, vilket känns mer än okej. Bägge svarade på ett trevligt vis.

 

Soondata: 0:- analys, sen timpris, något slutpris kunde inte ges (vilket är självklart då de ännu inte har disken) men rörde det sig om mekaniska fel så uppgav de att priset kunde ligga mellan 2-4kkr, men behövs det köpas in grejer eller är felet svårare så kan det ju också bli dyrare. Reservdelar som de har inne och som passar kan ”lånas” under tiden som dataräddningen pågår. Vid dataräddning kan de också erbjuda en 1TB usb hårdisk för 495:- för att föra över räddad data till. Vilket känns som ett ganska bra pris för en hårddisk. Efter analysen får man en prisuppgift och en lista på filer som går att rädda. Oavsett om man väljer att fortsätta så är kostanden för analysen 0:-

 

 

Ibis tar 1290:- för analysen (economy service, vilket är tillräckligt för mig) I mailet så skriver de ”Totalkostnaden inkl analys, frakt, rekonstruktion, och ev ny disk kan landa på 5000:- - 10000:-” Värt att notera är ordet ”kan”, för de likväl som Soondata kan ju inte skriva ut ett slutpris utan att analysera disken. Väljer man det största alternativet på leveransmedia (1TB för 2500:- ) så kan priset bli högr,e Man kan om man vill skicka med en egen returdisk, totalkostnaden blir då säkerligen något lägre då man kan hitta diskar till lägre kostnad än att köpa via dem.

 

Utan att veta slutpriset så känns det som om priset hos Soondata kan bli lägre än hos Ibas. Sen så har ju Ibas lång erfarenhet av dataräddning. Men är det värt de (eventuellt) extra pengarna att istället välja Ibas? Får de generellt fram mer data än Soondata eller är skillnaden på vad de klarar av marginell? Hur ser det ut om disken skulle vara lite mer skadad?

 

Hur viktig är datan för mig? Ca 25-35Gb av datan på disken är vad jag skulle kalla viktig. Resten av datan (ca 700-800Gb) är inte alls lika viktig, men skulle något därifrån kunna räddas så är det en klar bonus. Men delar av det finns sparat på annat håll och/eller är ersättningsbar.

 

 

 

 

Nu till lite ”problembeskrivning” som någon kunnig här kanske kan använda sig av för att ”guida mig rätt” eller iaf ge tips/idéer.

 

Patienten: Seagate Barracuda 7200.11 på 1 TB ( modell: ST31000333AS) satt i en Lacielåda. Monterades ur för att se vad det var för hårddisk. Har även prövat att starta disken med bara SATA-kabel med samma resultat. Disken är uppdelad i 4 partitioner (NTFS eventuellt en FAT) där jag i första hand är intresserad att återskapa materialet från en av partitionerna. Storleken på den är ca 100gb men endast ca 25-35% var upptaget. Går det att rädda ytterligare material så är det en klar bonus.

 

Symptom: Vid uppstart så hördes bland annat klickljud och det lät som om den försökte spinna upp för att sedan spinna ner. Dock inte så frekventa klickljud som man hör på många COD-ljudklipp på nätet. Den startade helt enkelt inte och kunde inte hittas av Windows 7 eller partioneringsprogram, ej heller genom ubuntu. Efter att felet upptäcktes så prövade jag SATA-kabeln en gång för att se att det inte var strömförsörjningen till lacielådan som bråkade. Har innan det inte haft några problem med disken. Startade upp datorn den var kopplad till bara ett par timmar tidigare och använde mig av den aktuella hårddisken då utan protest eller missljud.

 

 

Bedömning: I mina fullkomligt lekmannamässiga ögon så är det något strul med läshuvudet, om

det orsakat skada på själva mediet vet jag inte. Det finns en ljudfil på ljudet som ovan beskrev då jag av en annan anledning än att fånga upp hårddiskkrach hade en mikrofon på i rummet. Dock är ljudet inte av bästa kvalité. Men kan laddas upp på någon sida om någon här vill lyssna på det av någon anledning.

 

 

Hur kan man vara så j-a dum att man inte har andra backuper på dessa saker?

 

Delar av de viktigast 25-35Gb finns på andra backuper, och en del har jag lyckats återskapa från en disk där de tidigare har funnits. En disk som nyligen formaterats om. Visst material finns även sparat på cd/dvd och visst material kan även finnas på två andra diskar som jag ska gå igenom i helgen, dock inte allt. En annan del av backuperna blev stulna i samband med ett tidigare inbrott.

 

Jag är ändå mycket intresserad av att göra ett försök för att om möjligt återställa en så stor del av materialet som möjligt och allt över 50-60% skulle kännas bra, speciellt om lite av de mindre viktiga filerna också kan återställas. Men då delar av materialet finns och kan finnas på andra diskar så har jag inte så otroligt bråttom med det utan är mera intresserad av ett så lågt pris som möjligt, eller som jag inledningsvis skrev, det som ger mest för pengarna. Kostar det ett par tusenlappar extra men samtidigt ger ett bättre resultat så är ju det trevligare än att spara några tusenlappar. Men man har ju ingen större lust att slänga på ett gäng tusen i onödan om slutresultatet ändå är lika bra/dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej!

Har det ordnat sig för dig med datan? Lämnade du in till någon av dem du nämnde? Recovery.se har också fri analys och de är mycket erfarna inom dataräddning, brukar klara av saker andra datafirmor inte fixar. Jag kan kolla upp lite mer om priser, men tänkte höra först hur det har gått, det här var ju trots allt i mars du skrev :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har det ordnat sig för dig med datan? Lämnade du in till någon av dem du nämnde? Recovery.se har också fri analys och de är mycket erfarna inom dataräddning, brukar klara av saker andra datafirmor inte fixar. Jag kan kolla upp lite mer om priser, men tänkte höra först hur det har gått, det här var ju trots allt i mars du skrev :)

 

Äh, nu ser jag att du hade räknat upp dem också :P Hoppas det ordnade sig för dig i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...