Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte från IE7 till IE8


DAL30

Rekommendera Poster

Jag har IE7 och funderar på att byte till IE8.

Operativsystemet är Windows XP.

Jag har läst och hört att IE 8 medför vissa problem.

Frågan är: Är vinsterna med att byta större än de problem, som ev. kan uppstå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är: Är vinsterna med att byta större än de problem, som ev. kan uppstå?
Det korta svaret är: Ja

(det finns såklart alltid undantag)

 

Vad är det för problem du hört skall kunna uppstå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det korta svaret är: Ja

(det finns såklart alltid undantag)

 

Vad är det för problem du hört skall kunna uppstå?

 

Jag vill minnas, att jag läst om att IE8 är "mer avancerad" och gör det krångligare med nyttjandet. Det finns en del inslag som en "normal" nyttjare inte kommer att ha någon större användning av.

Men som sagt: Detta har jag bara läst (hört).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetsmässigt så ska man absolut installera Internet Explorer 8. Det gäller generellt men för närvarande ändå mer eftersom det finns ett säkerhetshål i version 6 och 7 som det inte finns någon lagning till:

http://www.idg.se/2.1085/1.301219/varning-for-ie-bugg-som-redan-har-exploaterats

 

Tack Cecilia för ditt lugnande besked!

Jag har tittat på länken du hänvisade till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cluster skrev:

"Vad är det för problem du hört skall kunna uppstå?"

 

Jag har läst bloggar, bl.a. TkJ, Tommy k Johansson; Sveriges största IT-blogg.

 

Så här skriver TkJ på sin blogg:

”Så avinstallerar du Internet Explorer 8

Internet Explorer 8 kan för en del användare strula, och då vill du säkert avinstallera det. Jag har fått en del e-post från användare som har laddat ner och installerat IE8, bara för att drabbas av problem efter problem. Microsoft har märkt att deras nya webbläsare inte fungerar fullt ut på alla konfigurationer. Därför finns det numera ett verktyg som hjälper dig att ta bort Internet Explorer 8.”

 

Här är länken: http://blogg.tkj.se/avinstallera-ie8/

 

Bl.a. därför är jag mycket tveksam till att gradera upp min IE7 till IE8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huruvida det är Sveriges största IT-blogg vet jag inte men är klart skeptisk, vet inte om det ens är en bra och tillförlitlig blogg.

 

Att det finns ett verktyg för att avinstallera IE8 har nog snarare med antimonopollagstiftning att göra än att MS skulle anse att en äldre version av IE skulle vara bättre.

 

Förutom att IE8, som Cecilia påpekar, är säkrare så är den genomgående bättre än sina föregående versioner. Det vanligaste problemet med IE8 är snarare att webbplatser och webbapplikationer skapats specifikt för en viss version av IE. Något man knappast kan beskylla vare sig IE8 eller MS för.

 

Hur som helst, testa IE8 och om du inte är nöjd så är det väl bara byta till en annan webbläsare. Förslagsvis då en bättre, mao inte en äldre version av IE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju många som har haft problem med version 7 och 6 under åren också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt vanligt att IE kraschar för mig på jobbet.

Hemma kör jag Firefox och Seamonkey. Har bara haft en krasch, totallåsning med Firefox. En sida hos Elgiganten låste Firefox och datorn totalt.

Så får du några problem i IE8, testa med att ladda hem och installera Firefox eller Seamonkey.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

STORT TACK :thumbsup:

Cluster, Cecilia och jannejanne

för svaren och råden!

 

Jag tar mig ytterligare en funderare på de råd och synpunkter jag fått.

Det är ju ofta bra "att tänka före ..."!

Vänliga hälsningar

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl egentligen ingen större negativ skillnad mellan IE7 och IE8; båda är värdelösa.

 

Kör Firefox, Chrome, Safari eller Opera istället. Opera fick högst poäng i PC För Allas webbläsartest, men alla stora webbläsare utom IE är bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl egentligen ingen större negativ skillnad mellan IE7 och IE8; båda är värdelösa.

 

Kör Firefox, Chrome, Safari eller Opera istället. Opera fick högst poäng i PC För Allas webbläsartest, men alla stora webbläsare utom IE är bra. :)

Tack Alling för synpunkterna i inlägget!

Ytterligare anledning finns att fundera vidare.

Hälsning

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bedömnings fråga om vad som är bra och dåligt. jag för min del gillar inte FF, har prova men inget för mej.. jag är hel nöjd med IE8 går utan problem. Jag tycker man ska prova fram själv.. inte läsa vad andra tycker eller titta på tester.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl egentligen ingen större negativ skillnad mellan IE7 och IE8; båda är värdelösa.

 

Kör Firefox, Chrome, Safari eller Opera istället. Opera fick högst poäng i PC För Allas webbläsartest, men alla stora webbläsare utom IE är bra. :)

 

Det lilla jag kör IE så har jag aldrig några problem, kör normalt med FF, och det jag märker mest i skillnad är att fliksystemet i IE fungerar betydligt sämre än vad det gör i FF, och att tilläggen i FF är betydligt mer utvecklad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cluster skrev:

"Vad är det för problem du hört skall kunna uppstå?"

 

Jag har läst bloggar, bl.a. TkJ, Tommy k Johansson; Sveriges största IT-blogg.

 

Så här skriver TkJ på sin blogg:

”Så avinstallerar du Internet Explorer 8

Internet Explorer 8 kan för en del användare strula, och då vill du säkert avinstallera det. Jag har fått en del e-post från användare som har laddat ner och installerat IE8, bara för att drabbas av problem efter problem. Microsoft har märkt att deras nya webbläsare inte fungerar fullt ut på alla konfigurationer. Därför finns det numera ett verktyg som hjälper dig att ta bort Internet Explorer 8.”

 

Här är länken: http://blogg.tkj.se/avinstallera-ie8/

 

Bl.a. därför är jag mycket tveksam till att gradera upp min IE7 till IE8.

 

 

Hej! Du bör definitivt byta till IE8..

 

Det bör inte ställa till några oöverkomliga problem..

 

Ang: ovan blogg inlägg så ger inte jag mycket för det!

 

1: Några problem är inte specifierade, Är det samma eller olika för varje användare???

2: En kompetent person brukar ge mer detaljerade upplysningar om hur man löser ett problem, heller än "Avinstallera och ersätt"

 

Däremot bör du (oavsätt du väljer Ie 7 eller 8) ändra några av de värsta missarna i Internet explorers säkerhetskonfigurering..

se: http://alturl.com/qt5o för mer information..

Den är visserligen skriven för IE 8, som dessutom är den rekommenderade webbläsaren..

 

Att som vissa rekomendera andra webbläsare, är inte alls att rekommendera, snarare är det som att gå över ån efter vatten! (Firefox har t.ex. FLER sårbarheter än Internet Explorer.. Trots att internet Explorer är betydligt äldre än firefox..)

 

Men slutligen, Prova IE8 (med korrekt konfiguration) Du kommer troligtvis inte bli besviken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Internet Explorer 8 visade sig vara totalt överlägsen sina konkurrenter.

 

http://windows.idg.se/2.12294/1.300835/internet-explorer-8-bast-pa-att-stoppa-farlig-kod

 

TACK, Maratonmannen!

Nu kanske jag har kommit fram till det rätta svaret på min ursprungliga fråga om ett byte från IE7 till IE8.

Var och en av oss har olika erfarenheter från användning av webbläsare. Därom vittnar de många olika inlägg, som skrivits till min ursprungliga fråga.

Jag var därför från början rätt fundersam.

Nu har det klarnat!

Du får den avgörande poängen Maratonmannen!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Internet Explorer 8 visade sig vara totalt överlägsen sina konkurrenter.

 

http://windows.idg.se/2.12294/1.300835/internet-explorer-8-bast-pa-att-stoppa-farlig-kod

Tyvärr så är inte IDGs sammanfattning i överensstämmande med testresultatet, utan man generaliserar långt utanför vad som testas. Testet handlar inte ens om att upptäcka någon sorts kod som IDG skriver utan om att stoppa ökända webbsidor.

 

NSS Lab har inte undersökt alla typer av skadliga filer som man kan råka ut för när man surfar utan de har bara undersökt hur stor sannolikheten är att webbläsaren stoppar dig från att följa en länk som pekar på något skadligt. De kallar det "Socially-Engineered Malware Protection", att du följer en länk som någon du tror är en vän ger dig för att t ex ladda hem en skärmsläckare men det är en trojan du laddar hem i stället. Det kan t ex hända på Facebook, Twitter och andra liknade ställen.

http://nsslabs.com/test-reports/NSSLabs_Q12010_GTRBrowserSEM_FINAL.pdf

 

Förutom webbläsaren så är det ju normalt att man har ett antivirusprogram som också ska skydda mot sådant. Sedan får man ju väga in hur stor sannolikheten är att det är just den typen av länkar som gör att datorn riskerar att bli smittad. Sannolikheten att man råkar surfa till en hackad webbsida är kanske större och då lär ju Firefox + NoScript vara det säkraste.

 

Det går ju också att stoppa in skydd i datorn som är helt oberoende av vilken webbläsare man använder, t ex en Hosts-fil eller WOT som stoppar en från att nå skadliga domäner.

 

Men för att ta den ursprungliga frågan om IE7 eller IE8 så är det helt klart att IE8 är den säkrare av de två. Sedan vilken webbläsare som ger dig mest skydd varierar över tiden och vad du behöver vara skyddad mot, som har framgått av tidigare inlägg med länkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men för att ta den ursprungliga frågan om IE7 eller IE8 så är det helt klart att IE8 är den säkrare av de två. Sedan vilken webbläsare som ger dig mest skydd varierar över tiden och vad du behöver vara skyddad mot, som har framgått av tidigare inlägg med länkar.

 

TACK Cecilia!

Tack för ett utförligt och genomlysande svar!

Nu tror jag, att jag fått ett hyggligt grepp om webbläsar-frågan.

Jag tror mig inse, att IE8 är att föredra.

 

En fråga måhända kvarstår:

Kräver IE8 mer utrymme (mer av hårddisken) än IE7?

DAL30

 

PS. Cecilia! Du får en poäng för din hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

 

De nya skydden i IE8 har säkert medfört att programmet och filerna är något större och därmed går det åt lite mer utrymme på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste återkomma om IE8-frågan.

Jag tittade på artikel i PC för Alla, 2010-03-17, där man bl.a. skrev följande:

"Microsoft har bildat ett helt nytt team för att utveckla Internet Explorer 9.

Igår släppte Microsoft en tidig testversion av webbläsaren IE9 för nedladdning. Analytiker tror att Microsoft nu på allvar är redo att anta utmaningarna från konkurrenterna.

I tester som gjorts det senaste året har Microsofts IE8 hamnat i bottenregionen vad gäller prestanda jämfört med konkurrenterna. Med IE9 hoppas Microsoft ta upp kampen och återta ledningen bland webbläsare."

Hela artikeln finns här:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.303201/med-ie9-tar-microsoft-upp-kampen-igen

 

Nu börjar jag undra: Vad skall man tro om IE8?

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men även om IE 8 i vissa prestandatester får sämre resultat än de andra webbläsarna så är den ändå snabbare än IE 7 om jag har förstått det rätt. Mitt råd är att du installerar IE 8 och en annan webbläsare, Opera, Firefox eller Chrome, och prövar själv vilken du föredrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att du installerar IE 8 och en annan webbläsare, Opera, Firefox eller Chrome, och prövar själv vilken du föredrar.

Instämmer.

Kom igen, det är inte ett hus du skall köpa eller en tatuering du skall göra ;)

Testa själv och passar det inte så är det väl bara avinstallera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men även om IE 8 i vissa prestandatester får sämre resultat än de andra webbläsarna så är den ändå snabbare än IE 7 om jag har förstått det rätt. Mitt råd är att du installerar IE 8 och en annan webbläsare, Opera, Firefox eller Chrome, och prövar själv vilken du föredrar.

 

Tack än en gång, Cecilia!

Du övertygar mig.

Jag litar på din kunskap! :thumbsup:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer.

Kom igen, det är inte ett hus du skall köpa eller en tatuering du skall göra ;)

Testa själv och passar det inte så är det väl bara avinstallera.

 

Hej Cluster!

Håller med dig.

Det är ju bara en webbläsare! :unsure:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...