Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför avaktivera funktionen automatisk körning


Yellow dog

Rekommendera Poster

Gjorde en sårbarhets sökning med hjälp av kaspersky internet security och blir då rekommenderad att åtgärda följande saker:

  • Automatisk körning från nätverksenhet
  • Automatisk körning från hårddisk

 

Det jag nu vill veta är funktionen kring dessa?

T.ex vad fyller de för funktion och varför kan de innebära ett säkerhets hot?

 

Behövs de inte eller vad?

Som ni kanske förstår så kommer det upp massor med frågor i skallen just nu så nån som vet nåt om dem får gärna grundligt förklara detta för mig!

post-31795-126841456479_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tillåter att program startas automatiskt från en extern hårddisk, USB-minne etc så innebär det att ett skadligt program, som finns på den externa enheten, kan installera sig på C: utan att du kan stoppa det. För ett år sedan skrevs det mycket om en typ av skadligt program som kallas Conficker och det spreds bland annat via smittade USB-minnen, externa hårddiskar etc.

 

Även om man stänger av den automatiska körningen (autorun) så går det förstås alldeles utmärkt att komma åt innehållet på USB-minnet, hårddisken osv från Den här datorn, Utforskaren eller backup-program osv.

 

Standardinställningen i XP var att automatisk start är påslagen och detta pga av bekvämlighetsskäl, dvs användaren skulle slippa klicka lite. Funktionen är avslagen som standard i Windows 7 av säkerhetsskäl.

 

http://miekiemoes.blogspot.com/2008/11/please-disable-autorun-asap.html finns det exempel på vad som kan hända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo detta med usb minnen och liknande är jag helt med på men nu fick jag ju en varning om Automatisk körning från nätverksenhet och Automatisk körning från hårddisk.

 

Vadå automatisk körning från nätverksenhet, vad menas med det att jag skulle starta ett program från nätverket eller vad?

 

Och det andra är ju för mig ännu mera kryptisk, automatisk körning från hårdisk.

Program som ligger i ex. autostart startar väll automatiskt eller vadå?

 

Usb minnen och andra flyttbara lagrings enheter har jag redan stängt av men de är de andra som jag tyvärr inte fattar :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju samma sak med hårddiskar och nätverkshårddiskar som med USB-minnen. Om du ansluter en infekterad hårddisk till datorn oavsett om det är i en USB-kontakt, internt eller över nätverket. Vill du att smittan ska spridas till C:?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju samma sak med hårddiskar och nätverkshårddiskar som med USB-minnen. Om du ansluter en infekterad hårddisk till datorn oavsett om det är i en USB-kontakt, internt eller över nätverket. Vill du att smittan ska spridas till C:?

Ja du Cecilia vet inte hur du tänker, men bara genom att utföra en sak utan att förstå varför man utför den skapar ju ingen nytta!

Det mesta i livet går ju ut på att lära och förstå att bara utföra en handling utan att förstå dess innerbörd känns ju tämligen meningslöst, vad lär du dig på det?

 

Och i detta handlade det ju om funktion i datorn, att programmets uppgift är att stoppa virus behöver du inte upplysa mig om. :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så olika vad folk är ute efter när de ställer en fråga i Eforum. En del vill verkligen bara ha ett ja eller nej och är inte intresserade av att förstå varför. Jag är inte bra på att skriv långa förklaringar heller och det var därför som jag länkade till den andra sidan som förklarar mer vad som händer och hur autorun-funktionen fungerar.

 

Det är inte fråga om att förbjuda dig starta ett program som ligger på en (nätverks)hårddisk, lika lite som när det gäller ett USB-minne. Det gäller precis som med USB-minnen att förhindra att det som ligger i filen autorun.inf på hårddisken börjar köras automatiskt så fort den ansluts (mappas upp) till datorn. Windows behandlar alla sorters enheter på samma sätt när det gäller filen autorun.inf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo detta med usb minnen och liknande är jag helt med på men nu fick jag ju en varning om Automatisk körning från nätverksenhet och Automatisk körning från hårddisk.

 

Vadå automatisk körning från nätverksenhet, vad menas med det att jag skulle starta ett program från nätverket eller vad?

 

Och det andra är ju för mig ännu mera kryptisk, automatisk körning från hårdisk.

Program som ligger i ex. autostart startar väll automatiskt eller vadå?

 

Usb minnen och andra flyttbara lagrings enheter har jag redan stängt av men de är de andra som jag tyvärr inte fattar :angry:

 

 

vi börjar med den 1:a frågan:

Vadå automatisk körning från nätverksenhet, vad menas med det att jag skulle starta ett program från nätverket eller vad?

Njä! Eller visst! Du kan fortfarande starta program från nätverksenhet..

Det funktionen förhindrar är att din dator "Lyssnar" på de autostartsinstruktioner som t.ex. smittor kopierar till rooten på nätverksenheter..

 

Att du i kaspersky inaktiverar detta lyssnande på autostartsinstruktioner hindrar dock inte dej alls från att manuellt dubbelklicka på en exe fil och köra programmet.

 

sedan den andra:

Och det andra är ju för mig ännu mera kryptisk, automatisk körning från hårdisk.

Program som ligger i ex. autostart startar väll automatiskt eller vadå?

 

Denna kaspersky-funktion har ingenting med "Autostart" att göra! Trots att det är lätt att blanda ihop dessa funktioner!

 

Den autostart du menar är att lägga en genväg som pekar på ett programs startfil, och att på så sätt köra filen (=Programmet startar)automatiskt när du loggar in.

 

Den typen av autostart är en helt annan sak än att datorn "lyssnar" på autostartsinstruktioner iform av t.ex. autorun.inf.

(det var väl det du ville få reda på?)

 

Att Kaspersky hindrar automatisk körning från hårddisken innebär, precis som i nätverksenhetsfallet att din dator inte längre "lyssnar" på de autostartsinstruktioner som kan kopieras in till t.ex. din extrahårddisk (Slav eller USB-disk) Allt övrigt fungerar precis som tidigare!

 

Hoppas detta inlägg gav lite klarhet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...