Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FIler försvinner!?


Callee

Rekommendera Poster

Hej! Jag sitter på en laptop med windows 7 64-bit och märkte precis att alla mina filmer var borta. Kollade vidare och märkte sedan att en massa olika filer försvunnit. Det enda jag gjort vid datorn har varit att föra över bilder från en extern hårddisk om det nu kan bidraga till en lösning? Hade runt 90 gb ledigt för bara någon dag sedan och ser nu att jag har hela 180 gb! Börjar bli lite nervös, virus eller? Håller på att genomsöka datorn nu men skulle vara skönt om någon som kanske har kolla på vad det skulle kunna vara kunde hjälpa...

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten update, använde pc inspector file recovery men det kunde inte hitta någon logisk enhet alls :/ antog att C: hårddisken alltid var den logiska. Testade ett annat program som hittade enheten och håller nu på att genomsöka efter raderade filer. Är det troligtvis något fel på hårddisken eller kanske något annat fel? Datorn är bara knappt ett halvår gammal så det känns lite halvdant om det nu skulle vara hårddisken (som förutom det här alltid betett sig normalt).

 

Hoppas ännu att någon kan komma med något :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer ju att datorer levereras med dåliga hårddiskar så visst kan det vara en dålig hårddisk.

 

För att undvika att någon fil man vill rädda blir överskriven så ska man inte köra Windows eller installera något program på den partitionen (hårddisken) utan flytta över hårddisken till en annan dator som extradisk eller installera Windows på en annan partition (hårddisk) i samma dator.

 

Här är några till program som du kan pröva med.

Här är tre gratis filräddningsprogram som IDG har testat:

http://www.idg.se/2.1085/1.141401

Ibas rekommendation (återställer bara en fil gratis, men man kan se allt vad den kan återställa):

http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/

Ett tips till på betalprogram:

http://www.idg.se/2.1085/1.205239/dataaterstallning-for-den-efterkloke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för de tipsen! Så det är troligtvis hårddisken det är fel på låter det som... Har du något program du skulle rekomendera för att kontrollera om det är hårddisken det verkligen är fel på? Jag gjorde en sån där felkontroll av hårddisken precis också och lät den gå igenom men det poppade inte upp nåt om nå fel (om det nu ska göra det :/) eller nåt sånt så jag antar att den inte hittade något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows diskkontroll är en kontroll av filsystemet i huvudsak så den ser inte hela sanningen.

 

Det kan också ha varit något program som spårade ur och råkade ta bort några mappar.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är bara knappt ett halvår gammal så det känns lite halvdant om det nu skulle vara hårddisken (som förutom det här alltid betett sig normalt).

 

Hoppas ännu att någon kan komma med något :)

 

Om datorn bara är ett halvår gammal, och hårddisken redan börjar bråka, och man får misstankar om att den inte är okej, kanske läge att titta på garanti och sådant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn bara är ett halvår gammal, och hårddisken redan börjar bråka, och man får misstankar om att den inte är okej, kanske läge att titta på garanti och sådant?

 

Jo, självklart. Håller på o kollar igenom hårddiskarna efter fel nu. Kunde dock inte använda tillverkarens egna program för det eftersom det endast fungerade med 32-bit windows. Någon kanske har något annat förslag på ett pålitligt gratisprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte tillverkaren något program som man bränner på en CD och startar datorn ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte tillverkaren något program som man bränner på en CD och startar datorn ifrån?

 

Jo, det fanns ju såg jag nu. Får ta och prova det först då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får inte Hitachis Drive fitness test att fungera även fast jag brände den och körde :/ Så alternativa program efterfrågas ännu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt. HD Tune gör ju ingen fullständig test men kan ju ge lite vägledning i alla fall.

 

På vilket sätt fick du inte Hitachis test att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...