Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Prossesor fläkt mycket ljud


fredd222

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har presis köpt en uppgradering till min dator:

amd phenom II x4 965

EAH5770 CuCore

2x2 gb ddr3

Asus M4A785TD-V evo

 

Nu till probelemet prossor fläkten går på för höga varv 2300

och processorn e ca 30-34grader

går det att göra något åt detta?

 

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkla tipset är skaffa en vettig kylare till datorn.

 

Andra tipset är att gå in i BIOS och se om styrning av fläkten är aktiverat.

 

tredje att se om det finns uppdateringar för BIOS och kanske drivrutiner för moderkortet.

 

Ett sista är att ladda hem SpeedFan och se om detta lilla program kan få fason på fläkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkla tipset är skaffa en vettig kylare till datorn.

 

Andra tipset är att gå in i BIOS och se om styrning av fläkten är aktiverat.

 

tredje att se om det finns uppdateringar för BIOS och kanske drivrutiner för moderkortet.

 

Ett sista är att ladda hem SpeedFan och se om detta lilla program kan få fason på fläkten.

 

men om den håller cpun på 30 grader så e det inget fel på den ja menar processorn klara ju lätt av 50 grader

 

 

i bios e cool and queit aktiverat

 

och speed fan gör ingenting åt fläkt hastigheten förutom att visa att den e ca 2300 men ska kolla lite mera i bios

 

om inget annat stänger jag av cool and quiet och ser hur det beter sig då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs på lite om Speedfan. Det finns två styrmetoder för fläkten att ställa in i BIOS men minns inte vad de heter... kan göra skillnad. Annars gäller det att modda datorn på något vis. Jag kan säga att jag ganska omedelbums efter inköp av en AthlonX2 slängde ut kylaren som kom med och köpte en ny tystare modell. Kylaren som följde med var en liten jetmotor...

 

Annat alternativ om nu processorn är sval är att sätta på ett reglerbart motstånd på fläktkabeln. Kostar inte många kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ändrade om i bios och tog av allt som hade något med fläktarna att göra o då kunde speedfan kontrolera farten men som du säger ska det var tillräckligt tyst behövs ny processor kylare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...