Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lön som systemutvecklare


jgauffin

Rekommendera Poster

Jag tänkte ta ett tillfälligt jobb för att dra in lite extra pengar. Jobbet är i form av en projektanställning och sträcker sig över sex månader (de vill ha mig längre, men det vill troligvis inte inte jag).

 

Eftersom jag har kört mitt eget företag ett tag så har jag ingen koll på löner. Hur mycket kan man ta per månad som senior systemutvecklare?

 

Jag har jobbat som utvecklare sedan 1996, har en högskoleutbildning inom Programvarudesign och modellering (maxbetyg på alla kurser), skrivit några artiklar om programmering, driver två öppenkällkodsprojekt.

 

Vad bör jag begära för lön? Jobbet är i Dalarna, så jag antar att lönen är lite lägre än i Stockholm?

 

Tacksam för alla svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The_Figster

I Stockholm skulle jag tro att en typisk lön skulle ligga på ca 40000:- för detta, under förutsättning att de anställt dig för dina kvalifikationer (Om du är överkvalificerad lär lönen bli lägre).

 

Jag hade kanske begärt ca 32000-35000:- i ditt läge.

 

Mvh,

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jag vet inte riktigt var du får dina siffror från The_Figster, men de verkar lite tagna ur luften.

Dessutom kan man inte säga något alls om trådskaparens situation, då det inte nämns något om vilken typ av kunskaper som besitts, hur personen fungerar i projekt eller hur stor del av erfarenheten som är relevant idag.

 

Vissa kompetenser är högre eftertraktade idag och dessa kan potentiellt ge dig en väldigt hög ingångslön just pga. kompetensbristen (ex. Sharepoint och SAP/PI för att nämna några). Andra är marknaden övermättad av (ex. generell .Net-utvecklare eller webbutvecklare) och där brukar ingångslönen ligga normalt mellan 28-32.000.

 

Hur man sedan löneutvecklas är helt och hållet individuellt, men här handlar det ju bara om en projektanställning, så då handlar det ju inte om någon sådan.

 

Nå, det här är iallafall min erfarenhet efter tolv år i branschen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...