Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Interferensproblem WLAN ?


prob

Rekommendera Poster

Hej

 

Har läst i äldre trådar där Cecilia samt PPC informerat angående kanalseparation, interferens etc. Jag undrar nu angående signalstyrka och signalkvalitet. Med bibehållen längd på antennsladd undrar jag om inteferensproblem minskar när en antenn med hög dB används(>10dB). Måste antenn på båda sidor (vid brygga / AP-Client) vara av samma sort/dB-nivå ? (Har idag en riktantenn D-link samt en noname av TV2-typ fast mindre).

 

Styrka-Kvalitet

På digital-TV visas på vissa dekodrar signalstyrka och signalkvalitet - finns detsamma för WLAN? Vad påverkar respektive nivå ?

 

/PG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som svarat dig så jag rycker in med lite grundläggande kunskap.

 

Antenner behöver inte vara exakt lika/samma. Det behöver enbart vara antenner som är bra på det du vill ha dem till. Ett bättre signal-brusförhållande, dvs högre dB, är (nästan) alltid bra.

 

Signalstyrka/signalkvalité.

 

Styrka - säg att vi båda står i en tunnel, det ekar lite. Jag skriker i ena änden det fina ordet PARACETAMOL

Du hör att jag skriker, du kan identifiera att det är jag som låter. Det är styrkan. Kan ökas genom att jag använder en megafon men går man för högt blir det inte alltid enklare.

 

Men du uppfattar bara "Par__Eta_ol" men tack vare dina kunskaper kan du få det till paracetamol. Det är signalkvalitén i lekmannatermer, hur skadad signalen är.

 

Mätare för detta? mmh. Ja, har du inte en simpel mätare i ditt nätverkskort? Ger troligen inte ett helt sant värde men alltid något. (vad nu det sanna värdet är dvs)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för ditt bidrag. Jag börjar om så jag får svaren i tur och ordning:

 

1. Minskar interferensproblem om mina antenner är avsevärt starkare än övriga nät jag kan "se" ?

 

2. Upplever väldigt stor variation idag (0,6 - 6,9 Mbit/s). Har testat med normala antenner vs kraftigare riktantenner - om det inte hjälper vad ska man då angripa ?

Vissa kanaler är helt döda några kör i 6,9 ibland.

 

Vid kontroll med laptop på diverse positioner i närheten kan jag se upp till 11 olika WLAN (de utan SSID-broadcast kan jag väl dessutom lägga till - om nu någon kör så).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Nja. du sänder ju inte kraftigare signal (för det får man väl inte) och en bättre antenn tar ju in alla signaler lika mycket bättre. Den vet ju inte vad som är brus och vad som inte är brus.

Tipset är nog snarast att ha en rikt-antenn, dvs antenner du kan rikta mot varandra istället för att lyssna/sända åt alla håll. ja, det har du kanske redan ser jag...

 

2:Ja du, om du hittar en fri kanal...

 

nä, nu får någon som verkligen kan detta ämne rycka in. Känner att jag är på lite tunn is.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...