Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Studiematerial för certifieringsprov 70-536?


The_Figster

Rekommendera Poster

The_Figster

Hej!

 

Jag är en systemutvecklare med högskoleutbildning och 13år i branchen, samt 13 års hobbyhackande innan jag kunde börja ta betalt. Har programmerat mycket objektorienterat, funktionellt och procedurellt i ett dussintal språk, ofta med webbgränssnitt, men även rena Windowsprogram och script. Det har även blivit massiva mängder databasprogrammering.

 

För att möta den kommersiella framtiden behöver jag nu en ny sträng på lyran, och tänkte därför gå in på .NET-utveckling. Jag har inte rört .NET över huvud taget, men får för mig att jag borde kunna komma in i det ganska snabbt. Jag tror dock jag skulle behöva börja med att ta en certifiering för att ha en chans att få uppdrag inom .NET.

 

Med tanke på min bakgrund, vad tror ni är det bästa sättet att snabbt lära sig .NET samt ta det första certifieringsprovet 70-536?

 

Min egen idé är att köpa en bok för självstudier, och är mest inne på denna just nu: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0470183772 (Microsoft .NET Framework Application Development Foundation, Exam 70-536 av John Kane). Någon som har erfarenheter av denna bok eller tidigare versioner av den?

 

De kurser som i princip lovar att man klarar provet efter en vecka verkar inte seriösa - det verkar mer gå ut på att korvstoppa in exakt de kunskaper som behövs för att klara provet, än att faktiskt lära sig .NET så bra som möjligt.

 

All feedback välkomnas!

 

Mvh,

 

Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Vi använde oss av Microsofts egna kurslitteratur (i ditt fall blir det då .Net Framework 2.0 Application Development Foundation, Exam 70-536, Self-Paced Training Kit). Billigare än den bok du föreslog, som jag dock inte läst.

Den förutsätter att du har förkunskaper i C# eller VB.Net samt Visual Studio.Net och det skadar förstås inte om du har ett hum om Net sedan tidigare.

Kurserna skall ju inte främst ses som en nybörjarkurs i .Net utan som just certifiering, men med din bakgrund så bör du inte ha några problem med denna bok.

 

http://www.microsoft.com/learning/en/us/book.aspx?ID=9469&locale=en-us

 

Med boken följer även en skiva med övningsexempel samt exempelprov, vilka är viktiga att du plöjer igenom ett antal gånger för att få känn på hur MS lägger upp sina test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The_Figster

Tack för ditt svar, Anjuna!

 

Där snuddar du vid en annan punkt som jag inte fattat riktigt: Det finns flera böcker som verkar avse .NET 2.0, men är det inte 3.5 man ska syssla med om man ska certifiera sig nu?

 

Mvh,

 

Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Det finns flera böcker som verkar avse .NET 2.0, men är det inte 3.5 man ska syssla med om man ska certifiera sig nu?

Net 3.0 och 3.5 är inte nya ramverk utan utvidgningar av befintligt ramverk. Det inkluderar saker som LINQ, WCF, WPF och Workflow Foundation. Sådant klämmer man definitivt inte in i de grundläggande certen. En sak i taget ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
lisaekstrom

Om du anser att läsa kurser via nätet är en bra utbildningsform har vi på Lexicon Microsofts föreberedande e-learningkurser för just den certifieringen. Fördelen med dessa kurser är att du har tillgång till dem under ett helt år viket gör att du kan använda dem som en kunskapsbank. Gå in på vår hemsida för mer info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...