Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur lära sig EPiServer själv?


manzan

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är en rätt van webbutvecklare. Har jobbat med CMS:en Joomla och WordPress bl.a. Jag är dock arbetslös för närvarande, men har kanske möjlighet att få jobb om jag lär mig EpiServer. Är det någon som vet hur man kan lära sig EPiSErver via nätet?

 

Jag har varit ute på episerver.se och world.episerver.com och hittat en massa dokumentation. Dessutom hittade jag att man kunde skaffa en demolicens på 30 dagar. Jag testade med det, men jag lyckades inte få igång det då direkt och sedan fick jag annat jobb en period. Nu när jag ska försöka igen, så har ju de 30 dagarna passerat. Hur gör man då? Är det helt omöjligt att få testa? Hur i all sin dar ska man kunna lära sig? Jag har inte råd att gå svindyra kurser.

 

Vore tacksam om någon kunde komma med ngt tips om hur man kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det för privat bruk eller professionellt du tänker du ha nytta av EpiServer?

Om det är professionellt kan du försöka prata med din arbetsgivare, eller ta lån för utbildning. Det senare gjorde jag; tog lån på 18.000 som jag betalade tillbaka på två år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju för närvarande ingen arbetsgivare, men jag kan ev. få om jag lär mig EPiServer.

Tanken är att lära mig själv privat för att kunna få jobbet. Jag har inga planer på ngt annat. Om jag skulle starta ngt eget skulle jag hålla mig till Joomla och WordPress som CMS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skall starta eget skall du absolute gå en EpiServer-kurs.

Konsulter inom Episerver är minst sagt åtrovärda!!

Det hade jag funderingar på (när jag var egenföretagare) innan det blev så hett. Nu kan jag tycka att det är lite synd att jag inte gjorde det och fortsatte vara egenföretagare på heltid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kanske man ska göra. Jag ska tänka på saken, men det är ändå irriterande att det inte går att lära sig utan att punga ut en massa pengar. I och för sig är det kanske en grej som höjer statusen på EPiServer-konsulter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nämner inget om vilken nivå du ligger vad gäller utveckling...

Om du "bara" jobbat med html, javascript och php så bör du ju börja med att lära dig asp.net/C# ordentligt.

Sedan är det relativt enkelt att sätta sig in i hur EPiServer använder och utökar ramverkets funktionalitet. Utan denna grundkunskap så skulle jag hävda att en EPiServer-kurs kommer att vara bortkastade pengar.

 

Samma grund gäller för t.ex. Sharepoint-utveckling som det ju också är bra efterfrågan på. Se t.ex. http://it24.idg.se/2...point-konsulter

 

 

För och om .net finns det väldigt mycket resurser på nätet samt böcker att läsa.

 

Ps.

Du hittar EPiServers SDK på http://sdk.episerver.com/library/cms5/

http://world.episerver.com hittar du kunskaps-communityn för EPiServer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat lite på kursutbudet nu hos EPiSErver. Jag vill gärna gå den för utvecklare och kanske försöka mig på att certifiera mig, men jag undrar vilken version är vanligast ute i företagen? Vilken erfarenhet har ni? Det står att det är stora skillnader i att utveckla i CMS4 och i CMS5, så det är ju bra om man väljer den version som är vanligast antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
men det är ändå irriterande att det inte går att lära sig utan att punga ut en massa pengar

Det är väl klart att du kan lära dig EPi utan att gå kurs. Jag har jobbat med EPi-utveckling ganska länge nu, på såväl gamla 4.61 som nya CMS 5 och har aldrig gått någon kurs.

 

Dock ska nämnas att själva ramverksreferensen är väldigt bristfällig, även om den är långt bättre med CMS. Kunskap får inhämtas från denna tillsammans med EPi:s hjälpfiler och guider samt deras community.

 

Du frågar om skillnader mellan versioner hos företagen så skiljer det sig en hel del. Vi har (stora) kunder som fortfarande sitter med så gamla versioner som 3.xx, men generellt är de som sitter på lägre versioner i process att uppgradera till CMS 5.

 

CMS 5 skiljer sig ganska mycket från tidigare versioner. Bl.a är den helt nytuvecklad och baserad på Net2.0 och högre, medan tidigare versioner faktiskt har sin grund i gammal ASP-kod. Version 4.61 kan du ex. bara använda i max VS2003, som är en så sunkig version av Studio man kan tänka sig.

 

Nej, det är inte bra att välja kurs efter den version som är vanligast, utan efter den högsta versionen. Att jobba med äldre system ska sedan inte vara några problem för en erfaren utvecklare.

 

I övrigt är det som Cluster säger, behärskar du inte C# och minst .Net 2.0 så är det bortkastad tid och pengar att gå en utvecklarkurs för EPi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack alla.

Jag behärskar ASP.NET C# hyfsat, men är ingen expert.

Det känns som om jag borde kunna lära mig EPiServer själv också då bara jag lyckas installera det. Jag fick nyligen svar av EPiServer på frågan om den 30-dagars demolicensen var enda sättet att få prova på utan att köpa. De säger så här:

 

===

Om du installerar en SDK installation av EPiServer som bara lever inom Visual Studio inklusive expressversionen, så finns det ingen tidsbegränsning. Det enda är att den sajt du labbar fram bara blir åtkomlig lokalt på din utvecklingsmaskin.

===

 

Det låter ju fullt tillräckligt för min del. Funkar det tror ni? Nån som provat att köra så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såklart det fungerar, varför skulle det inte göra det? Finns ju som sagt egentligen inget jättebehov att sajten skall vara åtkomlig mer än lokalt för dig.

Det är väl bara köra igång. :thumbsup:

 

Föreslår att du börjar med att bekanta dig med hur EPi fungerar för administratörer och redaktörer i de standardmallar/templates som följer med installationen. Om du jobbat med andra CMS:er tidigare så bör det gå rätt fort att förstå hur EPi är uppbyggt och tänkt att fungera/användas.

Därefter så kan du börja göra egna kodmässiga anpassningar och utveckla på riktigt.

 

Administratörs- och redaktörsmanual samt SDK-dokumentationen kan du ladda ned från http://world.episerver.com/Documentation/Categories/EPiServer-CMS-Version/EPiServer-CMS/ Där finns även ett antal bra Tech Notes.

 

Sen får du såklart gärna ställa frågor här kring EPi även om jag i ärlighetens namn tror att du får snabbare och fler svar på http://world.episerver.com/Forum/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...