Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sök i Eforum..


Mikael63

Rekommendera Poster

.. är väl en ganska missvisande text?

post-52940-126817628854_thumb.png

Eforum är väl "hela Eforum"?

Alltså att man ska kunna söka, och få sökträffar oavsett var under //eforum.idg.se/ man befinner sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, jag tror jag förstår. I många forum är sökningen via knappar i avdelningar företrädelsevis just enbart för denna avdelning. Eller rättare sagt, den enda direkta sökmöjligheten brukar vara den som återfinns i botten av trådlistan, "Sök i avdelning" står det där i Eforum.

 

Vill man i andra forum söka generellt brukar man först klicka upp en sökdialog.

 

Ja, kanske man ska ändra den nu tydliga sök-knappen lite. Göra det möjligt via den att söka antingen i avdelning eller hela forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Längst ner i varje tråd finns ett sökfält som heter "Sök i tråden", och längst ner i en avdelning finns en sökruta som heter "Sök i avdelningen".

 

Rutan som ligger i högerkolumnen på varje sida som heter "Sök i Eforum" gör just detta - söker i hela forumet.

 

Jag är inte riktigt med på vad ni tycker ska ändras. Förtydliga gärna! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte riktigt med på vad ni tycker ska ändras. Förtydliga gärna! :)

inget alls egentligen...

 

Kanske kanske men troligen inte att man via "Sök i Eforum" skulle kunna precisera sökningen till antingen hela Eforum eller till avdelningen. Men det valet blir troligen för plottrigt så låt det vara som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kanske men troligen inte att man via "Sök i Eforum" skulle kunna precisera sökningen till antingen hela Eforum eller till avdelningen. Men det valet blir troligen för plottrigt så låt det vara som det är.

Om man vill det så kan man ju använda den avancerade sökningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

//eforum.idg.se/ Träff

//eforum.idg.se/index.php?app=core&module=search&do=active Träff

//eforum.idg.se/page/senaste_tradar Ej träff

//eforum.idg.se/page/senaste_inlagg Ej träff

//eforum.idg.se/index.php?app=members&section=view&module=list Ej träff

//eforum.idg.se/index.php?app=forums&module=extras&section=stats&do=leaders Träff

//eforum.idg.se/index.php?app=forums&module=extras&section=stats Träff

//eforum.idg.se/index.php?app=core&module=search Träff

//eforum.idg.se/index.php?app=core&module=help Ej träff

//eforum.idg.se/index.php?app=forums&module=extras&section=boardrules Träff

//eforum.idg.se/index.php?app=core&module=help&do=01&HID=10 Ej Träff

 

Alltså sökningen fungerar olika beroende på var man navigerat sig vid söktillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63 - en klar bugg du hittat. Sökmotorn fungerar enbart vid sök från en del av sidorna.

 

Ed: Cecilia klargjorde lite bättre vad jag missade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man söker på sidorna för senaste trådar/inlägg så är inte någon flik vald utan man får klicka på fliken Forum för att se resultatet. Det borde ändras så att den fliken kommer upp automatiskt.

 

//eforum.idg.se/index.php?app=members&section=view&module=list Ej träff
Det är medlemslistan och där får man upp fliken Medlemmar (går förstås att välja en annan själv) så söker man på ett medlemsnamn syns det direkt. Det tycker jag verkar vara en bra funktion.

 

Det är hjälpsidan och där får man upp fliken Hjälpfiler som standard. Tycker jag också verkar vara bra.

 

Kort sagt, observera att det finns tre flikar för sökresultat, Forum, Medlemmar och Hjälpfiler. Om inte den önskade fliken kommer upp så välj den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man söker på sidorna för senaste trådar/inlägg så är inte någon flik vald utan man får klicka på fliken Forum för att se resultatet. Det borde ändras så att den fliken kommer upp automatiskt.

 

Det är medlemslistan och där får man upp fliken Medlemmar (går förstås att välja en annan själv) så söker man på ett medlemsnamn syns det direkt. Det tycker jag verkar vara en bra funktion.

 

Det är hjälpsidan och där får man upp fliken Hjälpfiler som standard. Tycker jag också verkar vara bra.

 

Kort sagt, observera att det finns tre flikar för sökresultat, Forum, Medlemmar och Hjälpfiler. Om inte den önskade fliken kommer upp så välj den.

 

Jo, men det är ju det jag menar med mitt första inlägg.

Sök i Eforum är inte hela sanningen.

 

Vet inte hur jag ska kunna förtydliga det mer.

Vill jag söka något och det finns ett sådant formulär synligt hur ska jag veta var sökmotorn tittar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela sanningen får man bara genom att titta på både fliken Forum och fliken Medlemmar. Det blir nog väldigt rörigt om resultatet skulle innehålla både inlägg och medlemmar blandat. Men det syns ju tydligt vilken flik som gäller, förutom när det är från senaste inlägg/trådar man söker och det behöver ju fixas.

 

Sökresultat från medlemssidan:

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Min höger"frame", alltså ej reklam osv. ser alltid ut på samma sätt oavsett var jag navigerat mig i eforum.

post-52940-126822957325_thumb.png

Eftersom sökrutan Sök i Eforum alltid finns med där, oavsett vart jag navigerat, så förväntar jag mig att sökmotorn ska söka I Eforum och visa sökresultaten.

 

2. Jag kan "köpa" att sökning i den rutan bara söker i aktuell flik (men vill veta att den gör bara det) men hur kommer det sig att sökmotorn hittar mina inlägg ang. en skrivare när jag har fliken moderatorer framme?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökning görs i samtliga flikar men olika flikar visas först (som default) beroende från vilken sida du söker. Om man i min bild trycker på Forum så hittas mer än 200 inlägg där mitt namn förekommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Ok, tydligen har sökträffssidan olika flikar förvalda beroende på vilken kontext man är i när man gör sökningen. Det har jag inte sett tidigare.

 

Det verkar funka hyfsat logiskt bortsett från sidorna "Senaste inlägg" och "Senaste trådar", vilket rimligtvis beror på att dessa sidor är specialbyggen av oss och inget som finns i plattformen som standard. Jag ska se hur man kan lösa så att forumfliken blir förvald på dessa sökningar.

 

Alternativt att forumfliken är förvald oavsett var man är, 99 procent av sökningarna lär väl vara på foruminnehåll ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Ok, nu har jag ändrat så att alla sökresultat visas med fliken Forum förvald, eftersom det förmodligen är det man letar efter i de flesta fall.

 

Vill man istället söka bland medlemmar eller hjälpsidor så får man alltså aktivt klicka på någon av dessa flikarna.

 

Tror att detta blir det mest logiska och tydliga upplägget. Eller vad tror ni andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först nu ser jag också detta med flikar. :blush:

När jag mötts av texten "hittade 0 resultat" så har jag helt enkelt inte uppmärksammat att jag därefter kan göra ytterligare filtrering/val.

Då blir läget kanske annorlunda..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag ändrat så att alla sökresultat visas med fliken Forum förvald, eftersom det förmodligen är det man letar efter i de flesta fall.

 

Vill man istället söka bland medlemmar eller hjälpsidor så får man alltså aktivt klicka på någon av dessa flikarna.

 

Tror att detta blir det mest logiska och tydliga upplägget. Eller vad tror ni andra?

 

Lite fortsättning på mitt inlägg #16:

Varför olika flikar för sökresultaten överhuvudtaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Tror ändå det är bra att dela upp sökresultaten, eftersom det är så helt skilda saker. Om man är på jakt efter en medlem så är man helt ointresserad av sökträffar i forumet, och om man letar efter en lösning på ett problem med sin router så struntar man att det råkar finnas en medlem som heter "Router".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ändå det är bra att dela upp sökresultaten, eftersom det är så helt skilda saker. Om man är på jakt efter en medlem så är man helt ointresserad av sökträffar i forumet, och om man letar efter en lösning på ett problem med sin router så struntar man att det råkar finnas en medlem som heter "Router".

 

Håller med att en uppdelning behövs, liksom även att Forum visas först men för att förtydliga skulle man kanske kunna tänka sig att man får information om att sökmotorn hittat totalt tre träffar eftersom det också finns en användare som heter samma sak?

post-52940-126823272385_thumb.png

Synpunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Utmärkt idé! Inget som går att peta in på en kafferast, men definitivt nåt att titta på för framtiden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tills dess kanske lite statisk text som förtydligar detta med olika resultat beroende på vald flik.

 

Dessutom är det ju lite inkonsekvens var infon visas:

post-52940-126823497156_thumb.png

--

post-52940-126823497885_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag ändrat så att alla sökresultat visas med fliken Forum förvald, eftersom det förmodligen är det man letar efter i de flesta fall.

 

Vill man istället söka bland medlemmar eller hjälpsidor så får man alltså aktivt klicka på någon av dessa flikarna.

 

Tror att detta blir det mest logiska och tydliga upplägget. Eller vad tror ni andra?

Det går förstås bra så också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...