Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alias


LindWeb

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en dator där det ligger en webserver, som är inkopplad i routern.

När jag sitter vid min andra dator (som också är inkopplad i routern) så skriver jag in "webserver-datorn"s ip-adress i adressfältet och websidan visas.

Men om jag t.ex vill skriva MyWebserver i adressfältet så vill jag ändå att websidan på "webserver-datorn" ska visas.

Med andra ord; ett alias för ip-adressen.

Hur löser jag detta?

 

Mvh, Tobbe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en dator där det ligger en webserver, som är inkopplad i routern.

När jag sitter vid min andra dator (som också är inkopplad i routern) så skriver jag in "webserver-datorn"s ip-adress i adressfältet och websidan visas.

Men om jag t.ex vill skriva MyWebserver i adressfältet så vill jag ändå att websidan på "webserver-datorn" ska visas.

Med andra ord; ett alias för ip-adressen.

Hur löser jag detta?

 

Mvh, Tobbe.

 

Du får manuellt editera lmhosts o/e hosts -filerna o lägga in ditt namn/alias kopplat till IP-adressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

 

Jag har letat på nätet och som jag har förstått det är det i "C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\lmhosts.sam" man ska ställa det. Jag har läst filen flera gånger om och läst på internet, men jag försår inte hur man ska bygga upp raden med IP-adressen och domänen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

 

Jag har letat på nätet och som jag har förstått det är det i "C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\lmhosts.sam" man ska ställa det. Jag har läst filen flera gånger om och läst på internet, men jag försår inte hur man ska bygga upp raden med IP-adressen och domänen...

 

Öppna lmhosts.sam i notepad. Gå till slutet av filen, gör några radmatning så du hamnar på en ny (tom) rad.

 

Skriv in IP-addressen [TAB] namnet

(tex 10.1.1.1 minserver)

 

Spara filen som lmhosts ENBART. Inte .sam (vilket står för sample) och inte .txt. Alltså INGEN filändelse.

Klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna lmhosts.sam i notepad. Gå till slutet av filen, gör några radmatning så du hamnar på en ny (tom) rad.

 

Skriv in IP-addressen [TAB] namnet

(tex 10.1.1.1 minserver)

 

Spara filen som lmhosts ENBART. Inte .sam (vilket står för sample) och inte .txt. Alltså INGEN filändelse.

Klart.

 

 

Tack så jättemycket!! thumbsup.gif

Det fungerar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...