Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte logga in på routern


Spooky

Rekommendera Poster

Jag har haft samma router (Zyxel prestige 660H-61) i flera år, och aldrig behövt logga in på den förut. Därför vet jag inte om det här problemet alltid funnits eller när det uppstått. I alla fall, jag har tänkt öppna några portar till Blizzard downloader, som laddar i endast 30 kb/s då toppfart borde vara 800 kb/s. Vet inte om det är portarna som är problemet, men tänkte i alla fall testa. Jag kollade upp min standard gateway genom /ipconfig, och fick reda på att den är 94.22.96.1. Nu är det bara det att jag får upp "sidan kan inte visas" eller liknande när jag skriver in detta i adressfältet. Testat i IE, Firefox och Chrome men inget funkar. Några idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom din standard gateway inte är en lokal IP-adress utan till en dator ute på internet skulle jag tro att din Zyxel prestige 660H-61 inte är konfigurerad som router och därmed inte stoppar några portar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, okej.. I så fall är det väl något annat som drar ner min nerladdningshastighet. Och nej, 192.168.0.1 funkade inte det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silvervargen

tittade lite i en FAQ jag hittade när jag sökte lite, tydligen så ska du kunna surfa in på 192.168.1.1

 

kommer du inte in på 192.168.1.1 så kan du testa att manuellt ställa in ditt ip nummer till samma ip spann (ex. 192.168.1.15) och se om du kommer åt den då.

 

 

här står lite mer om hur man tar sig in:

http://www.zyxel.se/web/support_product_specific.php?guide_id=190&product_number=91-004-432005&CategoryGroupNo=5B2D5F12-92AD-48B5-9180-B51A3ACED766#190

 

//MVH

Silver

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Learjet2000

prova 192.168.0.1 för att komma in i routern

 

 

Lär ju knappast funka eftersom att hans IP-adress är en publik IP och inte en IP-adress som han fått från sitt modem/router.

 

 

Till trådskaparen:

Ditt modem är ingen router....även om det skulle vara så att den har 4 portar bak.

Den standardgateway som du fått upp (94.22.96.1) sitter inte hos dig utan hos din internetleverantör.

 

Eftersom att du fått en extern standardgateway så har du även en extern IP-adress i din dator....som antagligen är 94.22.96.x.

Du kan heller inte med det modemet som du har ansluta mer än en dator utan att ha en extra router kopplad till ditt modem. I alla fall inte om du har Telia eftersom att de bara accepterar en extern IP per kund i normala fall. Så har din ena dator fått en IP-adress så får inte din andra någon.

 

Nu antar jag att du bara har en dator eftersom att din fråga var hur du loggade in i routern för att öppna portar för att kunna ladda ner saker på din dator.

 

Svaret är....

Du behöver inte att logga in på ditt modem för att öppna portar....för där finns inga portar som är stängda. Din dator går rakt ut mot internet utan att ha en brandvägg med stängda portar i...i alla fall inte i ditt modem.

I windows finns där brandvägg och i program som t ex ESET smart security, Norton internet security, ZoneAlarm etc så tar de programmen över rollen som brandvägg och hanterar portarna.

 

Problemet tror jag inte ligger hos dig eftersom att du trots allt kan ladda ner...även om det inte går fort. Hade där varit en stängd port så hade du inte ens kunnat ladda ner i 30kb/s...det hade varit 0kb/s.

 

Du skriver inte vad du har för hastighet på ditt internet.

Har du t ex 8Mbit ADSL så är den teoretiska hastigheten som du kan uppnå 1MB/s

Men det är ytterst teoretiskt med tanke på att du inte vet vad personen i andra änden har för hastighet. Sitter den personen på uppringt 56k-modem så är ju 30kbit bra.

 

Har du t ex 1MB/s på bredbandskollen.se? Har du lika dålig hastighet där så kan det vara din internetleverantör som har problem, att din dator är infekterad av något och kanske med i ett zombienätverk som genererar trafik till din dator så att din hastighet är sämre än vad den borde vara....listan kan göras lång på vad som är problemet men stängda portar i ditt modem är inte ett av dom som står med.

 

Långt svar....sorry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aah, okej nu förstår jag lite bättre. Kanske märks att jag inte är så jätte insatt i routrar och uppkopplingar och sånt. Men tack för det långa svaret, känner mig lite smartare nu. Faktiskt har vi två datorer i hushållet, men oftast är det bara en som är igång. Det funkar dock utmärkt att plugga i en till sladd till gamla datorn och ha båda uppe på internet samtidigt. Angående nerladdningen så kan jag (enligt bredbandskollen) ta emot i 9.67 mbit/s och skicka i 0.86 mbit/s, vilket är ungefär det utlovade på pappret. Men gäller det till exempel Blizzard downloader eller att ladda ner någon fil som inte är i torrent-format har jag väldigt sällan högre speed än 50 kb/s. Vad nu det beror på då.. Men bra, nu vet jag att det inte är portar jag ska oroa mig för i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det som bredbandskollen gör är ju att ladda filer till och från din dator. Du skulle kunna pröva med att ladda ner en stor fil från http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-cd/9.10/ i listan, på slutet av sidan, finns det ett antal filer som är över 600 MByte. Det ska ju räcka till bra för att du ska hinna se vad du får för nedladdningshastighet egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen ligger ditt modem på 192.168.1.1 med nätmask 255.255.255.0 således måste du sätta en egen fast IP på din dators nätverkskort typ 192.168.1.2 255.255.255.0

 

Anv namn o lösen är troligen densamma admin. (byt ut lösenordet så fort du är inne i modemet.)

 

Vid skumma fel:

dra strömmen 20-30 sek, även splittern.

Kontrollera att modemet inte "för varmt" (vid 40-45 gr C så börjar de flesta att ge sig,känn undermodet)

 

TP test ? javisst men kom ihåg att en Win maskin ger ifrån sig en massa overhead och denna mätning är en "sämre" fingervisning. Bästa sättet är som Cecilia säger klocka en större filöverföring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Spooky!

 

Det skulle kunna vara som Learjet2000 skriver att "routern" inte skapar ett s.k. NAT:at nät åt dig. Om du skulle haft ett NAT:at skulle din dator sannolikt haft en 192.168.x.y adress (dvs en privat IP adress).

 

Börja med att kolla huruvida dina datorer får privata eller publika IP adresser. Är den publik så är alltså dit nät inte NAT:at och då är det som Learjet2000 skriver att du antagligen inte har en vanlig router.

 

Är den privat, t.ex. 192.168.x.y, så är den NAT:ad och då borde du hitta routern på 192.168.x.1. Den adressen borde dock vara samma som dina datorers default gateway och då låter det lite konstigt.

 

Läs mer om privata och publika IP adresser här: http://en.wikipedia....ivate_addresses

 

Om du har en publik IP adress så är det kanske inte jättesmart att posta den i det här forumet.

 

För att analysera din uppkoppling för att se vad som är öppet respektive stängt testa det här verktyget:

http://netalyzr.icsi.berkeley.edu/

 

Då får du veta allt om din uppkoppling.

 

/d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn jag sitter på nu verkar i alla fall ha privat IP, i formatet 85.157.x.y. (Testade standard-gatewayen i adressfältet igen, bara för att vara säker, men funkar inte.) Netalyzr påstår däremot "No NAT detected"? Annars fanns inga problem i analysen förutom "Your computer's clock is slightly fast". Och Firmware uppdateringen säger "zipexe.exe har slutat fungera" när jag försöker hämta uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn jag sitter på nu verkar i alla fall ha privat IP, i formatet 85.157.x.y.
Det är inte en privat IP-adress utan en publik. Den har alltså inte passerat en NAT.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är mitt inlägg, kanske helt fel eller rätt.....inte lätt att veta....men det kanske hjälper något.......

 

94.22.96.1 är registrerat på "Anvia Oyj" i Finland.

hela 85.157.x.x verkar vara i Finland.

 

Stämmer detta, spooky sitter du i Finland?

 

Det är inte helt ovanligt att nerladdningstider varierar. Det beror mycket på hur din ISP routar trafiken till din destination. (De köper den billigaste tjänsten!!)

Om du inte har problem med nerladdning från andra adresser, så skall du klaga hos din ISP och tala om vilken IP adress som det går långsamt mot.

 

 

Sen verkar det som om du inte kör NAT.

Ditt modem är troligen är satt i "bridge" mode. Då kan du bara ha en dator kopplad samtidigt mot internet. För att ändra konfigurationen på modemet måste du manuellt ändra din egen ipadress på din pc till 192.168.1.2 mask 255.255.255.0. (Läs manualen) (altså ingen DHCP)

Sen startar du en browser och kör http://192.168.1.1

Då kan du accessa modemet/routern och ändra till "Routing" mode och alla fördelar det har.

När du är klar ställer du tillbaka din PC till DHCP och då skall allt fungera igen.

 

 

Men all denna info borde du ha fått av din ISP om de tillåter att du kopplar upp fler än en dator hemma.

(Annars kan du göra det ändå, men det blir lite riskfullare, man behöver veta lite mer om IP nät och NAT'ning)

 

 

Mvh

Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att det är blizzards downloader som du vill ha hastighet med. Du har uppenbarligen pga ditt ip inte en router utan är ansluten direkt till internet.

 

Blizzards downloader använder bittorrent teknik vilket kräver att de andra användarna du ansluter till kan ladda upp snabbt till dig. Så hastigheten hänger på hur många och snabba användare du får anslutning med.

 

Blizzards downloader använder också standard bittorrent portar dessa kan vara "throttlade" dvs begränsade hos din isp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Först måste jag berätta att du har inte en router utan ett ADSL modem. Den har inte NAT och förmodligen är konfigureringen låst av din operatör. Jag har samma modem, men har placerat en router på insidan som hanterar NAT, DHCP mm. Jag kan rekommendera en enkel router trådlös eller trådad från Netgear. I routern kan du sen göra alla inställningar du vill.

 

Certified Netgear Expert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Nu var JAG lite snabb, denna enheten har tydligen inte ens NAT så någon adress translation blir det inte. Den ahr dock ett webinterface, Men lyssna på Mårten istället.

 

OLD:

Men gogglar ni inte innan ni svarar?

 

Här är all produktinfo: http://www.zyxel.se/web/support_product_specific2.php?product_number=91-004-432005&CategoryGroupNo=5B2D5F12-92AD-48B5-9180-B51A3ACED766

 

 

Av någon anledning agerar din ROUTER som en brygga om den ger ett publikt ip till din dator. Jag skulle resetta routern för att på detta sätt komma tillbaka till ruta ett.

 

Om du återställer routern genom hålla in resettknappen i 30 sec så kommer den att få ip nummer 192.168.1.1 och alla datorer i näverket ett ip nummer i samma serie.

 

Du kan efter detta surfa till 192.168.1.1 och göra alla inställningar.

 

en varning dock har inte du varit inne och pillat så kan det vara så att det är din internetleverantör som gjort detta (om du fick enheten från dom). Återställer du routern kan det ev medföra problem.

 

Du kanske skall slå en signal till dom och fråga dom varför modemet/routern är inställd som den är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...