Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Sugen på en iPhone

Shape_sthlm

Recommended Posts

Shape_sthlm

Nån som vet ifall nyare version planeras under året?

Nån som skaffat Iphone och varit missnöjd? i så fall p.g.a vadå?

tack för ev tips

/M

MatteusDeGothia

Tjena!

Det är som vanligt med teknologi! Man kan inte vänta på att en bättre kommer ut! Det kommer ut bättre hela tiden! Jag har köpt en ny Iphone 3g 32gb och den är bra mycket bättre än den första som kom ut. Jag är störtnöjd med den. Våga chansa!

Mvh Martin biggrin.gif

Thomas Tydal

Det ryktas väl en om en nyare snart, kanske redan i år, men jag har inte hört något bestämt.

Jag har en iPod Touch som är i stort sett som en iPhone men utan telefon. Det jag är missnöjd över med den, och som är anledningen till att jag inte köpt något iPhone eftersom den har samma nackdelar, är:

- Det är svårt att programmera till den (man måste använda Mac, Apple måste godkänna programmen i förväg och det kostar pengar).

- Den kan inte multitaska (eller kan, kan den väl, men Apple har spärrat det).

- Den har inte stöd för Flash (Apple är sura på Adobe).

- Generellt att Apple bestämmer vilka program som får finnas, och att det därmed inte finns möjlighet att exempelvis köra Skype över 3G, spela in telefonsamtal eller använda någon annan mediaspelare än Apples egna (därmed funkar inte öppna format som flac och ogg).

- Ingen möjlighet att byta batteri eller uppgradera minnet.

- Priset. Telefonen är dyr och abonnemangen är dyra.

Shape_sthlm

Bra och ganska olika synpunkter

tack

:-)

ska googla och fortsätta min lilla analys

Jag har haft min några dagar. Här är det jag hittills har irriterat mig på:

- Man kan inte stänga av vibratorn vid larm (Jag vill inte bli väckt av ett brummande när jag har ställt in en vacker harpa som väckningssignal). Det finns ett par gratis larm-apps att ladda ner men då måste appen vara påslagen hela natten eftersom iPhone inte stöder multitasking. Återstår att se vad som händer om någon ringer under natten. Jag tror att appen går ner och dör då.

- Man kan inte välja ljud själv för kalenderpåminnelser, röstmeddelanden, epost, tangenttryckningar eller låsning/upplåsning. Man får bara välja om ljudet ska vara på eller av.

- Man kan inte sitta bland folk och lyssna igenom signaler. Trots att man kopplar in headseatet hörs allt ut också.

- Man kan inte ställa in olika volym för olika ljud. Jag valde först motorcykelljudet som ringsignal men det var så svagt att jag drog på högsta volym och då blev sms:en outhärdliga.

Men så här i början har jag inte hunnit använda de roliga grejerna så mycket. Jag skulle tro att det som är bra ändå överväger. En kollega säger att man absolut ska jailbreaka sin iPhone. Det kanske löser vissa problem...

• 4 weeks later...
Villaforever

Jag har haft min några dagar. Här är det jag hittills har irriterat mig på:

- Man kan inte stänga av vibratorn vid larm (Jag vill inte bli väckt av ett brummande när jag har ställt in en vacker harpa som väckningssignal). Det finns ett par gratis larm-apps att ladda ner men då måste appen vara påslagen hela natten eftersom iPhone inte stöder multitasking. Återstår att se vad som händer om någon ringer under natten. Jag tror att appen går ner och dör då.

- Man kan inte välja ljud själv för kalenderpåminnelser, röstmeddelanden, epost, tangenttryckningar eller låsning/upplåsning. Man får bara välja om ljudet ska vara på eller av.

- Man kan inte sitta bland folk och lyssna igenom signaler. Trots att man kopplar in headseatet hörs allt ut också.

- Man kan inte ställa in olika volym för olika ljud. Jag valde först motorcykelljudet som ringsignal men det var så svagt att jag drog på högsta volym och då blev sms:en outhärdliga.

Men så här i början har jag inte hunnit använda de roliga grejerna så mycket. Jag skulle tro att det som är bra ändå överväger. En kollega säger att man absolut ska jailbreaka sin iPhone. Det kanske löser vissa problem...

vad är jailbreaka... kostar något?.

Thomas Tydal

När du köper en iPhone så är den från början inlåst i Apples värld, där Apple helt och hållet bestämmer vilka funktioner och program du vill att du ska kunna använda. De kan till och med ändra sig i efterhand och ta bort program du tidigare kunnat använda. Det finns en lång lista på saker som iPhone egentligen kan göra, men som Apple har bestämt att du inte ska kunna göra, och därför kan du heller inte göra de sakerna så länge som du är inlåst.

Jailbreak är att du befriar dig från Apples värld och låser upp telefonen. För Apple så får du ju inte göra det och de kommer att vända dig ryggen, med andra ord telefonen kan sluta fungera och du kommer inte få någon hjälp.

Att jailbreaka telefonen är omoraliskt eftersom Apple har bestämt att man ska vara inlåst om man köper en iPhone. De vill helt enkelt inte ha dina pengar om du inte vill vara inlåst.

Vill man inte vara inlåst är det därför bättre att köpa en annan telefon som har en vänligare tillverkare som inte kräver att man ska vara inlåst.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...