Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är en Flac eller iso fil?


maddan-paddan

Rekommendera Poster

maddan-paddan

Kan en film vara .flac format eller är jag totalt blåst? eller har filmer bara .avi och .xvid eller vad det heter? Jag är enorm nybörjare i STORT behov av hjälp asap!

tacksam för hjälp MVH//maddan-paddan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

FLAC kan bara vara ljud. Filmer är inte bara avi och xvid, kan även vara mpg, vob, flv, wmv mfl...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

maddan-paddan

FLAC kan bara vara ljud. Filmer är inte bara avi och xvid, kan även vara mpg, vob, flv, wmv mfl...

 

 

Aha, ajdå! Men iso är de ljud eller film då? Och ifo, bup, nfo? Haha försöker passa på att lära mig lite när någon snäll själ orkar svara ;p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Iso är vad som helst. Ifo är menyerna på en dvd. Bup är en backup av menyerna på dvd. Nfo är en förkortning av info och är information, ren text alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flac är ett av många olika ljudcodex, och står för

Free Lossless Audio Codec

 

Här är en av många länkar att läsa om Flac

 

http://flac.sourceforge.net/

 

 

En ISO-fil är ISO-avbild (.iso) är en informell benämning på en imagefil som använder sig av filsystemet ISO 9660.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

maddan-paddan

TACK snälla för alla svaren. Men nu kommer en dum-fråga, bara för att försäkra mig om att jag förstått rätt.

En iso fil kan alltså vara både video OCH ljud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK snälla för alla svaren. Men nu kommer en dum-fråga, bara för att försäkra mig om att jag förstått rätt.

En iso fil kan alltså vara både video OCH ljud?

 

Jupp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

maddan-paddan

Absolut, en ISO-fil (avbildning av en hel disk, skiva et.c) kan alltså innehålla alla sorters filer.

 

http://sv.wikipedia....wiki/ISO-avbild

 

/M

 

 

Där ser man! Låter bra de, men varför är inte alla filer iso?!

Hade gjort mitt liv så mkt lättare xD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

En ISO är alltså bara en avbild av en CD eller DVD. Denna kan bestå av vad som helst som man kan lägga på en sådan skiva: Ljudfiler, videofiler, officedokument, textfiler, bilder, systemfiler, vad som helst. En ISO-fil är inte en fil man dubbelklickar på och så startar ett program och börjar göra något. Möjligen kanske ditt CD-brännarprogram startar i så fall och vill att du ska skapa en CD eller DVD av filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...