Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Glary Utilities


Hyperbor

Rekommendera Poster

Den till höger där det står "Full version - NOW Free" handlar om du köper något annat på Trial Pay (se länken som syns när man håller musen över erbjudandet) och då som bonus (på köpet) får full versionen av Glary utan extra kostnad.

 

-----------

Flyttar tråden från "Virus, skadliga program & botemedel" till "Program - övriga"

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HookProcess

Övrigt bör nämnas att det finns andra, bättre verktyg, CCleaner från Piriform t.ex.

 

Man bör vara lite skeptisk emot program som påstår sig göra datorn snabbare genom att optimera minnet, städa i registret, defragmentera registret osv. Att optimera minnet är ett härligt säljargument som faller hårt, varje gång, placebo-effekten fungerar på personen vid tangentbordet, men absolut inte för datorn. Städning av registret är direkt farligt eftersom programmen kan flagga information som absolut inte bör tas bort, sedan att man efter städningen har ett register som är 300kb mindre ger ingen performance boost direkt :) I vissa fall kan faktiskt vissa problem lösas, men det händer sällan. Att sedan defragmentera registret låter också bra, men löser inga problem. Och av 999 fall av 1000 märker man ingen skillnad.

 

Vad kan man då i praktiken göra? Städa hårddisken/hårddiskarna från temporära filer m.m. för att sedan defragmentera. Och troligtvis det mest märkbara, att se till att program som inte behöver köras vid uppstart, inte gör det. Exempelvis MÅSTE man inte låta datorn starta Skype, MSN Live Messenger m.fl. :)

 

Start -> msconfig -> Fliken Autostart är en bra början. Googla det som finns där och avgör med försiktighet vad du anser onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Start -> msconfig -> Fliken Autostart är en bra början. Googla det som finns där och avgör med försiktighet vad du anser onödigt.

 

Eller använd det förträffliga Revo Unsinstaller för detta. Gratis.

post-52940-126808138292_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen.

 

När det gäller avinstallation: Varför är det bättre att använda Revo Unistaller än att helt enkelt använda Kontrollpanelen - Lägg till eller ta bort program ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HookProcess

Mjukvara som Revo Uninstaller går igenom registret och andra platser i datorn för att finna delar som tillhör programmet som avinstalleras, Windows inbyggda funktion för avinstallering är endast ett gränssnitt för att enkelt starta det egentliga avinstallationsprogrammet av ett program.

 

Exempel:

Jag utvecklar ett program med massor av filer och registernycklar. Jag paketerar detta till en fil. Denna filen innehåller installationsprocessen, mina filer och även avinstallatiosprocessen. För att avinstallationprocessen skall fungera behöver den ha en lista med information om vilka filer jag paketerat in, vilka registernycklar jag skapar osv. och sedan för att användare enkelt skall kunna avinstallera mitt program, lägger jag in värden i datorns register, så att avinstallationsprocessen blir nåbar via Lägg till/Ta bort program.

Om mitt program skapar registernycklar efter att det väl är installerat, eller att mitt program skapar ytterligare 2 filer i mappen det installerades i, kommer kanske dessa inte att tas bort. Men de ursprungliga delarna från mitt paket kommer att tas bort.

 

Jag tror det går att förstå hur jag menar :D Och framförallt; det är endast ett exempel, det finns olika sorters program för att paketera program. Det Revo Uninstaller och många andra av den typen av program gör, är helt enkelt att så gott de kan, ta bort de resterande filerna och värdena. Lägg till/Ta bort program duger fint för min del ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...