Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Uppdatering i föregående sida

KarlGunnar

Recommended Posts

Jag har två ASP.NET-sidor (VB), sida1.aspx och sida2.aspx. På sida1 har jag en Label1 som skall ha värdet ”0” eller ”1”. Vidare har jag på sida1 en Button1 som när Label1 är ”0” skall vara Enabled=False. Från början är Label1.text=”1”. Jag klickar på Button1för att komma till sida2 enligt:

Sub Button1_Click(sender As Object, e As EventArgs)

Label1.text=”0”

Response.Redirect(“sida2.aspx”)

End Sub

Label1 ändras dock inte till “0” eftersom sidan tydligen inte uppdateras, Page_Load (Page.IsPostBack). Min tanke är att om man går tillbaka till sida1 (ex.vis genom webbläsarens tillbakapil) så skall Label1 vara”0” så att Button1 inte skall gå att trycka på. Detta ur ren säkerhetssynpunkt.

Jag hoppas det går att förstå mitt problem och att det är någon som kan hjälpa mig med detta.

På A svarar jag: Du bör undvika att spärra tillbakaknappen i en webläsare. Det är dålig usabillitydesign att göra så. Försöka istället skriva din applikation så att man tar hänsyn till den.

På B svarar jag: Du bör istället för en Label använda en cookie. En label återställs alltid till ursprungsvärdet efter att man gått ifrån sidan. Men en cookie kan leva nästan så länge som du själv vill.

Det låter bra men hur lägger jag då in en cookie i mitt fall? Är det en typ av session?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...