Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Operativsystem


Pepparkakan84

Rekommendera Poster

Pepparkakan84

Jag har win 7 och jag är inte riktigt nöjd med de.

 

Så är de svårt att byta till något annat?

 

Och kan jag spara mitt win 7, ifall jag någon gång vill ha de igen?

 

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag har win 7 och jag är inte riktigt nöjd med de.

 

Så är de svårt att byta till något annat?

 

Ubuntu kanske då?

 

Ladda ned LiveCD:n och provkör utan att göra några ändringar på datorn. Jag blev kär i Ubuntu vid första ögonkastet när jag väl fick pingvinen att leka med min dator. Har provat med flera andra av mina datorer, men där ville det sig inte riktigt.

 

Annars är det väl bara att försöka kasta bort livbojen Microsoft och ge sig in i en ny spännande värld. Än så länge virus - och problemfri. :) Allt bara fungerar utan problem. Känns riktigt skönt!

 

http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har win 7 och jag är inte riktigt nöjd med de.

 

Så är de svårt att byta till något annat?

 

Och kan jag spara mitt win 7, ifall jag någon gång vill ha de igen?

 

Tacksam för hjälp

 

Vad är det i Win7 du inte är nöjd med, har själv haft Win7 sedan i november och är helt nöjd, stabilt och bra, saknar inte XP alls, även om jag har XP kvar i en liten bärbar här bredvid.

 

Njaa, svårt, du måste ha tillgång till alla drivrutiner till datorn för det operativ du vill använda, annars får du kanske inte igång datorn igen ordentligt.

 

Om din dator idag har en kopia på win7 inlagd på en oftast gömd partition, så kan du troligen kopiera över den/bränna den på en dvd, hur det går till, borde stå i något papper/dokument som följde med datorn.

 

 

Flyttar samtidigt tråden till rätt forum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pepparkakan84

Vad är det i Win7 du inte är nöjd med, har själv haft Win7 sedan i november och är helt nöjd, stabilt och bra, saknar inte XP alls, även om jag har XP kvar i en liten bärbar här bredvid.

 

Njaa, svårt, du måste ha tillgång till alla drivrutiner till datorn för det operativ du vill använda, annars får du kanske inte igång datorn igen ordentligt.

 

Om din dator idag har en kopia på win7 inlagd på en oftast gömd partition, så kan du troligen kopiera över den/bränna den på en dvd, hur det går till, borde stå i något papper/dokument som följde med datorn.

 

 

Flyttar samtidigt tråden till rätt forum

 

Har fått in något skit i den och så svarar inte windows på än gång och så har jag flera processer av samma sak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och kan jag spara mitt win 7, ifall jag någon gång vill ha de igen?

Kom datorn förinstallerad med Windows 7? Har du kollat i manualen vad det står om att skapa "recovery"-skivor?

 

Har fått in något skit i den och så svarar inte windows på än gång och så har jag flera processer av samma sak

Flera processer med samma namn är ju helt normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det vara skäl till att vilja byta hela operativet, visst du gör som du vill, men sådant brukar väl kunna gå att lösa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pepparkakan84

Ska det vara skäl till att vilja byta hela operativet, visst du gör som du vill, men sådant brukar väl kunna gå att lösa?

 

Funderar på att fixa till den, men vet att de finns skit i den :(

 

Får försöka ta hjälp av någon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uffe_hudik

Finns superbra hjälp att få här på forumet bara du berätter lite mer om problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pepparkakan84

De här är några av mina problem:

 

Csrss.exe ?

 

winlogon ?

 

Har två:

igfxsrvc

taskhost

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pepparkakan84

För att få den bra igen vad kan vara bra att börja med

 

Dessa problem har jag också:

 

när man surfar på nätet säger den (svarar inte) och de tar ett tag innan den gör de.

 

hänger sig

 

vissa program går inte att använda tex mirc mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filnamnen du nämner är vanliga ofarliga filer och det är inte heller onormalt med flera igfxsrvc och taskhost.

 

när man surfar på nätet säger den (svarar inte) och de tar ett tag innan den gör de.
Oftast så beror det på webbservern och inte datorn.

 

Vad har du för antivirusprogram och andra säkerhetsprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pepparkakan84

Filnamnen du nämner är vanliga ofarliga filer och det är inte heller onormalt med flera igfxsrvc och taskhost.

 

Oftast så beror det på webbservern och inte datorn.

 

Vad har du för antivirusprogram och andra säkerhetsprogram?

 

Jag har F-security men tror jag ska byta till AVG.

 

Har inga andra säkerhetsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är F-secure Internet Security med brandvägg så är det en mer heltäckande produkt än gratis AVG.

 

Har du gjort en fullständig genomsökning av datorn med F-secure?

Du kan installera ett bra antispionprogram och söka igenom datorn med det. Välj en av:

Malwarebytes' Anti-Malware http://www.malwarebytes.org/mbam.php

a-squared Free http://www.emsisoft.com/en/software/free/

SUPERAntiSpyware Free Edition http://www.superantispyware.com/

 

På vilket sätt går inte mIRC att använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pepparkakan84

Om det är F-secure Internet Security med brandvägg så är det en mer heltäckande produkt än gratis AVG.

 

Har du gjort en fullständig genomsökning av datorn med F-secure?

Du kan installera ett bra antispionprogram och söka igenom datorn med det. Välj en av:

Malwarebytes' Anti-Malware http://www.malwarebytes.org/mbam.php

a-squared Free http://www.emsisoft.com/en/software/free/

SUPERAntiSpyware Free Edition http://www.superantispyware.com/

 

På vilket sätt går inte mIRC att använda?

 

Verkar inte som F-secure hittar något skräp, men tror inte söker ordentligt.

 

Vilket av de program tycker du jag ska använda? eller ska jag ta alla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker med att du väljer ett. Alla tre är bra program så titta på webbsidorna vad du tycker verkar enklast eller snyggast ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pepparkakan84

Det räcker med att du väljer ett. Alla tre är bra program så titta på webbsidorna vad du tycker verkar enklast eller snyggast ;)

 

 

Då gör jag de, men de var svårt att välja ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pepparkakan84

Då gör jag de, men de var svårt att välja ;)

 

De vart a-squared Free http://www.emsisoft..../software/free/

 

Tycker inte de hjälpte så mycket, så får fortsätta forska vad de kan vara som gör den så konstig.

 

Tråkigt också att mirc inte funkar längre, där hade jag kunnat på massa hjälp också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova nån av de andra som pepparkakan rekommenderade. det är sällan man hittar rätt program på en gång. olika program hjälper mot olika saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De vart a-squared Free http://www.emsisoft..../software/free/

 

Tycker inte de hjälpte så mycket, så får fortsätta forska vad de kan vara som gör den så konstig.

 

Tråkigt också att mirc inte funkar längre, där hade jag kunnat på massa hjälp också.

Hittade a-squared något skadligt? Vad i så fall?

Har du prövat med att ominstallera mirc? På vilket sätt fungerar det inte längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pepparkakan84

De ansluter inte

Hittade a-squared något skadligt? Vad i så fall?

Har du prövat med att ominstallera mirc? På vilket sätt fungerar det inte längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att ominstallera mIRC?

Har du kontrollerat inställningarna i programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte som F-secure hittar något skräp, men tror inte söker ordentligt.

 

Vilket av de program tycker du jag ska använda? eller ska jag ta alla?

 

Kan det vara så att F-secure inte lyckats inaktivera Windowsbrandväggen??

 

I sökfältet; skriv Services.msc När programmet hittats så högerklickar du på programmet i och väljer "Kör som"

 

Sök upp brandväggen och se att startalternativ är "Inaktiverad"

Det kan bli lite jobbigt om båda är i gång samtidigt!

 

en jag tror du får bättre avsökningsresultat generellt sett om du Konfigurerar F-secure rätt! så att den söker korrekt...

(nedan beskrivning baseras på 2010 versionen av F-secure, som finns att uppdatera till på: http://campaigns.f-secure.com/upgrade2010/swe.html )

 

Högerklicka på den blå skölden vid klockan,

Välj "Öppna F-secure ...."

Klicka på "Inställningar"

 

 

Under "Dator"

klicka på "Virusskydd & SpionProgram"

Markera alla 4 bockar och ange åtgärd "fråga mej" (så får du välja åtgärd när smitta hittas)

 

Klicka på "deepGuard"

Välj att aktivera DeepGuard (Beteendeanalys, Som kan hitta nya okända smittor) samt avancerad processövervakning..

(Detta är en viktig del av skyddet, då den kan hitta okända smittor)

 

Aktivera schemalagd genomsökning

varje veckodag" enligt önskemål, och varje vecka när datorn varit inaktiv i 15minuter

 

 

Klicka på "Manuell genomsökning"

Välj att ta bort bocken för "Avsök avsök endast kända filtyper" (dvs. ange att ALLA FilTyper skall avsökas)

Välj att avsöka komprimerade filtyper..

samt använda avancerad heurestik...

Under "åtgärd" anger du "Fråga mej", så du kan fatta beslut om åtgärd vför resp. smittofil

 

Klicka på nätverksanslutningar..

Under Brandvägg:

Bocka i för att aktivera brandväggen

i Flik: Inställningar, Se till att inget nätverkskort anges som "Tillförlitligt" (Det är en stor risk att ha ett sådant aktiverat..)

Välj att blockera IP6-trafik.. som inte alls används i dag av privatpersoner...

 

 

Under Programkontroll:

Bocka i för att aktivera Programkontrollen.

I flik: Inställningar välj att "Fråga om nya program", samt "fråga inte om kända program"

 

Under intrångsskydd:

Bocka i för att aktivera Intrångsskyddet.

Ange att misstänkta intrångsförsök skall "blockeras och loggas" samt att varning visas, så användaren varnas...

 

Kör ni uppringt, Aktivera då Uppringningskontrollen och aktivera nummerlista etc. (se hjälpen vid behov)

 

Notera funktionen "loggning", som fungerar som en enklare "WireShark" dvs. avlyssnar och loggar nätverkstrafik så man kan felsöka och spåra smittotrafik etc... Tänk på att loggen måste sparas till en mapp som användaren har skrivrätt till!

 

 

Under "Internet"

Välj att "aktivera surfskyddet"

Se till att bocka i alla "Blockeringsalternativ" och alternativ för att visa klassificeringar..

 

I Epostfiltrering

Välj att aktivera e-postfiltreringen

Börja med läge medel för skräppostfiltret..

samt att rensa skräppostmappar efter valfritt antal dagar & att då fråga efter bekräftelse..

(Notera att ni kan tillåta eller blockera avsändare...)

 

 

Under "Övriga inställningar"

Se till att aktivera "Automatiska uppdateringar" (en självklarhet!)

 

Under "Sekretess"

Välj att deltaga i realtidsskyddsnätverket, så går utvärderingen av ev. smittade filer snabbare plus att ni själva får snabbare hjälp med ev. nya "okända" smittor...

 

Välj att uppdatera F-secure via "övriga inställningar", "Auto. uppdat" samt "kontrollera nu"

 

Stäng nu ner F-securefönstret, starta om datorn, logga in som Administratör och starta en fullständig avsökning av datorn, genom att högerklicka på blå ikonen vid klockan... Välj "Virus & spionprogramsgenomsökning" samt "Fullständig genomsökning"

 

Låt avsökningen gå klart...

 

Så ser ni om er dator är smittad eller ej!

 

OBS! Om ev. smittad fil finns i "System restore" se: ID: 2239 på

http://www.f-secure.com/sv_SE/support/home-office/product-support/internet-security2009/index.html för en detaljerad beskrivning av hur du då går tillväga..

 

 

Notera dock att det bästa skyddet mot alla typer av angrepp är att ALDRIG logga in med administrativt konto utan istället ALLTID logga alltid in med "begränsat konto" och vid behov använda "Shift" och högerklick samt "Kör som.." för att köra programinstallationer osv. med administrativa

behörigheter. Helst bör man även kombinera detta med att förstärka windows grundsäkerhetsinställningar t.ex. genom att installera via WinGuider.se, som både optimerar prestandan och kraftigt förstärker säkerheten och samtidigt gör att du kan logga in som användare helt utan problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pepparkakan84

Får ta och testa de om jag lyckas.

 

Kan det vara så att F-secure inte lyckats inaktivera Windowsbrandväggen??

 

I sökfältet; skriv Services.msc När programmet hittats så högerklickar du på programmet i och väljer "Kör som"

 

Sök upp brandväggen och se att startalternativ är "Inaktiverad"

Det kan bli lite jobbigt om båda är i gång samtidigt!

 

en jag tror du får bättre avsökningsresultat generellt sett om du Konfigurerar F-secure rätt! så att den söker korrekt...

(nedan beskrivning baseras på 2010 versionen av F-secure, som finns att uppdatera till på: http://campaigns.f-secure.com/upgrade2010/swe.html )

 

Högerklicka på den blå skölden vid klockan,

Välj "Öppna F-secure ...."

Klicka på "Inställningar"

 

 

Under "Dator"

klicka på "Virusskydd & SpionProgram"

Markera alla 4 bockar och ange åtgärd "fråga mej" (så får du välja åtgärd när smitta hittas)

 

Klicka på "deepGuard"

Välj att aktivera DeepGuard (Beteendeanalys, Som kan hitta nya okända smittor) samt avancerad processövervakning..

(Detta är en viktig del av skyddet, då den kan hitta okända smittor)

 

Aktivera schemalagd genomsökning

varje veckodag" enligt önskemål, och varje vecka när datorn varit inaktiv i 15minuter

 

 

Klicka på "Manuell genomsökning"

Välj att ta bort bocken för "Avsök avsök endast kända filtyper" (dvs. ange att ALLA FilTyper skall avsökas)

Välj att avsöka komprimerade filtyper..

samt använda avancerad heurestik...

Under "åtgärd" anger du "Fråga mej", så du kan fatta beslut om åtgärd vför resp. smittofil

 

Klicka på nätverksanslutningar..

Under Brandvägg:

Bocka i för att aktivera brandväggen

i Flik: Inställningar, Se till att inget nätverkskort anges som "Tillförlitligt" (Det är en stor risk att ha ett sådant aktiverat..)

Välj att blockera IP6-trafik.. som inte alls används i dag av privatpersoner...

 

 

Under Programkontroll:

Bocka i för att aktivera Programkontrollen.

I flik: Inställningar välj att "Fråga om nya program", samt "fråga inte om kända program"

 

Under intrångsskydd:

Bocka i för att aktivera Intrångsskyddet.

Ange att misstänkta intrångsförsök skall "blockeras och loggas" samt att varning visas, så användaren varnas...

 

Kör ni uppringt, Aktivera då Uppringningskontrollen och aktivera nummerlista etc. (se hjälpen vid behov)

 

Notera funktionen "loggning", som fungerar som en enklare "WireShark" dvs. avlyssnar och loggar nätverkstrafik så man kan felsöka och spåra smittotrafik etc... Tänk på att loggen måste sparas till en mapp som användaren har skrivrätt till!

 

 

Under "Internet"

Välj att "aktivera surfskyddet"

Se till att bocka i alla "Blockeringsalternativ" och alternativ för att visa klassificeringar..

 

I Epostfiltrering

Välj att aktivera e-postfiltreringen

Börja med läge medel för skräppostfiltret..

samt att rensa skräppostmappar efter valfritt antal dagar & att då fråga efter bekräftelse..

(Notera att ni kan tillåta eller blockera avsändare...)

 

 

Under "Övriga inställningar"

Se till att aktivera "Automatiska uppdateringar" (en självklarhet!)

 

Under "Sekretess"

Välj att deltaga i realtidsskyddsnätverket, så går utvärderingen av ev. smittade filer snabbare plus att ni själva får snabbare hjälp med ev. nya "okända" smittor...

 

Välj att uppdatera F-secure via "övriga inställningar", "Auto. uppdat" samt "kontrollera nu"

 

Stäng nu ner F-securefönstret, starta om datorn, logga in som Administratör och starta en fullständig avsökning av datorn, genom att högerklicka på blå ikonen vid klockan... Välj "Virus & spionprogramsgenomsökning" samt "Fullständig genomsökning"

 

Låt avsökningen gå klart...

 

Så ser ni om er dator är smittad eller ej!

 

OBS! Om ev. smittad fil finns i "System restore" se: ID: 2239 på

http://www.f-secure.com/sv_SE/support/home-office/product-support/internet-security2009/index.html för en detaljerad beskrivning av hur du då går tillväga..

 

 

Notera dock att det bästa skyddet mot alla typer av angrepp är att ALDRIG logga in med administrativt konto utan istället ALLTID logga alltid in med "begränsat konto" och vid behov använda "Shift" och högerklick samt "Kör som.." för att köra programinstallationer osv. med administrativa

behörigheter. Helst bör man även kombinera detta med att förstärka windows grundsäkerhetsinställningar t.ex. genom att installera via WinGuider.se, som både optimerar prestandan och kraftigt förstärker säkerheten och samtidigt gör att du kan logga in som användare helt utan problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pepparkakan84

Verkligen

 

Finns superbra hjälp att få här på forumet bara du berätter lite mer om problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...