Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläkt/-ar som väsnas


K Olagus

Rekommendera Poster

Jag har en c:a 5 år gammal datorburk (byggd för mig i en datorbutik) som används flitigt i på många olika sätt. Mest bildarbete i Photoshop, men även surf, spel online, mail, kontorsjobb osv.

Sen en tid tillbaka har fläktar börjat väsnas. Mest är det ett vinande ljud som kommer igång när jag t.ex. spelat spel online en stund eller jobbat hårt i Photoshop. Men ibland ett lite mer "dovt" harvande, som om fläkten går oljämt. Jag är inte ens säker på att det är en och samma fläkt som orsakar de olika ljuden. Själv tänker jag att kanske grafikkortsfläkten skapar det första, men jag kan ingenting om detta. Eller kan det vara processorn? Blåser datorns innandöme med tryckluft c:a 2 ggr/år eller vid behov.

Vad jag vill fråga om är om jag utsätter min dator/datorkomponenterna för fara genom att bara låta detta fortsätta? Vad kan jag göra själv (som tämligen oerfaren) vad gäller ingrepp i datorers inre? Jag skulle bli hemskt ledsen om den bara pajade p.g.a. min egen nonchalans!

Vad jag tror är att grafikkortsfläkten inte är ansluten på moderkortet utan direkt på nätaggregatet. Har inte hittat något program som kan övervaka grafikkortet, men Asus Probe har jag inne. Det säger att CPU- temperaturen f.n. är 40 grader och MB -temperaturen 28 grader. Såvitt jag förstår helt OK värden. Då har jag varit igång i flera timmar, men inte belastat den så hårt. CPU är AMD Athlon 64, 1800 MHz (9x200) 3000+. Moderkort Asus A8V de Luxe. Grafikkort NVIDIA GeForce FX 5600 med senast möjliga drivrutin. Tre hårddiskar (2x320GB och 1x500GB) som är max två år gamla. Vad mer behöver jag informera om för att det ska kunna gå att ge mig en vink om vad som behöver göras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lista ut vilken fläkt det är som bullrar.

är det chassifläkt, enkel och billig att byta

är det CPU-kylaren, inte så svår att byta

Grafikkort lite klurigare

Nätagg, går. Det är en standardfläkt men att komma åt den och byta den är inte det enklaste.

 

Stressa olika delar av datorn och se om du kan få fram ljudet. Kör exempelvis CPU-burn för att värma upp processorn...Stressa grafik genom.. ja, något demo kanske?

 

http://www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl/ (inte testat själv!)

http://www.softpedia.com/get/System/Benchmarks/CPU-Burnin.shtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

När du listat ut vilken fläkt det är kan man ibland förlänga livet på fläkten genom att pilla bort märkskylten i centrum (ofta papper eller plast) och sätta en droppe olja på lagren. Mineralolja alltså till tex motorcykel/bil, INTE matolja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...