Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Koktåligt lim?

Pelleman Jensen

Recommended Posts

Pelleman Jensen

Jag ska limma en detalj på min kaffebryggare där vattnet passerar uppvärmt och klart att droppa ner i filterhållaren. Problemet är att jag inte kan hitta ett lim som tål 100-120°C. Varje gång jag limmat testar jag genom att stoppa ner detaljen i kokande vatten, men alla lim har lösts upp hittills. Jag har testat kontaktlim, smältlim och tvåkomponentslim utan framgång. Vet någon vad som kan duga, och som dessutom är ofarligt för vattnet som ju ska bli drickbart kaffe?

Tacksam för svar.

PS. Det är alltså inget fel i övrigt på denna finfina bryggare, därför vill jag ogärna köpa en ny.

Terosystem verkar sälja lim som borde fungera.

HÖGTEMPERATURLIM THERMIC1100°C

Högtemperaturlim som tål 1100°C

Thermic 1100 är en värmebeständigt keramiskt lim som tål temperaturer upp till 1100°C. Används bl.a. för att limma värmetåliga textilier mot varandra och mot metall.

Förpackningsvikt: 0,5 kg

HÖGTEMPERATURLIM JT1000KL

Högtemperaturlim som tål upp till 1100°C

JT1000KL är ett speciellt värmetåligt lim som sammanfogar bl.a. plåt, värmebeständiga textilier samt metalliska och keramiska material. Limmet är luktlöst och brinner inte. Innehåller inga farliga ämnen. Förvaras i rumstemperatur. Hållbarhet ca 6 mån.

Förpackningsvikt: 1,0 kg

Det räcker inte med ett lim som pallar för värmen utan det är lika viktigt vilka material du ska limma ihop.

Är det fetplast eller annat ?

Pelleman Jensen

Det räcker inte med ett lim som pallar för värmen utan det är lika viktigt vilka material du ska limma ihop.

Är det fetplast eller annat ?

Vilken typ av plast används i en kaffebryggare? Det är ju hårdplast, men om den är "fet" eller inte vet jag inte.

Pelleman Jensen

Hur skulle det funka om man använde kemisk metall, typ som man köper på Biltema? Fäster det på plastmaterial, tro? Det lär ju tåla temperaturerna i varje fall.

Hur skulle det funka om man använde kemisk metall, typ som man köper på Biltema? Fäster det på plastmaterial, tro? Det lär ju tåla temperaturerna i varje fall.

Tål värme gör det men det är ju inte avsett för plast.

Sedan så har jag inte sagt att det inte fungerar men jag är mycket skeptisk.

Det går inte att vulkanisera plast av denna art? Aldrig riktigt begripit vad begreppet innebär men kanske det bara är gummi som går att vulkanisera när jag tänker efter.

Annars, om du inte lyckas limma, får du väll (om utrymme ges) skapa beslag som håller ihop springan. Sedan tätar du med något värmetåligt material...

eller kanske enklare köpa nu kaffebryggare eller reservdel (! finns det!)

Vulka gör man väll bara med gummi.

Här är står lite fakta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vulkanisering fast sen om man blir klokare av det vete sjutton.

Det finns ju en jäkla massa lim som både limmar plast och som är värmetåligt men i.o.m att du förmodligen skall dricka kaffe (mer än en gång) så bör det ju inte fälla ut några giftiga ämnen.

Ibland så smälter man ju ihop plaster, fast det är ju skillnad på plast och plast.

Plasten i kaffebryggarn är ju rätt hård så jag vet ej om det går.

Loctite har ju snabblim som skall vara ganska starkt, visst det står inte att det klarar höga temperaturer men i brist på annat så kanske det går att prova.

Det kan ju hålla ett tag.

Annars så åter står väll bara det förslaget som Monshi skrev längst ner.

• 2 weeks later...

Jag ska limma en detalj på min kaffebryggare där vattnet passerar uppvärmt och klart att droppa ner i filterhållaren. Problemet är att jag inte kan hitta ett lim som tål 100-120°C. Varje gång jag limmat testar jag genom att stoppa ner detaljen i kokande vatten, men alla lim har lösts upp hittills. Jag har testat kontaktlim, smältlim och tvåkomponentslim utan framgång. Vet någon vad som kan duga, och som dessutom är ofarligt för vattnet som ju ska bli drickbart kaffe?

Tacksam för svar.

PS. Det är alltså inget fel i övrigt på denna finfina bryggare, därför vill jag ogärna köpa en ny.

Jag har råkat lika illa ut men fick tipset att använda Silikonlim som tål 200 grader varmt vatten.

Det avger inga biprodukter gaser smak eller lukt mm när det torkat.

Hittade faktiskt en länk om det. http://www.home.no/plastsiden/limtips.htm

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...