Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan icke boota i normalläge


Breehc Nicdoll

Rekommendera Poster

Breehc Nicdoll

När jag startade min dator med Millenium edition, visade den laddningsbilden, varefter den stannade upp med en svart skärm, och ett litet blinkande streck i det övre, vänstra hörnet.

 

Jag kan boota i felsäkert läge, och får då tillgång till alla filer. Det är icke hårddisken det är fel på, så vad kan felet vara?

 

/* B.N. */

 

P.S. Om jag går in i bootmenyn manuellt, får jag meddelandet: "Resource conflict – PCI serial bus controller in slot 04 bus:02, device:09, function:00".

 

Jag beklagar det självmotsägande tryckfelet innan denna revision …

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

När jag startade min dator med Millenium edition, visade den laddningsbilden, varefter den stannade upp med en svart skärm, och ett litet blinkande streck i det övre, vänstra hörnet.

 

Jag kan boota i felsäkert läge, och får då tillgång till alla filer. Det är icke hårddisken det är fel på, så vad kan felet vara?

 

/* B.N. */

 

P.S. Om jag går in i bootmenyn manuellt, får jag meddelandet: "Resource conflict – PCI serial bus controller in slot 04 bus:02, device:09, function:00".

 

Jag beklagar det självmotsägande tryckfelet innan denna revision …

 

 

Det betyder att två enhter i din dator använder samma irq vilket skapar konflikt, det du kan göra är att gå in i felsäkert läge och sen system/enhetshanteraren (hundra år sen jag använde Millenium så min info kan vara lite rostig) där borde du se ett gult utropstecken vid nån enhet markera den och höger klicka välj egenskaper, kolla om finns nån flick eller liknande med resurser där står lite om IRQ osv.. tror finns manuellt läge där man kan välja egen IRQ då bara testa olika tills det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Breehc Nicdoll

Nej, det fanns varken något utropstecken eller någon resursflik i enhetshanteraren tyvärr.

 

Ditt svar uppmuntrade mig dock, och jag försökte att lösa det på olika sätt. Det var min fader som kom på att systemåterställa. Han och jag letade snabbt igenom återställningslistan, och fann att det hade skett en installation av någon usb-drivrutin (för en usb-sladd avsedd för överföring mellan datorer, vilken jag försökte använda då jag hade problem med chkdsk …).

 

Vi återställde, och nu fungerar det igen.

 

/* B.N. */

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...