Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux, Ubuntu - Nätverk


Tokimekake

Rekommendera Poster

Tokimekake

Tjenare på er!

 

Jag är så trött på Windows och deras j*vla problem.

Så jag har fixat Ubuntu på en skiva men jag får inte igång nätverket.

Så min fråga är: Måste jag installera Ubuntu i hårddisken först innan jag kommer ut på internet? Eller ska man kunna göra det om man kör via cd skiva?

 

Vh Niklas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag är så trött på Windows och deras j*vla problem.

 

Vad är det för problem du har? Kanske är det hårdvarurelaterat? Då kommer du sannolikt få liknande problem i Linux eller vad du nu installerar.

 

Jag har bara testat Ubuntu som allra hastigast, men hade inga problem med nätverket. Dock lyckades jag inte få det trådlösa nätverket att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det det trådlösa nätverket som inte fungerar eller det trådbundna?

Om det är det trådlösa kan du ibland tvingas använda proletära drivrutiner, för att det ska funka måste installera Ubuntu då de måste läggas in i kärnan. Installera med kabel och kör uppdatering så brukar det lösa sig.

Om det är det trådbundna som krånglar blir det knivigare dock. Finns nog inte många drivare idag som Ubuntu inte stöder "off the box"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för problem du har? Kanske är det hårdvarurelaterat? Då kommer du sannolikt få liknande problem i Linux eller vad du nu installerar.

 

Jag har bara testat Ubuntu som allra hastigast, men hade inga problem med nätverket. Dock lyckades jag inte få det trådlösa nätverket att fungera.

 

Inget hårdvarufel just nu iaf. Det fungerar som det ska men jag är ändå trött på windows. Alla uppdateringar, datorn blir slöare och slöare osv...

 

Ah okej. Men just nu har jag windows som operativsystem.

När jag kör in skivan (Ubuntu) så står det att nätverket är igång men jag kommer ändå inte ut. Så fungerar nätvetket när man kör operativsystem i skiva? Det är de jag är ute efter om man kan det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det det trådlösa nätverket som inte fungerar eller det trådbundna?

Om det är det trådlösa kan du ibland tvingas använda proletära drivrutiner, för att det ska funka måste installera Ubuntu då de måste läggas in i kärnan. Installera med kabel och kör uppdatering så brukar det lösa sig.

Om det är det trådbundna som krånglar blir det knivigare dock. Finns nog inte många drivare idag som Ubuntu inte stöder "off the box"

Det är de trådebundna som krånglar.

Men jag har Windows nu, när jag kör in skivan (Ubuntu) och kör det utan att göra ändringar i datorn så står det att nätverket är igång men jag kommer ändå inte ut på webben så jag undrar om man måste installera Ubunut om nätverket ska fungera eller ska det fungera när man kör det på skiva? Förstår du vad jag är ute efter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så går det bra att t ex surfa från en LiveCD med Ubuntu. I ditt fall så kan det tänkas att det antingen behövs några specialinställningar för nätverksanslutningen, t ex fast IP som man måste lägga in manuellt även i Windows, eller Ubuntu saknar rätt drivrutin på skivan. Du kan ju börja med att kolla Windows nätverksinställningar och se om det står automatisk på både IP-adress och DNS-server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så går det bra att t ex surfa från en LiveCD med Ubuntu. I ditt fall så kan det tänkas att det antingen behövs några specialinställningar för nätverksanslutningen, t ex fast IP som man måste lägga in manuellt även i Windows, eller Ubuntu saknar rätt drivrutin på skivan. Du kan ju börja med att kolla Windows nätverksinställningar och se om det står automatisk på både IP-adress och DNS-server.

 

Okej!

Om jag installerar Ubuntu i hårddiskan och tar bort Windows.

Och jag gör samma inställningar i nätverket som jag gjorde när jag körde med skiva.

Kommer det då alltså att fungera? Som du skrev så kanske det fattas drivrutiner i skivan, kan nog vara drf det inte går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast utan nätverksanslutning så kan det ju vara svårt att få in några drivrutiner.

Vad är det för dator och nätverkskort? Så kan man ju se om det finns andra som har försökt installera Ubuntu i den datorn eller med det nätverkskortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast utan nätverksanslutning så kan det ju vara svårt att få in några drivrutiner.

Vad är det för dator och nätverkskort? Så kan man ju se om det finns andra som har försökt installera Ubuntu i den datorn eller med det nätverkskortet.

 

Jag vet inte hur man kollar vad kortet heter.

Det är en ASUS dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för datormodell? Om det är en stationär dator så brukar det framgå på någon etikett baktill och om det är en bärbar undertill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för datormodell? Om det är en stationär dator så brukar det framgå på någon etikett baktill och om det är en bärbar undertill.

 

Det är en stationär, fick den i julas.

Vad jag ser så står det inget om nätverkskortet på etiketten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men utifrån datormodellen så kan man nog söka sig fram på Asus för att hitta mer om vad som ingår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nästan samma problem! Har nyss installerat ubuntu på min gamla dator med en ny hårddisk.

 

Har gjort en manuell nätverkskonfiguration, ip adress, subnätmask och gateway men förstår inte hur man lägger till DNS server. ? Det lyser både orange och grönt vid nätverksinputen, vet ej om det har nåt med nåt att göra? Compaq Presario 8000 har jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nästan samma problem! Har nyss installerat ubuntu på min gamla dator med en ny hårddisk.

 

Har gjort en manuell nätverkskonfiguration, ip adress, subnätmask och gateway men förstår inte hur man lägger till DNS server. ? Det lyser både orange och grönt vid nätverksinputen, vet ej om det har nåt med nåt att göra? Compaq Presario 8000 har jag.

 

Jag skrev ner det också men jag skrev ingen DNS server.

Det stod att nätverket var ansluten men när jag öppnade ff så kunde jag inte surfa.

Webbsidan kan inte hittas står det.

Så jag vågar inte installera Ubuntu i datorn ifall nätverket inte kommer att fungera.

Men som sagt så har jag den i skivan så jag brukar köra in den och leka lite..

Så frågan är om nätverket kommer fungera när jag installerar det på hårddisken? Hmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är krångel med DNS-servrar så pröva så här:

 

Se efter vad Windows har för DNS-server genom att i Kommandotolken skriva:

ipconfig /all

Skriv ner det som står på raden med DNS-server.

 

I Ubuntu 9.04 (vet inte om det är annorlunda i 9.10) högerklicka på ikonen för nätverksanslutningar (två bildskärmar) och välj Redigera anslutningar. Markera anslutningen på fliken Trådbundet (är väl normalt eth0) och välj Redigera. På fliken Inställningar för IPv4 Manuell som Metod och lägg sedan till de DNS-servrar som du hade i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...