Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
sbstefan

Kortslöt nog min laptop i USB-ingången. Går det att laga?

Rekommendera Poster

Jag skulle plugga in hörlurarna i min Compaq 110c-1103SO och råkade trycka in telepluggen i USB-ingången som sitter bredvid hörlursingången. Det blixtrade till som en liten kortslutning, och nu är datorn död. Powerlampan lyser när jag försöker starta datorn, men inget händer med varken hårddisk eller skärm.

Går detta att laga? Vad kan det vara som är trasigt? Hur mycket kommer det att kosta?

Bild: http://i50.tinypic.com/91hpwg.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går att laga? Vette tusan. Symtomen är inte de bästa. Ifall det blixtrar till så till den grad att det syns handlar det om ganska många volt. Man burkar säga 10 000 v/cm på ett ungefär. bara en stöt på några hundra volt in i en dator kan vara direkt förödande.

jag antar att den beter sig lika oavsett om den är ansluten till elnätet eller om det är batteridrift. Skedde detta när den var ansluten till elnätet?

Måste medge att jag aldrig hört om någon som lyckats döda en dator på detta viset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Går att laga? Vette tusan. Symtomen är inte de bästa. Ifall det blixtrar till så till den grad att det syns handlar det om ganska många volt. Man burkar säga 10 000 v/cm på ett ungefär. bara en stöt på några hundra volt in i en dator kan vara direkt förödande.

jag antar att den beter sig lika oavsett om den är ansluten till elnätet eller om det är batteridrift. Skedde detta när den var ansluten till elnätet?

Måste medge att jag aldrig hört om någon som lyckats döda en dator på detta viset.

Den var INTE ansluten till elnätet. Symtomen är desamma oavsett om jag kör med nätadapter eller batteri.

Redigerad av sbstefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med, låter inte alls bra, förmodar att det enda du kan göra, är att lämna in den där du köpte den och låta den bli kollad, och begära ett kostnadsförslag för eventuell reparation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mjo, men nu handlar det om de 5 Volt som finns på USB-porten.

Men det hjälper ju föga om datorn är död. Har man tur är detta avsäkrat någonstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt en artikel i "Elektronik i Norden 2/2010" Som grundar sig på försäkringsbolaget Solidś erfarenheter lönar det sig normalt inte att laga bärbara datorer. Så du kan nog räkna med att köpa ny dator.

Men du kanske ska kontakta ditt försäkringsbolag. Kanske kan det ge lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där är garanti kvar på den. Kan det funka?

Garantin gäller tyvärr inte för grejer du själv orsakat. Däremot om det finns en klantarsel försäkring (helförsäkring eller ngt) i hemförsäkringen som gäller för olyckor som att tappa grejer så behöver du bara betala självrisken på runt 1000 spänn så fixar de resten :-)

Förresten, vad är en teleplugg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garantin gäller tyvärr inte för grejer du själv orsakat. Däremot om det finns en klantarsel försäkring (helförsäkring eller ngt) i hemförsäkringen som gäller för olyckor som att tappa grejer så behöver du bara betala självrisken på runt 1000 spänn så fixar de resten :-)

Vem säger att det är sbstefan som har orsakat detta ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem säger att det är sbstefan som har orsakat detta ;)

Som sbstefan skrev:

"Jag skulle plugga in hörlurarna i min Compaq 110c-1103SO och råkade trycka in telepluggen i USB-ingången som sitter bredvid hörlursingången."

Jag är ganska säker på att om han kortsluter usb-kontakten kan inte tillverkarens hållas ansvarig, såvida ni inte är i USA och kan stämma tillverkaren för att det inte står någonstans att man inte ska stoppa in vad som helst i USB-kontakterna :rolleyes:

Jag förutsätter naturligtvis att datorn är död på grund av kortslutningen, med tanke på att det är ganska låg sannolikhet att dator skulle dö på grund av något annat i just samma sekund som det beskrivna inträffade :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl ändå upp till sbstefan att tala om exakt hur det har gått till, om han vill använda garanti/försäkring till denna skada, eller att dator helt plötsligt har lagt av, den fungerade plötsligt inte.

Är inte ute efter att påverka att sbstefan ska fara med "osanning", men varför ska han inte försöka utnyttja garantin om det finns sådan kvar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodligen är moderkortet bränt. Men med största sannolikhet kan du plocka ut hårddisken och all data du har på den utan några större problem, det är oftast det som är viktigast, det går ju inte riktigt bara köpa i butik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...