Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista startar inte upp


Barabom

Rekommendera Poster

Då är det ju så att min data är lite paj nu... Den fungerade perfekt igår, va bara inne på internet, la in lite foton och instalerade WinRar. Sen stänger jag av den men kommer på att jag glömde en sak så jag sätter på den igen och allt verkar normalt. Men sen så kommer den svarta skärmen där det står om man vill starta den i felsäkert läge eller normaltm så jag klickar på normalt och den börjar ladda upp men sen startar den om av sig själv och samma sak händer, så jag väljer felsäkert läge och den börjar starta upp. Men sen så kommer en ruta upp där det stod: Windows problem solver, eller något sånt och den börjar ladda så jag väntar och efter kanske 5 min kommer en ruta upp där det stod att problemet inte går att fixa och den fråga om jag ville skicka information till microsoft men jag klicka nej och då kom en ruta upp där jag kunde välja mellan att ta upp komandotolken, återställning till en tidigare systempunkt, att instalera om vista eller någon minnes grej som jag inte kommer ihåg vad den heter. så jag valde en tidigare systempunkt och den börja arbeta... sen står det att windows lyckades att ställa tillbaka och att inga av mina filer påverkades, och sen starta datorn om. Men sen händer exakt samma sak igen... -.-'

så jag vet inte riktigt vad jag ska göra???

 

Det konstiga är att min data som är en asus dator har en expression gate sak som man kan starta iställer för windows och den funkerar perfekt. men där kan jag bara gå in på internet,skype, chatt , musik spelare och till mina foton.

 

Jag kan inte instalera om windows då jag har Massa foton i dator och jobb filer. jag kanske kan skicka foton från expression gate saken men inte jobb filerna. :/

 

Så om någon har haft det hära förut eller vet vad man kan testa att göra så uppskattar jag om ni kunda berätta hur man gör smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det går bra med engelska:

 

"Download one of the many available Linux distributions with the “Live CD” feature. If you are a newb I’d recommend Ubuntu since at this time it seems to be the most user friendly. Burn a CD or install it on a pen drive. Reboot your machine with the media in it’s drive. You will be given several options. Choose “Try (name of distribution) without making any changes to your computer.” This will run a fully functional Linux OS from system memory and writes nothing to the HD unless you ask it to. Don’t choose any of the “Install” options unless you are ready to say goodbye to your windows installation. Once you have a working desktop (a minute or two depending on your hardware) you will be able to navigate to all of the drives and file systems on the machine! "

 

Med exempelvis ubuntu kan du alltså kopiera de filer du vill spara och sedan installera om windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa men de verkar ju bra. men är du säker på att ingenting försvinner om man gör det??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela går alltså ut på att du startar datorn från en CD-skiva (enklast) eller ett USB-minne med en Linux-distribution. När Linux är igång så kan du komma åt hårddisken och kopiera dina viktiga filer (foton, jobbfiler, mejl osv) till USB-minne, extern hårddisk eller bränna dem på CD/DVD. Därefter installerar du om Windows och då kommer troligen allt på hårddisken att tas bort men det gör ju inget eftersom du har dina filer någon annanstans.

 

Jag brukar rekommendera Puppy Linux därför att den är liten, vilket innebär att den går fort att ladda hem och bränna samt kan köra helt från RAM-minnet så att den blir snabb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej men det verkar ju vara bra. Ska bara kolla igenom några trådar hur man gör exakt och så. tack för hjälpen och om du vet ngn bra tråd som beskriver hur man gör så kan du gärna posta den här :).

 

 

Föresten, om allt det hära beror på ett virus, kan då bilder och text dokument vara smittade eller är det bara troligen .exe filer då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen bra tråd om Puppy på lager men det verkar som att de flesta inte har något större problem. Om du får problem så är det bara att återkomma.

 

De allra flesta infektioner innebär att det läggs till helt nya filer och inga filer ändras. Ibland så ändras någon enstaka Windows-fil dessutom. Ändå mer sällan råkar man ut för att alla exe-filer plus några till filformat ändras, men jag har inte sett något om att Word-dokument och bilder ändras utan det har gällt html, php och liknande filer som har med webbsidor att göra.

 

När du har installerat om Windows så installerar du antivirus- och antispionprogram och skannar igenom de skivor, USB-minnen etc där dina sparade filer ligger innan du lägger tillbaks dem. Du kan också köra ett par online-skanningar för att vara på den säkra sidan. Jag har länkar till bra sådana program och webbsidor på min webbsida http://sites.google.com/site/ceblstockholm/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej :) Jag återkommer senare med resultat eller om något går fel.

Tack för all hjälp!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...