Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Komma åt MySql databas från delad mapp

Ollza

Recommended Posts

Hej,

Ganska ny på detta...

Jag har gjort en mindre windows form application med MySql databas. Fungerar att köra lokalt där jag har ip adress, portnummer och lösen iconnectionstringen. Nu har jag delat ut mappen i ett nätverk men när andra ska köra programmet så blir det "unable to connect to any of the MySql host.

Hur göra?

Mappen skall du inte behöva dela ut, tror jag.

Se bara till att du öppnat upp den port (3306 ?) som mysql använder på den dator som har databasen, så borde det fungera.

Mappen skall du inte behöva dela ut, tror jag.

Se bara till att du öppnat upp den port (3306 ?) som mysql använder på den dator som har databasen, så borde det fungera.

Hur menar du med öppna porten? Var gör jag detta?

i brandväggen under kontrollpanelen.

Tack för att ditt engagemang.

Tyvärr verkar inte detta hjälpa. Jag la till porten i windows brandvägg namnet satte jag tjänstens namn?

Kan det vara något i connectionstringen? Så här ser connectionstringen ut, ip adressen är inte satt xxxxx...

"Server=xxx.xxx.x.xx;Port=3306;Database=specfaltdnr;Uid=root;Pwd=XXXX;";

innan du testar med mysql-koppling skall du testa att du över huvudtaget kommer åt server 1 från server 2 genom att pinga eller motsvarande.

innan du testar med mysql-koppling skall du testa att du över huvudtaget kommer åt server 1 från server 2 genom att pinga eller motsvarande.

Tack nu fungerar det. Körde med datornmanet i stringen istället för jag hade tydligen inte en fast ip adress... Öppnade även porten i brandväggen så nu är jag up and running.

Tack för hjälpen!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...