Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Batteriet


Sehnsucht

Rekommendera Poster

Har en bärbar Acer med Windows 7.Min fråga gäller hur man skall hantera batteriet.

Normalt så brukar jag alltid dra ur nätsladden så fort batteriet är fullt laddat.

Men det händer alltför ofta att man glömmer bort att plugga i nätsladden igen,

om man t ex går iväg för att kolla på en film.När man kommer tillbaka till datorn,

så har den stängt ner sig för att batteriet har tagit slut thumbsdown.gif

Samtidigt är det ju tjatigt att springa fram och tillbaka till datorn

hela tiden för att plugga in nätsladden.Om man hör ljudvarningen vill säga.

Kan man ställa in andra ljud och volymen på varningen för låg batterinivå?

 

Hur skall man göra för att spara så mycket på batteriet?

Nu menar jag så att det behåller sin livslängd så länge

som möjligt?

 

Har ställt in datorn så att skärmsläckaren går igång efter 10 minuter,

och att skärmen stängs ner efter 20 minuter om den är oanvänd.

 

Hur skall man göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs vad det står i manualen om batteriet. Om du i princip alltid använder datorn så att du kan ha nätsladden ansluten så kan du ta ur batteriet.

 

När det gäller ljud så kolla ljudschemat. I Vista hittar man det i Kontrollpanelen - Ljud, någon av flikarna. Om det inte stämmer i Windows 7 så sök på ljudschema eller ljud i hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart hittar man manualen?Kollade på Acer men hittade inte min modell?

 

Tror du missförstod mig lite,för jag ville veta om man drar ner på batteriets livslängd om man har nätsladden i hela tiden eller om man drar ut den när batteriet är färdigladdat?

 

Ibland vill man ju sitta någon annan stans med datorn,och då är det ju bra om batteriet mår bra,så man inte behöver plugga in det efter 10 minuter igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns lite olika tekniker för hur man gör elektroniken till batterier och olika typer av batterier. Det medför att batterierna ska hanteras lite olika för att få lång livslängd och därför brukar det stå i manualen vad som är bäst för datorns batteri.

 

Kollade du här: http://support.acer-euro.com/drivers/downloads_gd.html

och här: http://www.acercomputer.se/acer/service.do?LanguageISOCtxParam=sv&miu10einu24.current.attN2B2F2EEF=3747&sp=page15e&ctx2.c2att1=15&miu10ekcond13.attN2B2F2EEF=3747&CountryISOCtxParam=SE&ctx1.att21k=1&CRC=327655795

Kan finnas info i FAQen också http://support.acer-euro.com/faqs/index.html?nb_as_list.inc

Om du inte hittar någon manual så kontakta supporten: http://www.acercomputer.se/acer/service.do?LanguageISOCtxParam=sv&ctx2.c2att1=15&CountryISOCtxParam=SE&ctx1.att21k=1&CRC=2255161515

 

Om du har Acer Aspire AS3410, AS3810T, AS3810TG, AS3810TZ eller AS3810TZG se https://customercare.acer-euro.com/customercare/AcerUpdate.aspx?CID=SE&LID=SWE&IType=JM31

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett modernt batteri som kommer med en bärbar dator idag, är tillverkade så att dom ska kunna sitta i hela tiden, även om man använder nätkabeln från och till.

 

Batteriet ska inte ta skada av att det laddas upp lite grann hela tiden.

Men man bör någon gång ibland, ändå helt ladda ur/använda batteriet, så batteriet får jobba normalt.

 

Dagens laddbara batterier till en bärbar är ju för det mesta av typen Li-ion, och fungerar på ett annorlunda sätt än vad den äldre typen gör, laddar t.ex inte ur sig som andra laddbara faktiskt kan göra, när det inte sitter i enheten.

Dessa Li-ion tål också att laddas med små impulser hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krångla inte till detta nu; skall nätsladden sitta kvar efter fullbordad uppladdning eller inte?

 

Datorn är en Acer eMachine E725.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krångla inte till detta nu; skall nätsladden sitta kvar efter fullbordad uppladdning eller inte?

 

Datorn är en Acer eMachine E725.

 

Jag bara förklarade lite hur ett normalt Li-ion batteri fungerar enligt vad experterna säger, så visst ska du kunna ha din strömsladd sitta kvar i efter uppladdning.

Dom rekommenderar som sagt ändå, att man ibland använder batteriet till slut och laddar upp helt igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krångla inte till detta nu; skall nätsladden sitta kvar efter fullbordad uppladdning eller inte?

 

Datorn är en Acer eMachine E725.

 

vaddå "krånga inte till det nu"?

folk e bussiga och har gett dig en del svar. upp till dig att ta till dig svaren. svaret beror på vad du har för batteri och olika batterier beter sig olika vad det gäller hållbarhet och hur många laddcykler de klarar av. vissa batterier klarar av att laddas ur tex 1000 ggr innan de är slut. vissa tål att laddas/ladda ur bara litegrann utan att detta påverkar antalet laddcykler. det beror på vad det är för sorts batteri. men om du absolut vill spara på batteriet så koppla ur batteriet när datorn går på nät. då slits ju inte batteriet alls. men å andra sidan så kanske du behöver ladda det fullt ett par ggr sen när du väl ska använda det igen för att få full kapacitet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...