Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa instalations CD med Windows XP Home Edition


Aleya

Rekommendera Poster

Jag vill omformatera min 5åriga dator som är så seg att hälften kunde vara nog. Men jag har förlagt min installations cd och hittar den inte. Nu undrar jag om det är möjligt att skapa en installations cd utifrån den programvaran man har på dator eller räcker de backup cds som jag skapade kort efter köpet av datorn??

 

Tacksam också för råd om hur man formaterar om datorn eftersom jag är lite nybörjare på just det

 

//Emma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att veta vad det är för backup-skivor du skapade, men troligen är det dem du ska använda. Vet du hur du skapade backup-skivorna? Har du skrivit något om vad det är för något på dem?

 

Har du någon manual till datorn eller kan hitta en på datortillverkarens webbplats?

 

Om det är backup-skivorna du ska använda så behövs ingen särskild formatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Vad är det för fabrikat på datorn?

Vad heter modellen?

Är det en bärbar eller stationär?

Vilket operativsystem har den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en HP Pavillion med windows home edition med sp3. Det är en stationär dator och backup skivorna gjordes ett par dagar efter installering då 'datorn' frågade om det. Jag var tanklös och skrev inte mer än backup på dem.

 

MVH /E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då låter det som det som brukar kallas "recovery"-skivor. Då ska du starta datorn från den första "recovery"-skivan. Du har väl kopierat allt du vill ha kvar, bilder, dokument, mejl, favoriter till USB-minne eller CD för datorn kommer att se ut som när den var ny.

 

Lägg i skivan och starta om datorn. Om datorn i alla fall startar som vanligt behöver du trycka på någon tangent för att starta från skivan. Står det något på första skärmbilden t ex F12 = Boot order? I så fall tryck på den tangenten och välj start från CD-enheten.

 

Men en fem år gammal HP borde ha en återställningspartition. Då kan det vara ändå enklare att installera om Windows. Kolla vad du hittar om installation/recovery/återställning på http://welcome.hp.com/country/se/sv/support.html.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...