Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Värt att byta från BBB till Comhems xxl100


cibbe

Rekommendera Poster

Har en undran gällande eventuellt byte av internetleverantör och således även hastighet.

 

Jag har för närvarande en 20/3mb adsl uppkoppling från bredbandsbolaget och såg att för ca 50kr mer i månaden kan jag byta till deras adsl 60. Men jag har även sett att jag kan få comhems adsl xxl på 100/10 för samma pris.

 

Det hela hänger egentligen bara på en sak. Den latency jag skulle erfara i world of warcraft, jag laddar hem filer i fullt godtagbar hastighet så den enda anledningen skulle vara att sänka min lateny.

 

Så kort och gott skulle jag märka någon skillnad genom att gå från 20/3mb till 60/20 (tror jag det ligger på)men stanna kvar hos bredbandsbolaget. Jag har aldrig någonsin haft problem med deras nät, alltid uppe och får för nuvarande ut ca 17-18/2mb.

 

Eller gör jag klokt i att byta till comhems 100xxl? Om inte kommer jag nog ringa och se om jag iaf kan byta hos bredbandsbolaget till deras 60mb nät

 

*** Jag har fått för mig att comhems internet inte är samma adsl teknik som bredbandsbolaget och därför antingen kan var alldeles mycket bättre, eller mycket mycket sämre.

 

Tackar för alla svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag för min del skulle aldrig i livet byta TILL mig ComHem. ComHem är en leverantör man byter bort.

Otrevlig, okunnig support samt mycket problem.

 

Nu är det ju du som väljer men mitt val hade varit att ligga kvar på BBB och möjligen öka till 60. Fast där är jag också osäker. behövs verkligen den hastigheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för närvarande en 20/3mb adsl uppkoppling från bredbandsbolaget och såg att för ca 50kr mer i månaden kan jag byta till deras adsl 60. Men jag har även sett att jag kan få comhems adsl xxl på 100/10 för samma pris.

 

Det hela hänger egentligen bara på en sak. Den latency jag skulle erfara i world of warcraft, jag laddar hem filer i fullt godtagbar hastighet så den enda anledningen skulle vara att sänka min lateny.

...

*** Jag har fått för mig att comhems internet inte är samma adsl teknik som bredbandsbolaget och därför antingen kan var alldeles mycket bättre, eller mycket mycket sämre.

Comhem har väl inte några ADSL-abonnemang utan bara via kabelteve. Eller?

Det finns idag ingen som erbjuder 100/10 Mbit/s över telefonledning.

 

Latencyn påverkas nog inte av att du får snabbare nedladdningshastighet utan den bestäms av andra saker. http://en.wikipedia.org/wiki/Ping_%28video_gaming%29

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peckapecan

En aspekt är ju om det överhuvudtaget är värt att byta lev om det är hastigheten du är ute efter.

Hastigheten du betalar för, kontra den du får, varierar väldigt beroende på hur långt avstånd du har till inkopplad telestation,om vi nu pratar Adsl?.

 

Fick själv ut 6Mbit/s ner och 800kbit/s upp på mitt 24/1 abbonnemang jag hade via BBB, pga just det långa avsåndet.

 

Fick ett tips via en hemsida att leverantörerna kör någon typ av ip filtrering vilket gjorde att pingtiderna blev hopplöst dåliga när man spelade online.

 

Detta fixade dem efter ett telefonsamtal :-))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tackar för alla svar. Nej, hastigheten spelar faktiskt inte så stor roll, den jag har är egentligen nog. Utan det är endast en eventuell möjlighet att sänka min latency i spel online som lockar.

 

Det och att det verkar nästan som om jag betalar samma pris för mitt 20/3 adsl hos bbb som de idag tar betalt för deras 60mb adsl. Ska ringa dem på måndag, sitter på jobbet nu.

 

Ingen som har en aning om det kan tänkas finnas en skillnad i comhems bredband (som går genom kabelteve) och bbbs (adsl) när det gäller snabbhet att kontakta servrar etc. Hastigheter på ned laddningar åsido. Tror jag fick en latency på 66ms mot en server i malmö när jag körde någon bredbandskoll (bor i Kristianstad i skåne).

 

/Cibbe

 

 

EDIT: Stannar kvar hos BBB. Kunde inte hitta många positiva trådar om comhem på internet, och internet via kabeltv skulle visst vara förknippat med högre ping i spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...