Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp att bygga hemsida


Clyrholm

Rekommendera Poster

Jag vet inte om man får ställa en sådan fråga här men vi är två tjejer som vill starta upp en helt ny hemsida. Den kommer att bli stor med många undersidor och vi vill ha bra sökmöjligheter samt rullgardinssystem.

Den skall helst byggas i ett WYSIWYG-program så att vi sedan kan ta över och sköta uppdateringarna. Ingen av oss kan html-kodning nämligen.

Jag gör en hel del hemsidor redan i dag och jag gör dem i Frontpage.

Vart vänder jag mig. Tipsa mig gärna om bra webdesigners eller om du känner dig manad själv, så begär vi in offerter sedan.

 

Hoppas att jag inte har trampat någon på tårna eller brutit mot någon netikett nu :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå visst får man fråga efter sådan hjälp på eforum (och då passar ju Karriär & Utbildning alldeles utmärkt).

 

Dock så kanske ni skall titta på antingen ett bloggverktygsbaserat upplägg eller någon CMS. Då behöver ni varken kunna html eller annat språk för att underhålla innehållet, dessutom så behöver ni inte något speciellt publiceringsprogram (wysiwyg eller ej).

 

Då kan ni ju be någon att hjälpa er med att sätta upp systemet samt att designa och anpassa det efter era önskemål.

Dessutom har de flesta webbhotell färdiga paket för de vanligare plattformarna.

 

Några exempel på populära plattformar (men det finns många fler):

http://wordpress.org/

http://www.joomla.org/

http://drupal.org/

 

Att idag bygga upp webbplatser från grunden känns förlegat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yellow dog

Tycker ni skall ta och granska de förslag som Cluster gav.

Det finns ju ett par kronor att spara om man kan göra så mycket som möjligt själv och med de verktygen som ingå i webbpublicerings systemen (CMS) så blir det hela relativt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla Cluster. Jag har kollat på sidorna och det verkar som om Joomla är den som är lättast för oss korknissar att förstå medan Drupal verkar vara den som kanske skulle passa själva sidan och uppbyggnaden bäst. Jag hade iofs hoppats på att någon skulle erbjuda sig att bygga den åt oss :) men jag kanske måste bita i det sura äpplet och försöka själv.

Tycker att det är jättejobbigt att läsa så mycket på engelska och så alla fack-uttryck på det :( Hua! Jag får tänka vidare.

Men om någon känner sig manad så ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Tycker precis som ovanstående att ni ska bygga det i ett CMS.

Vill ni ha någon som kan bygga det kan jag rekommendera er att kika runt på olika medieutbildningar (Gymnasie, KY, komvux etc). Där går de en mängd duktiga elever/studenter som gärna tar på sig sådan uppdrag för en billig peng bara för att kunna ha i sitt cv.

 

Som ett exempel kan jag nämna www.medieskolan.se som har en kurs i digital design vars studenter kanske kan vara intresserade. Men jag kan tänka mig att även Jensen, NTI, och många andra har liknande kurser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yellow dog

Tack snälla Cluster. Jag har kollat på sidorna och det verkar som om Joomla är den som är lättast för oss korknissar att förstå medan Drupal verkar vara den som kanske skulle passa själva sidan och uppbyggnaden bäst. Jag hade iofs hoppats på att någon skulle erbjuda sig att bygga den åt oss :) men jag kanske måste bita i det sura äpplet och försöka själv.

Tycker att det är jättejobbigt att läsa så mycket på engelska och så alla fack-uttryck på det :( Hua! Jag får tänka vidare.

Men om någon känner sig manad så ...

Här finns ju en guide på svenska: http://www.svenskjoomla.se/

Sedan så finns väll rätt mycket hjälp och information att få på svenska över nätet.

Och finner du inte det du söker så går det ju alltid bra att posta ett inlägg här, alltid är det någon som kan något...... ;)

 

Man skall inte vara rädd för utmaningar, de är ju bara ett hinder på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tjejer! Jag har ett nystartat företag inom webbdesign och har kikat på både Joomla och Drupal. Joomla har jag jobbat lite med så det begriper jag mig på hyfsat. Jag har även jobbat en del med Wordpress och gjort två installationer på domän till två kunder. Fördelen med Wordpress är att det finns oändligt med gratis-teman, dvs folk som gjort teman som man använder utan att betala något för dom. Det man betalar för om man inte kan fixa till det själv är modifiering av temat, en header och att få allt installerat och klart på egen domän.

 

Kolla in www.forshagafh.se och www.molkomshundklubb.se

De har samma tema, men har helt olika sidor. Jag har fixat dom båda, dvs ändrat färger, ändrat headern mm.

 

Mvh

Monkan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej.

 

Jag tycke att du skulle använd Joomla Cms Om du har aldrig bygga hemsida. Det är bra och lätt att lära dig för att bygga fösta hemsida. Jag hade också använde Joomla Cms att bygga min hemsida. Du kan titta T.ex på min hemsida som bygga Joomla Cms här Om du behöver hjälp att bygga du kan alltid frågar mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...