Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel vid import från annat program


Kajoto

Rekommendera Poster

Jag har gjort en arbetsbok i excel med olika flikar. Sista fliken är till för att importera data från annat program. När jag importerar får jag med lite information som jag inte har nytta av och alltså inte behöver för min uträkning. På Blad 1 har jag skrivit en formel (='Import ProCapita'!A2). När jag sedan stuvar om i bladet som är importerad data (ProCpita) för att data ska börja på A2 så ändras mina formler på blad 1 till något som jag inte vill ha utan jag vill att mina formler ska vara fasta och inte ändras utan uppdateras när jag är klar med "import-bladet". Något händer när jag stuvar om. Vi importen så börjar inte datan förrän A9 och detta innebär att det som skulle stå i A16 på blad 1 blir tomt och när jag sedan tittar i cellen (A16) så står det #REFERENS!. Jag har provat att låsa cellerna och skriva ='Import ProCapita'!$A$2 men det gör ingen skillnad. Jag kan tyvärr inte bara ändra till A9-cellen vid import eftersom jag inte kan styra vad jag får med mig från det andra programmet. Hoppas någon har något bra svar på hur jag ska göra. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm
Jag kan tyvärr inte bara ändra till A9-cellen vid import eftersom jag inte kan styra vad jag får med mig från det andra programmet.

 

Berätta mer om "det andra programmet" och hur själva importen går till. Cellreferenser kan man alltid låsa på ett eller annat sätt.

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det andra programmet är ProCapita (Ciceron, Sirius IT) och det används för att hålla reda på elever i skolan och i förskolan. När man förhandsgranskar en rapport som skapas i ProCapita kan man välja exportera till excel. Tyvärr vet jag inte mycket mer än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet är att om du refererar till cell A5 på ett blad och du sedan stuvar om det bladet så följer referens med cellen. Om exempelvis rad 1-4 raderas blir referenser till cell A1 istället.

 

Enda lösning runt detta är att antingen inte alls stuva om eller bygga upp referensen utgående från en cell som inte flyttas/ändras. Det går om övriga data är låsta i relation till denna cell. Det kan man göra med formeln FÖRSKJUTNING.

 

Säg att A1 aldrig ändras och du vill ha ut data ur cell C5, då kan du skriva

=FÖRSKJUTNING('Import ProCapita'!$A$1;2,4)

 

formeln INDIREKT fungerar även den ska sägas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...