Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför startar min dator mitt i natten?


Monshi

Rekommendera Poster

Min dator har börjat starta upp sig mitt i natten. Skickar ned den i hybridviloläge på kvällen men på morgonen står den där och surrar.

 

När jag går igenom loggboken hittar jag fem tillfällen (ena natten två gånger) som den startat upp tretiden ganska exakt

post-8996-126768880773_thumb.png

Nu undrar jag varför, vad får den att vakna till liv mitt i natten? Det är inte nätverket, nätverkskortet ska inte kunna väcka datorn det har jag kollat. Är det någon schemalagd process som väcker? Hur ska jag finna vilken? eller är det något annat som sker? vad ska jag leta efter?

 

en uppstart mitt i natten enligt systemloggen ser ut som:

post-8996-126768883082_thumb.png

 

Säkerhetsloggen säger

Misslyckad granskning 2010-03-01 03:00:07 Microsoft Windows security auditing. 5032 Övriga systemhändelser

(Det gick inte att meddela användaren att Windows-brandväggen har blockerat ett program från att acceptera inkommande anslutningar i nätverket.)

 

Ja, någon med tips om var jag ska leta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu undrar jag varför, vad får den att vakna till liv mitt i natten?

Har du inaktiverat den defaulta schemalagda defragmenteringen?

Windows Update är väl som standard att köras 02:00?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Defrag är schemalagd till 01:00 på onsdagsnätter ser jag. Stämmer inte med klockslaget då datorn vaknat.

 

Windowsupdate är inställt på att bara hämta uppdateringar, inte installera automatiskt. Automatisk installering ska annars ske just kl 03:00 på natten.

 

Men inte borde någon av dessa väcka datorn? De tar väl aktion när datorn väcks normalt? Datorn vaknar ju inte heller varje natt.

 

Ställer om dem båda till mer lämpliga tider fast tror inte de är skyldiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm

Kolla ev schemalagd autostart i bios.

 

 

ps. defrag en gång i veckan känns som lite overkill.

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade det problemet i Win7 beta, hittade någonstans att Mediaplayer nånting hade tillåtelse att väcka datorn för att uppdatera sig varje dag klockan 3 på natten...

 

nu i den skarpa versionen hittade jag någonstans under energialternativ att man kunde förbjuda datorn att bli "automat-väckt"..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla ev schemalagd autostart i bios.

 

 

ps. defrag en gång i veckan känns som lite overkill.

 

/M

 

fast det hela är ju inte direkt regelbundet i den mån att det sker en viss veckodag eller ens varje natt. okej, en del nätter är datorn helt avstängd. Detta är även ett relativt nytt fenomen, något som har ändrats. Datorn tuffade på i några månader efter ominstallation innan den började med detta lilla hyfs.

 

Borde jag inte kunna se på någon post i logboken vad det är som sker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm

Hur har det gått med denna tråd? nån lösning?

 

 

Borde jag inte kunna se på någon post i logboken vad det är som sker?

 

Förmodligen triggas ju datorn av ngt som sker innan skrivning i loggboken kan ske. Om datorn inte jobbar i det dolda iofs? Kanske är mer AI i burken än man tror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått med denna tråd? nån lösning?

 

 

 

 

Förmodligen triggas ju datorn av ngt som sker innan skrivning i loggboken kan ske. Om datorn inte jobbar i det dolda iofs? Kanske är mer AI i burken än man tror.

 

nope, datorn är mystisk. Kanske ska testa att dra ur nätverkskabeln?

 

Extra mystiskt är det att datorn vägrar somna in igen efter den vaknat på natten. Fast det har den iofs haft problem med att göra tidigare också när den står och väntar på att någon ska logga in. Inte klart för mig vad för regler den lyder under då.

 

Någon med engelsk Vista som kan berätta vilken inställning som är vilken. Ja, vilket viloläge som är viloläge och vilket som är hybridviloläge:

post-8996-126808691755_thumb.png

En liten miss i översättningen av GUI i Vista...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemskt irriterade det där med dubbla vilolägen :( . Men strax nedanför mitten av sidan http://www.computerperformance.co.uk/vista/vista_hibernate.htm under rubriken "Vista has no Hibernate option" finns en bild på hur det ser ut i den engelska versionen. Det översta viloläget är Sleep (XPs vänteläge, minnet strömförsörjs) och det understa Hibernate (XPs viloläge, minnet skrivs till hårddisken).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon med engelsk Vista som kan berätta vilken inställning som är vilken. Ja, vilket viloläge som är viloläge och vilket som är hybridviloläge:

Om du inte har inaktiverat "hiberfil.sys" ser det ut som på bilden.

post-9397-126812125371_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar, som jag ville minnas att det borde vara med andra ord. Mystiskt att MS inte fixat den översättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm

Mystiskt att MS inte fixat den översättningen.

 

ja sannerligen. den här tråden ger mer och mer :-)

 

jag har själv svurit över avstängningsalternativen i Vista.

anyway, vore ju bra om du fick ordning på själva problemet oxå.

 

 

 

denna tråd (nedan) har ganska många intressanta infallsvinklar. helt klart läsvärd

 

http://forums.techarena.in/vista-help/753472.htm

 

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm (mmh, shape, du tränar en del eller? fri namnassociation )

 

kan nog vara Windows Media Center uppdaterare.

Ska köras 03:04 varje dag

Köras oavsett om användaren är inloggad eller ej.

 

vad då för jekla uppdaterare förresten? Jag har inaktiverat automatisk uppdatering av programguiden. Apropå MCE - ikonen som lagt in sig i "klock"-fältet (eller vad det nu heter). Kan man bli av med den på något vis?

 

Den dök upp när jag installerade TV pack för MCE och kan nog även ana denna schemalagda uppgift även dök upp då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm

Shape_sthlm (mmh, shape, du tränar en del eller? fri namnassociation )

 

kan nog vara Windows Media Center uppdaterare.

Ska köras 03:04 varje dag

Köras oavsett om användaren är inloggad eller ej.

 

vad då för jekla uppdaterare förresten? Jag har inaktiverat automatisk uppdatering av programguiden. Apropå MCE - ikonen som lagt in sig i "klock"-fältet (eller vad det nu heter). Kan man bli av med den på något vis?

 

Den dök upp när jag installerade TV pack för MCE och kan nog även ana denna schemalagda uppgift även dök upp då...

 

Tränar hellre än bra ;-)

 

Allt som dyker upp i "klockfältet" (Aktivitetsfältet som Microsoft kallar det) finner jag ofta vara av ondo. Även om det oftast bara är marginellt så tar alla processor resurser i anspråk, allt annat lika.

 

Har ingen erfarenhet av MCE, men testa MCE Standby Tool -

 

http://slicksolutions.eu/

 

http://slicksolutions.eu/mst.shtml

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset men låter det nog bero för stunden. MCE är tämligen oanvändbart för mig då det inte stöder DVB-C men å andra sidan verkar MediaPortal vara dugligt om bara Hauppauge får ordning på drivrutinen till TV-kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...