Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radeon HD 4850 - Problem


zakiboi

Rekommendera Poster

Hej, nu skriver jag en ny tråd. Det handlar fortfarande om samma gamla problem som jag har haft länge nu.

 

Grafikkort: Radeon 4850 HD 1GB

Minne: 2gb

Processor: Amd Athlon 64 x2 dual core processor 4600+

 

Nu till problemet, jag köpte nyss spelet CoD:Modern Warfare 2 och sedan när jag skulle lira så fanns det svarta fyrkanter överallt, väggarna blev osynliga, gubbarna blev osynliga, man såg bara vapnen ibland. Alla ikoner blev svarta, ibland blev tom hela skärmen svart. Dvs det gick inte att spela. Jag tror att detta har med mitt grafikkort att göra men jag vet inte VAD SOM ÄR FELET! Blir så jävla arg, detta har inte löst sig på typ 1 år nu. De spelen som detta händer på är just nu WoW och CoD. Cs 1.6 och Heroes of Newerth funkar prima, ibland kan jag dock få errors på HoN och då måste jag starta om datorn men händer inte ofta. Ett till problem är att om jag lirat HoN innan och ska lira cs 1.6 efter så blir cs i windowmode och då krävs en reboot på datorn, jag måste spela cs 1.6 innan. FATTAR INGENTING........... Iallafall, jag har provat alla drivrutiner på grafikkortet, nu har jag de nyaste dvs 10.2 men inte fan hjälpte det :(. Är min dator så dålig och måste jag köpa en ny eller ska jag prova med att omformatera (som om det skulle hjälpa??) och byta hårddisk? Har en likadan hårddisk som bara ligger . Har haft samma hårddisk i ca 3.5 år nu och datorn har varit på i snitt minst 8 timmar/dygn om inte mer.

 

Om någon bara har någon idé vad problemet kan vara så skulle jag vara så tacksam... Ifall ni har frågor så fråga på!

 

Ps. Angående Call of Duty så provade jag minsta upplösning 640x480 samt 1980x1080, 1980 flöt nästan på bättre fast det blev fortfarande grafikbuggar överallt och allt blev osynligt.... 640 samma problem...

 

Taaaack!

 

edit: har windows xp home ifall det skulle vara till ngn hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Min erfarenhet av både nVidia och Radeon är att grafikkorten fungerar bäst,

inte med senaste drivrutin enligt nVidias/AMDsATIs rekommendation utan med de drivrutiner som användes när kortet kom ut och testades på olika webbsiter.

Gör en sökning på google efter 4850 review och hittar bla

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_4850/5.html

Catalyst 8.6 med XP. Vidare till GURU3D, Downloads, Videocards ATI Catalyst XP 32-bit:

Jag skulle ladda hem sista i 8 serien 8.12, kan innehålla en massa buggfixar.

Hjälper det inte ta 8.6 som användes vid testet.

http://downloads.guru3d.com/Videocards---ATI-Catalyst-XP-32-bit_c18.html

Och innnan installtion av ny hemladdad drivare 8.12 eller 8.6:

Ladda hem och installera Driver Sweeper.

http://downloads.guru3d.com/Guru3D---Driver-Sweeper-%28Setup%29-download-1655.html

sedan avinstallera dina nuvarande drivare i Windows.

Därefter starta om datorn, tryck F8 för "felsäker start". När skrivbordet till slut kommer upp, kör Driver Sweeper och ta bort rester av dina nuvarande och gamla drivare från ATI (samt nVidia om du också haft nVidia kort före 4850)

Därefter starta om datorn och installera den drivare 8.6 eller 8.12 som du laddat hem från Guru3d.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://support.asus....d/download.aspx

 

Såg av din tidigare tråd att det är ett ASUS kort som du har.Kan det hos ASUS heta EAH4850?Det är kanske ide att hämta drivrutin från dom.

 

Det senaste drivern därifrån verkar vara 8.69 släppt i januari nu i år finns för XP tidigare versioner också.

 

ASUS tek är trög just nu.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har följt era råd och avinstallerade alla ati-saker med hjälp av avinstallationsprogrammet. Sen körde jag driver sweeeper i felsäkert läge. Sedan satte jag i mitt andra grafikkort. HIS radeon 4850 512 MB och tankade ati 8.12 drivrutiner från HIS hemsida. Startade om datorn och provade cod. JAg fick error på loadingscreen och detta hände http://data.fuskbugg.se/skalman01/orkar%20inte.JPG .. Vad kan problemet vara? det är ju uppenbarligen inte fel på grafikkortet :S.....

 

Har btw 24 tums skärm om det spelar ngn roll... Asså det känns som typ alla drivrutiner slutade fungera efter det erroret, men det löser sig när man startar om datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överhettning utav minnerna?

 

Jag skulle laddat ner gpu-z och haft det igång under tiden jag spelade, och sedan snabbt tabbat ner och kollat hur varmt grafik kortet blev :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej zakiboi, jag har nu skummat i dina gamla trådar (som jag också deltar i) och fått några minnesbilder av problematiken. Problemen tycks aldrig ha försvunnit utan alltid funnits där i en eller annan form (vilket har gjort att du återkommit med några månaders mellanrum).

 

Mitt främsta råd till dig nu är att byta ut moderkortet. Det är nog ingen idé längre att svamla med nåt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...