Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! koppla ljud till stereo från TV


nisseperolle

Rekommendera Poster

nisseperolle

Hej!

jag har en tv, samsung 32 tums lcd som har dem här utgångarna:

optisk ut

scart

komponent

 

och vill koppla den till en stereo som har

optisk ut

MD/Video L-R

 

stereon är en sony 2-kanals ( inte surround )

 

sedan vilket inte är ett måste men endå så undrar jag om jag då vid de angivna förslagen ni ger kan koppla så här : Ps3/Wii/Dator --HDMI/(Component (wii)--> TV --(ert förslag)--> Stereo

 

jag är heller inte gjord av pengar men alla förslag är välkomna även de dyra ...

 

tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen RCA-utgång bak på TVn? Eller stereoplugg?

Det brukar det finnas? (var för Tv med andra ord, modell, gärna länk till TVn hos prisjakt eller Samsung)

Om inte så får du testa/kontrollera om SCART-kontakten på TVn sänder vidare det som TVn för stunden tar emot. Går ofta, om inte annat alternativ finns, att ta ljudet ur denna då. Kablarna som krävs är inte dyra.

 

Om RCA-ut från TVn:

http://www.clasohlso...px?id=143387007

321374_X_2006-07-04_063955_227.jpg

Om stereopropp:

http://www.clasohlso...spx?id=53267468

321372_X_2007-06-29_065551_490.jpg

 

Om SCART enda alternativet en i stil med denna:

http://www.clasohlso...px?id=134855223

381610_X_2009-03-06_143105_973.jpg

där du då är intresserad av de vita och röda kontakterna, den gula är video.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nisseperolle

Ingen RCA-utgång bak på TVn? Eller stereoplugg?

Det brukar det finnas? (var för Tv med andra ord, modell, gärna länk till TVn hos prisjakt eller Samsung)

Om inte så får du testa/kontrollera om SCART-kontakten på TVn sänder vidare det som TVn för stunden tar emot. Går ofta, om inte annat alternativ finns, att ta ljudet ur denna då. Kablarna som krävs är inte dyra.

 

Om RCA-ut från TVn:

http://www.clasohlso...px?id=143387007

321374_X_2006-07-04_063955_227.jpg

Om stereopropp:

http://www.clasohlso...spx?id=53267468

321372_X_2007-06-29_065551_490.jpg

 

Om SCART enda alternativet en i stil med denna:

http://www.clasohlso...px?id=134855223

381610_X_2009-03-06_143105_973.jpg

där du då är intresserad av de vita och röda kontakterna, den gula är video.

 

vad är en stereo propp ? sorry vet bara att tvn är en samsung 32 tums hd ready för ungefär 3000-4000kr och den enda out-kontakten den har är optical audio out vilken jag inte kan använda...

så... då återstår scarten ..... har provat med något liknande fast där var själva scart kontakten sepparerad med dem färgade sladdarna. men detta funkar ju tyvärr.... kan det vara för att jag använder en hdmi sladd mellan ps3 och tv och sedan scarten?

eller kan det vara så att min tv helt enkelt inte stödjer att skicka ut ljud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget modellnummer eller så? Och verkligen inget annat än SCART, HDMI och optisk ut därbak?

 

Då gäller det som sagt att TVn sänder ut ljud via (ena) SCART-kontakten. Kan vara något man måste aktivera i menyer i TVn men kan även vara något TVn inte gör. Sedan gäller det även att SCART-sladden är kopplad rätt, att den tar ut en signal från TVn och inte är kopplad att skicka in en. SCART-sladdar av denna art går oftast att ställa in i antingen in- eller ut-läge.

 

Stereopropp, smeknamn för kontakt två av de jag länkade till. 3,5 mm kontakt, samma som finns på MP3-spelare exempelvis. Hörlursutgång helt enkelt. Fast om den sitter på framsidan är det inte omöjligt att den tystar TVns egna högtalare.

 

Inget modellnummer på TVn, en bild på dessa baksida då? Kanske även eventuell panel på framsidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nisseperolle

Inget modellnummer eller så? Och verkligen inget annat än SCART, HDMI och optisk ut därbak?

 

Då gäller det som sagt att TVn sänder ut ljud via (ena) SCART-kontakten. Kan vara något man måste aktivera i menyer i TVn men kan även vara något TVn inte gör. Sedan gäller det även att SCART-sladden är kopplad rätt, att den tar ut en signal från TVn och inte är kopplad att skicka in en. SCART-sladdar av denna art går oftast att ställa in i antingen in- eller ut-läge.

 

Stereopropp, smeknamn för kontakt två av de jag länkade till. 3,5 mm kontakt, samma som finns på MP3-spelare exempelvis. Hörlursutgång helt enkelt. Fast om den sitter på framsidan är det inte omöjligt att den tystar TVns egna högtalare.

 

Inget modellnummer på TVn, en bild på dessa baksida då? Kanske även eventuell panel på framsidan?

 

jfas85.jpg

59zm0g.jpg

fw69h5.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt lätt att se....lite bättre ljus? Du har ingen manual för TVn? Modellnummer borde förövrigt stå där bak.

 

Röd-vit, ljud in eller ut? Jag antar in

röd-blå-grön, komponent in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nisseperolle

Inte helt lätt att se....lite bättre ljus? Du har ingen manual för TVn? Modellnummer borde förövrigt stå där bak.

 

Röd-vit, ljud in eller ut? Jag antar in

röd-blå-grön, komponent in?

 

har letat efter modell nummer...... men hittar inget.. komponent in, ja. ljud in .... eftersom dem hör till bland component ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nisseperolle

då vet jag inget mer.. inte utan mer info

 

 

okej hittade det nu, det ser ut så här på baksidan:

 

ixwaiv.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nisseperolle

Manual

http://www.samsung.c...ail&tab=support

Enligt denna ska det gå att få ut ljud från SCART.

(sid 4-5)

 

Fast vet inte om den ger det i alla lägen, dvs om den gör det när dator är ansluten exempelvis. Det får du testa.

 

tusen tack!!!!!!! SKA PROVA!!

 

skulle bara vilja veta................. HUR MAN FÅR DET TILL ATT FUNKA ? XD

 

jag har liksom provat men får bara ett brus......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tusen tack!!!!!!! SKA PROVA!!

 

skulle bara vilja veta................. HUR MAN FÅR DET TILL ATT FUNKA ? XD

 

jag har liksom provat men får bara ett brus......

 

Vad har du för kabel som du testar med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nisseperolle

Vad har du för kabel som du testar med?

 

en sån här :

28rkvat.jpg

2hp6qo0.jpg

som är kopplad till en sån här:

331ow8i.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan alltid koppla från digitalmottagaren om du har nån.tex,kabelvision mm... så gör jag.direkt in i stereon .bara att välja ledig plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
nisseperolle

den funkar när jag ser en tv-sändning men när jag vill spela ps3, wii eller pc med tvn skickar den inte det ljudet vidare ..... =(

 

kan man fixa detta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den funkar när jag ser en tv-sändning men när jag vill spela ps3, wii eller pc med tvn skickar den inte det ljudet vidare ..... =(

 

kan man fixa detta ?

 

då får du leta efter annat vis att koppa dessa till din stereo... jag vet inte på rak arm exakt hur men det går dels att ha en växel för ljudet och delning av kablarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

CYP AU-D3

 

www.hembiobutiken.se

 

 

Omvandlar optisk audio till analog signal ca 700 kr.

 

Själv har jag köpt en och är beredd på att pynta ut (bygga om) en PC högtalare för att ev. förstärka utgående signal till till hörlurarna.

 

Alternativt

 

förstärkare

 

Millenium HA4

 

www.thomann.de/se/

 

 

... så får vi se hur det går.

 

Mvh

Otto

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otto49 - välkommen till Eforum men vad gör du i denna tråd?

 

Har du en fråga, starta en ny tråd.

Eller är det ovan ett sent svar i denna tråd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...