Just nu i M3-nätverket
Jump to content

"Top-5-lista" i Excel?


gurkin

Recommended Posts

Hej, jag har en liten fråga till alla er excel-experter!

 

Jag vill skapa en sorts topp-lista, och undrar om det går, och i sådana fall, hur man gör?

 

I kolumn A har jag text, i det här fallet namn. Exempelvis Adam.

I kolumn B har jag värden, siffror dvs. Exempelvis 100.

 

Det finns 57 rader (rad 3 till 60) som innehåller dessa saker.

 

Det jag skulle vilja göra är att vid sidan om dessa två kolumner, ha en sorts topplista, även den två kolumner bred, där värderna sorteras från det högsta och det 5:e lägsta.

Till vänster om dessa nummer ska namnen finnas, och namnen ska självklart höra ihop med respektive värde.

 

Är detta något jag kan åstakomma på något sätt? Skulle uppskatta ett svar hursom!

Link to comment
Share on other sites

Shape_sthlm

Mitt tips är att infoga en pivottabell.

 

Först, markera ngn cell i din tabell. Välj därefter Infoga - Pivottabell

 

1.Se bild 1. Här kan du ange vart tabellen ska hamna, t.ex D2.

 

2. Ställ markören ngn stans i det vita fältet som motsvara platsen för pivottabellen. (bild 2)

 

3. Klicka och dra fälten till respektive plats (bild 3)

 

4. Klicka sedan på pilen vid radetiketter, och välj Värdefilter, 10 högsta. Då kommer det upp en dialogruta där du kan anpassa detta, tex välja de 5 högsta istället osv...

 

Bara att testa dig fram.

 

Du kan givetvis oxå hantera detta med funktioner istället för en pivottabell, men en pivottabell är ju ganska dynamisk och man kan lätt ändra sin topplista utan att skriva nya funktioner.

 

/M

post-50730-126754315561_thumb.jpg

post-50730-126754339532_thumb.jpg

post-50730-126754340184_thumb.jpg

post-50730-126754349292_thumb.jpg

post-50730-126754360787_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...