Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med att Linux Linpus(?) inte startar


Louise85

Rekommendera Poster

Jag har en liten Acer Aspire one med en förinstalerad förenklad Linuxversion, tror det är Linpus.

Mitt problem är att det inte tycks startas upp när jag startar datorn.

Jag får fram uppstartsbild för acer och sedan en blå bild där det står Aspire one men sedan är skärmen bara svart. Man ser muspekaren och kan röra på den men det kommer inget opperativsystem eller så som det brukar göra. Vad är det som är fel och hur fixar jag det?

MVh Louise

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har en liten Acer Aspire one med en förinstalerad förenklad Linuxversion, tror det är Linpus.

Mitt problem är att det inte tycks startas upp när jag startar datorn.

Jag får fram uppstartsbild för acer och sedan en blå bild där det står Aspire one men sedan är skärmen bara svart. Man ser muspekaren och kan röra på den men det kommer inget opperativsystem eller så som det brukar göra. Vad är det som är fel och hur fixar jag det?

MVh Louise

 

Ser att tråden är gammal och du har säkert redan gett upp eller löst problemet på annat sätt.

Följer det inte med någon CD eller liknande för återinstallation av operativsystemet? Om din dator inte har CD/DVD-läsare så finns externa sådana att ansluta via USB, eller så kan man (med lite trixande) göra en USB-sticka av den istället och installera därifrån.

Annars kan du ju prova att installera ett riktigt operativsystem på den istället. Har själv en Eee PC 900 och kör Ubuntu 10.04 på den. Funkar kanon, även om den inte startar lika snabbt som den Linux-distribution (Xandros) som fanns på den när jag köpte datorn. Har man liten skärm kan man installera UNR (Ubuntu Netbook Remix) istället.

 

Jag vet inte så mycket om Linpus, men Xandros var i alla fall en riktig pajasdistribution och syftet med den är i mina ögon oklart. Kanske att övertyga folk om att Linux är skräp? Det borde ha lyckats ganska bra i fallet med Eee PC i alla fall. Xandros för Eee PC var ett stort skämt, som jag ser det. Bara en sådan detalj att man infört något så absurt som enhetsbokstäver, som på köpet fungerade ännu sämre än de i Windows gör ju att man kan misstänka en komplott. Sedan var programförråden mycket obefintliga och innehöll mycket gammal mjukvara, exempelvis OpenOffice.org 2.0.4 (jo, det är sant! En flera år urgammal stenåldersversion!).

 

Om Linpus är lika uselt som Xandros finns bara ett råd: Släng ut skiten och installera Ubuntu istället. Eller Mandriva. Eller Mint. Eller… ja, det finns mycket att välja på, men inte Xandros eller Linpus. Är man inte så mycket för en massa ”lull-lull” och om man vill att allt ska gå snabbt så rekommenderar jag ett försök med Pupeee (funkar på Asus Eee PC, men kanske inte på Acer i och för sig, har inte provat) eller Puppy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...