Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partitionsfel


perb

Rekommendera Poster

Har lyckats snubbla vid partitionering av en Vista dator. Nu ser mitt PM program mina partitioner, från boot cd, men jag kan inte starta Vista längre. PM rapporterar dessutom att NTFS partitionerna består av ett okänt filsystem. Går inte att mounta. Försökt att reparera från startskiva, Vista. Och provat en del varianter. Slut på ideer. Kan ni fylla på. Felet verkar vara att min befintliga MBR har kastat in handduken. Eller att identifieringen av NTFS partitionen har blivit korrupt.

 

Behöver akut hjälp....

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC Doktor i Stockholm

Hur har du portionerat den med något program från Windows, från diskhanteringsverktygen i Windows eller innan installationen av Windows med verktygen Fdisk eller nåt?

 

Här är en något förenklad lösning som kanske kan vara användbar.

 

Om du startar från Vista skivan och formaterar om hårdiken borde det hjälpa, om Vista inte hittar den så kan du försöka köra formateringen med Windows XP skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att fixa till skadade partitioner så kan man använda programmet TestDisk, som finns t ex på System Rescue CD http://www.sysresccd.org/ och Ultimate Boot CD http://www.ultimatebootcd.com/. Kräver dock en del datorvana och jag kan inte ge någon ytterligare hjälp.

 

Som vanligt bra hjälp från dig Cecilia, tack. Jag är redan på gång att prova med UBCD så får vi se. Tyvärr ligger det en del bilder som jag inte hade hunnit... backa upp. Men man lär sig, antar jag.

Tack för tipsen.

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du portionerat den med något program från Windows, från diskhanteringsverktygen i Windows eller innan installationen av Windows med verktygen Fdisk eller nåt?

 

Här är en något förenklad lösning som kanske kan vara användbar.

 

Om du startar från Vista skivan och formaterar om hårdiken borde det hjälpa, om Vista inte hittar den så kan du försöka köra formateringen med Windows XP skiva.

 

Tack för tipset men jag vill inte formatera om disken. Jag vill rädda det som finns på den. Skall prova med UBCD som nämnt till Cecilia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...