Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta värde från kolumn A till B


BBear

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ställer en säkerligen en enkel fråga till alla kunniga därute.

 

Problemet är detta:

 

Jag har Efter- och Förnamn i Kolumn A, där dessa är avgränsade med ett ",".

T.ex. Andersson, Anna

 

Jag vill flytta förnamnet (Anna) till Kolumn B, dvs det som står efter "," och låta efternamnet (Andersson) vara kvar.

 

 

 

Är jag otydlig så hojta till.

 

 

Mvh

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm

=EXTEXT(A1;HITTA(",";A1)+1;99)

 

se bild. Om du har mellanslag efter kommatecknet så får du skriva +2 istället för +1.

 

 

/M

post-50730-1267438050_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lysande! Tack för ett fantastiskt snabbt svar.

 

Då kommer fråga 2.

 

Kan jag samtidigt radera det värdet ur kolumn A som jag kopierat till Kolumn B? Så att jag "får med mig" namnet istället för att kopiera över det?

 

 

 

Mvh

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm
Kan jag samtidigt radera det värdet ur kolumn A som jag kopierat till Kolumn B? Så att jag "får med mig" namnet istället för att kopiera över det?

 

Funktionen i kolumn B hämtar information från A, som om detta tas bort så kommer även B att bli tom. Med lite VBA-kod så kan du göra det, men känns som ett onödigt förfarande om det är en engångsgrej.

 

Om du istället markerar en cell i B kolumnen med den aktuella formeln så kan du fylla ut resten av listan i den kolumnen med samma funktioner intakta. 1. Markera 2. Flytta musen till nedre högra hörnet så att plus-tecknet blir smalt och svart. 3. Dubbelklicka!

 

Kopiera sedan och Klistra in värden, så blir du av med cellreferenser, dvs kan ta bort hela A-kolumnen utan B påverkas.

 

 

/M

post-50730-126743905338_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då får jag nog tänka om lite.

 

Om man istället väljer att plocka efternamnet till Kolumn B. Hur skulle en sådan formel se ut? Jag har i min lista en hel del mellannamn som hänger med när jag kopierar det som står efter ",". Men får jag istället med mig efternamnet så kan jag i ett senare läge vaska ut förnamnet från mellannamnet. Känner att det blir krånligt beskrivet av mig, men fäst inte så stor uppmärksamhet vad gäller mellannamn.

 

Men kan jag bara plocka efternamnet istf förnamn så löser det sig nog.

 

 

Mvh

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog mig en titt där, men resultatet blir detsamma. Jag lyckas inte få till specifikationerna så att den plockar enskilt värde före ",". Ha utgångspunkten att jag är helt grön vad gäller Excel.

 

Om jag har allt klart för mig så vill jag plocka ut på följande sätt:

 

Kolumn A | Kolumn B

Andersson, Anna | Andersson

 

 

Får ej till det med Text till Kolumn-verktyget.

 

 

//Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...