Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara markerad information


taFFI

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle vilja ha hjälp me några saker när det gäller att spara i VBA. Har kollat runt både här och andra ställen, men får inte rätt det. jag behöver hjälp med att jag vill skriva ut en faktura men inte det som jag inte markerar. Har kollat på XL-Dennis och http://eforum.idg.se..._1entry855707

 

Har testat som det står på länken ovan, men det fungerar inte. Det jag vill är att när jag trycker på knappen spara så vill jag att det sparas bara själva fakturan med fakturanr.xls i en mapp. Så om jag behöver fakturorna senare så ja tittar snabbt på just den faktura den handlar om. Bifogar även en xls fil som finns på XL dennis hemsida. Den fungerar som jag vill ha, men jag vill att den sparas i en mapp och inte i slutet av arbetsark. Hoppas ni förstår vad jag menar annars kan jag förklara mer.

 

MVH

Taffi

post-71381-126741177125_thumb.jpg

KopieraArbetsblad.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att spara ett blad med ett önskat namn

Sub MySaver()
Dim strPath As String
strPath = Blad1.Range("wbPath")
Blad1.SaveAs strPath
End Sub

 

Fast det är alltid bra innan man sparar att rensa bort all kod och alla formulärkontroller, min enkla rekommendation är att du kopierar det du vill spara till ett tomt blad i boken, eller till en ny bok, i två steg

1: Värden enbart, bara området du vill spara

2: Format enbart, samma område

3: Sparar bladet enligt ovan för att sedan ta bort det/stänga den boken.

 

Flyttar tråden till VBA

/moderator Kalkylprogram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att spara ett blad med ett önskat namn

Sub MySaver()
Dim strPath As String
strPath = Blad1.Range("wbPath")
Blad1.SaveAs strPath
End Sub

 

Fast det är alltid bra innan man sparar att rensa bort all kod och alla formulärkontroller, min enkla rekommendation är att du kopierar det du vill spara till ett tomt blad i boken, eller till en ny bok, i två steg

1: Värden enbart, bara området du vill spara

2: Format enbart, samma område

3: Sparar bladet enligt ovan för att sedan ta bort det/stänga den boken.

 

Flyttar tråden till VBA

/moderator Kalkylprogram

 

 

Är inte så bra på VBA-programmering och undrar vad du menade. När jag markerade på det som skulle sparas dvs fakturan så är det denna markering jag vill (B8:F46). Undrar även hur ska man spara det "2: Format enbart, samma område" finns det någon kod som man ska skriva in? Undrar oxå efter när jag trycker på spara så det kommer som nu blad för har gjort att faktura nr går löpande.

Hoppas ni kan hjälpa mig.

MVH

Taffi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Området du vill spara undan antar jag är statiskt? Eller vill du markera varje gång vad som ska sparas?

 

Säg att du har ett tomt Blad2 i boken. På Blad1 har du området rnFaktura som du vill spara undan:

 

Sub MySaver()

Dim rnSource As Range
Dim strPath As String
strPath = Blad1.Range("wbPath")

Set rnSource = Blad1.Range("rnFaktura")
rnSource.Copy
With Blad2
	.Range("a1").PasteSpecial xlPasteValues
	.Range("A1").PasteSpecial xlPasteFormats
	.SaveAs strPath
	.Cells.Clear
End With
End Sub

 

Det bör dock sägas att cellformat följer med med denna metod men ej kolumnbredd eller radhöjd med de är lätta att förformatera.

 

Duger detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Området du vill spara undan antar jag är statiskt? Eller vill du markera varje gång vad som ska sparas?

 

Säg att du har ett tomt Blad2 i boken. På Blad1 har du området rnFaktura som du vill spara undan:

 

Sub MySaver()

Dim rnSource As Range
Dim strPath As String
strPath = Blad1.Range("wbPath")

Set rnSource = Blad1.Range("rnFaktura")
rnSource.Copy
With Blad2
	.Range("a1").PasteSpecial xlPasteValues
	.Range("A1").PasteSpecial xlPasteFormats
	.SaveAs strPath
	.Cells.Clear
End With
End Sub

 

Det bör dock sägas att cellformat följer med med denna metod men ej kolumnbredd eller radhöjd med de är lätta att förformatera.

 

Duger detta?

 

Det var bra som du skrev och har inte testat än, men vi säger att jag vill att ska sparas/kopieras i nytt blad och inte samma blad som jag har. Jag har två flickar ena står Faktura(det är den som fakturan/bilden som jag skickade med är) sen den andra står det registrerad kunder. Så nu till stora frågan. Om den ska sparas/kopiera till ny arbetsbok och sparas med fakturanr som jag har i F14 i Fakturafliken. Jag vill inte markera alltid för i längden blir det jobbigt för ja skriver typ 50 fakturor i månaden. Kanske du vet någon annan lösning och tusen tack.

 

MVH

Taffi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...