Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win7 i hemmanätverk


BanditJanne

Rekommendera Poster

Har hemmanätverk med en Vista och nätverksskrivare.

Skall nu komplettera med en Win7 trådlöst och kan inte se de andra enheterna. Inga problem att surfa eller pinga till skrivaren.

Från Vistahåll ser jag heller inte win7-burken. Är det fråga om rättigheter eller hur går jag vidare?

 

Har en Zyxel NBG-510S router som jag personligen tycker är knepig (brist på kunskap).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BanditJanne

Om du menar samma namn så är det redan så. Och den inställningen är också ibockad.

kan fortfarande inte se den andra datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BanditJanne

Kollat om DHCP-servern är aktiverad i routern? Japp

Att alla datorer har samma "arbetsgrupp" & nätmask och att standard-gateway addressen är samma som routerns ip. (Kör cmd.exe -> ipconfig.exe Japp

 

Nu ser jag den andra datorn men inte i utforskaren.

Bifogar en skärmdump över nätverkskartan

 

gatewayen har jag bara som modem och zyxcel är router

post-71380-126748273628_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BanditJanne

Efter omstart så ser det ut som nedan.

Kan alltså fortfarande inte ansluta till Vista.

Börja tro att det är routern-zyxel som är boven, zyxel och switch är samma enhet.

post-71380-126748479703_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda datorerna borde väl vara anslutna till routern. Det normala är så här:

 

Dator 1 - trådlöst - router

Dator 2 - kabel - router LAN-port

 

router WAN-port - modem - internet

 

Om din koppling ser ut som på bilden ser det ju ut som att det kan bli strul med subnet och IP-adresser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BanditJanne

Båda datorerna borde väl vara anslutna till routern. Det normala är så här:

 

Dator 1 - trådlöst - router

Dator 2 - kabel - router LAN-port

 

router WAN-port - modem - internet

 

Om din koppling ser ut som på bilden ser det ju ut som att det kan bli strul med subnet och IP-adresser.

Det är kopplat enligt:

Dator 1 - trådlöst på router

Dator 2 - kabel - router LAN-port

Det grafiska blir som på bilden.

 

Dator 1 IP-192.168.1.102

Dator 2 IP-192.168.1.100

 

Behöver man konfigurera i routern?

Hade en D-link förrut och där behövde man inte göra nåt, hade då nätverksdisk och 2 XP datorer + skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IP-adresserna ser rätt ut så kopplingen verkar stämma.

Så länge båda datorerna har internet-anslutning så brukar man inte behöva konfigurera något i routern.

 

Om du menar samma namn så är det redan så.
Är det samma lösenord också?

Har du prövat med att stänga av brandväggarna i datorerna för att se om det går bättre då? I så fall är det brandväggarna som behöver konfigureras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BanditJanne

Har du prövat med att stänga av brandväggarna i datorerna för att se om det går bättre då? I så fall är det brandväggarna som behöver konfigureras.

Stängde av dessa så flöt det på. De behöver jag väl egentligen inte ha när det är NAT på routern och troligen på Gatewayen också. (Bredbandsbolaget).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, du behöver ha brandväggar i datorerna för att få en bra skydd. En brandvägg i datorn skyddar mot mer än vad NAT gör. NAT skyddar mot att någon försöker göra intrång genom att hacka sig in medan en bra brandvägg i datorn gör att du kan säga nej när ett skadligt program i datorn vill skicka ut lösenord till en dator på internet.

 

Om du bara har de inbyggda brandväggarna i Windows så tror jag att det räcker med att välja så att lokal fil- och skrivardelning är tillåtna i dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BanditJanne

I Vista-datorn är det Norton och där har jag provat med att tala om att jag har hemmanätverk men får det bara att funka med att stänga av brandväggen.

 

Slänger ut en fråga i brandväggsforumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...