Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"allt för min syster" på latin?


Inger

Rekommendera Poster

Jag skulle behöva en översättning av frasen "allt för min syster" till latin. Jag är helt nybörjare så jag vet inte hur det funkar här men jag provar att skriva såhär!

Kanon med språkfrågor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom "allt för min syster" saknar verb är det oklart om "för min syster" ska översättas som 1) ren dativ eller 2) med pro (för) och därmed i ablativ. Se exemplen och välj det som passar! I medeltida testamenten har jag främst hittat exempel på 2 när det nämnts vad olika personer ska få efter dödsfallet.

 

1) omnia sorori meae

2) omnia pro sorore mea

 

1) Dativ = för, till. Ex. a Paulus skriver om sig själv i 1:a brevet till korintierna 9:22 Omnibus (för alla = dativ) omnia (allt) factus sum (har jag blivit), ut omnes facerem salvos. För alla har jag blivit allt, för att jag iaf ska kunna frälsa några.

Omnibus omnia, allting för alla, har blivit ett bevingat uttryck som används i alla möjliga sammanhang utan att man tänker på varifrån det kommer.

Ex. b Non mihi, non tibi, sed nobis. Inte för mig, inte för dig, utan för oss.

Ex. c Semper amicis h o r a. (Jag har) alltid t i d för mina vänner. (Eforums nya plattforms censur accepterar inte det latinska ordet för tid:p)

 

2) Pro = för, för någons (din systers) räkning. + min syster i ablativ = sorore mea.

Ex. a Pro patria vivere et mori. Att leva och dö för fosterlandet.

Ex. b Ora pro nobis. Bed för oss.

Ex. c In dubio pro re. Vid tvekan, för den tilltalade. Juridiskt, i betydelsen hellre fria än fälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Tänkte att det var lika bra att fortsätta på denna tråden :)

Jag och min ena syster ska tatuera oss ihop och vill göra något för varandra och vår yngre syster och undrar då vad "allt för mina systrar" skulle bli på latin? ev. om du har förslag på någon annan fin text som skulle passa :)