Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla ihop två datorer


jeppe_1

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och min bror har försökt koppla samman två datorer ett tag men inte lyckats. Vi har försökt hittat guider och så men utan större framsteg, därför tänkte jag fråga lite här hur vi kan göra detta och skulle gärna vilja ha det steg för steg.

Vi har köpt en korsad nätverkskabel som vi kopplat mellan en stationär och en bärbar. Vad gör vi sen?

 

Det vi vill kunna göra främst är att flytta filer snabbt. Datorerna är redan kopplade till ett och samma trådlösa nätverk men vi skulle vilja flytta filer fortare.

Jag har även läst att man kunde fixa nån USB sladd för att göra detta.

 

Det som skullle vara skönast är ifall man kunde från ena datorn gå in i den andra datorns hårdisk och dra över precis det man vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att koppla en sladd mellan datorerna kan vara krångligt, och är inget jag lyckats med. Men du skriver att du ansluter datorerna trådlöst, då borde du väll i sånna fall ha en trådlös router. Denna router borde ha 4 stycken lan uttgångar som ni kan ansluta datorerna till var och en, sedan borde det gå att kopiera filer i 100mbit/s mellan datorerna!

 

Windows fil och skrivardelning antar jag att ni redan fått igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att koppla en sladd mellan datorerna kan vara krångligt, och är inget jag lyckats med. Men du skriver att du ansluter datorerna trådlöst, då borde du väll i sånna fall ha en trådlös router. Denna router borde ha 4 stycken lan uttgångar som ni kan ansluta datorerna till var och en, sedan borde det gå att kopiera filer i 100mbit/s mellan datorerna!

 

Windows fil och skrivardelning antar jag att ni redan fått igång?

 

Vi har routern på nedervåningen och dem andra datorerna på övervåningen så det kan bli lite svårt. Windows fil och skrivardelning har vi också försökt få igång men inte lyckats.

 

Såhär ser det ut:

Vi har en stationär med skrivare som är kopplad med sladd till en router.

Denna router skickar trådlöst internet till en våning upp där vi har två stationära och två bärbara datorer varav jag har en stationär och en bärbar på mitt rum (min bror likaså) där jag skulle vilja kunna flytta filer emellan bärbara och den stationära.

 

Det skulle även vara skönt att kunna skriva ut filer utan att behöva skicka ner filen till undevåningen via mail eller usb-minne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har routern på nedervåningen och dem andra datorerna på övervåningen så det kan bli lite svårt. Windows fil och skrivardelning har vi också försökt få igång men inte lyckats.

 

Såhär ser det ut:

Vi har en stationär med skrivare som är kopplad med sladd till en router.

Denna router skickar trådlöst internet till en våning upp där vi har två stationära och två bärbara datorer varav jag har en stationär och en bärbar på mitt rum (min bror likaså) där jag skulle vilja kunna flytta filer emellan bärbara och den stationära.

 

Det skulle även vara skönt att kunna skriva ut filer utan att behöva skicka ner filen till undevåningen via mail eller usb-minne

 

Allt detta skall gå att lösa.

 

Vad är det för operativsystem du kör på datorerna? Har du någon brandvägg som blokerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt detta skall gå att lösa.

 

Vad är det för operativsystem du kör på datorerna? Har du någon brandvägg som blokerar?

 

Jag har XP på stationära och Windows 7 på bärbara

Bror har XP på stationära och Vista på bärbara

 

Vi har Norton Internet Security Instalerat på alla datorer.

 

Om det blir rörrigt så kan vi börja med mina datorer :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha högsta möjliga hastighet, ska du inaktivera brandväggen i respektive dator i det lokala nätverket/direktkopplingen.

 

Jag har inte provat detta, men om du har ett ledigt nätverkskort i varje dator på övervåningen, borde du kunna koppla in ytterligare en router emellan dessa datorer. Den tredje siffergruppen ska vara olika för de båda routerna, t ex 192.168.0.xxx på undervåningen och 192.168.1.xxx på övervåningen. Routern på övervåningen sköter då endast det lokala nätverket på övervåningen, och är inte ansluten till internet. Sätt sen statiska IP-adresser på dessa datorers nätverkskort. Anslut därefter till en annan dator genom att skriva IP-adressen till den i Utforskarens adressfält, t ex \\192.168.1.11, eftersom detta går snabbare än att ange datornamnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha högsta möjliga hastighet, ska du inaktivera brandväggen i respektive dator i det lokala nätverket/direktkopplingen.

 

Jag har inte provat detta, men om du har ett ledigt nätverkskort i varje dator på övervåningen, borde du kunna koppla in ytterligare en router emellan dessa datorer. Den tredje siffergruppen ska vara olika för de båda routerna, t ex 192.168.0.xxx på undervåningen och 192.168.1.xxx på övervåningen. Routern på övervåningen sköter då endast det lokala nätverket på övervåningen, och är inte ansluten till internet. Sätt sen statiska IP-adresser på dessa datorers nätverkskort. Anslut därefter till en annan dator genom att skriva IP-adressen till den i Utforskarens adressfält, t ex \\192.168.1.11, eftersom detta går snabbare än att ange datornamnet.

 

Det här borde väl fungera fast utan routern på övervåningen och i stället använda den korsade kabeln?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag och min bror har försökt koppla samman två datorer ett tag men inte lyckats. Vi har försökt hittat guider och så men utan större framsteg, därför tänkte jag fråga lite här hur vi kan göra detta och skulle gärna vilja ha det steg för steg.

Vi har köpt en korsad nätverkskabel som vi kopplat mellan en stationär och en bärbar. Vad gör vi sen?

 

Det vi vill kunna göra främst är att flytta filer snabbt. Datorerna är redan kopplade till ett och samma trådlösa nätverk men vi skulle vilja flytta filer fortare.

Jag har även läst att man kunde fixa nån USB sladd för att göra detta.

 

Det som skullle vara skönast är ifall man kunde från ena datorn gå in i den andra datorns hårdisk och dra över precis det man vill ha.

 

Jag och en klasskamrat gjorde detta här om dagen och det funkar utmärkt med korsad kabel. Om du kör mellan två datorer så måste du göra följande:

 

1. Koppla den korsade kabeln mellan datorerna (duh)

2. Stäng av det trådlösa nätverkskortet på laptopen/stationära

3. Byt ip adress på båda datorerna, förslagsvis att stationära har 10.0.0.1 med subnätmask 255.255.255.0 och att laptopen får ip adress 10.0.0.2 med subnätmask 255.255.255.0.

4. Spara inställningarna och gå sedan in på "lokala nätverk".

 

När du gjort de stegen så måste du göra några steg till:

 

1. Gå in på "Den här datorn" och högerklicka på den hårddisk du vill att den andra datorn ska ha tillgång till.

2. Klicka på "Egenskaper" och gå in på "Delning/Share" (eller vad det nu står).

3. Sedan bockar du i att du vill dela den hårddisken på nätverket.

 

När de stegen är klara finns det bara en finnishing touch kvar.

Har du inget lösenord på datorn måste du sätta ett.

1. Gå in på kontrollpanelen och på "Användarkonton" och välj att du vill sätta ett lösenord på användaren.

2. Voila! Gå in på "Lokala Nätverk", klicka på datorn och ange användarnamn och lösenord så ska du kunna gå in på den delade disken.

 

Om du sedan vill återställa inställningarna så går du bara in dit där du ställde in ip-adresserna och klickar sedan i rutan "Tilldela IP-adress av DHCP automatiskt" så ska du kunna surfa normalt igen.

Det kan verka lite krångligt detta men det här är iaf ett sätt som jag och en kompis använde.

 

Med detta ska du iaf få en bra överföringshastighet mellan datorerna UTAN att du har en router emellan dem.

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...