Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Storegates uppgradering: Problem vid FTP-anslutning


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Storegate har uppgraderat sin server för backup under veckan som gick.

 

Jättebra, men när jag ansluter via FTP går det vad jag tycker väldigt långsamt jämfört med vad det gjorde tidigare. Hela tiden får jag felmeddelande när jag ska gå in i en mapp på servern via FTP. Att sökvägen inte finns också vidare. Då och då händer det att jag inte kan ansluta alls. Igårkväll avslutades anslutningsförsöket med "Kritiskt fel".

 

Dessutom har det visat sig att hela mappar innehållande bilder och program saknas när jag går in via FTP. Tur att jag har backup även på CD-skivor. Provade köra över en mapp som saknades. Då visar det sig att mappen är helt tom när den väl hamnar på servern. Väldigt konstigt, tycker jag. Det är bara tur att jag bränt ned backupen på CD-skivor. Annars skulle bilderna vara borta för alltid.

 

Besöker jag min backup via Storegates webbsida då syns allt. Frågan är vad som hänt med FTP:n?

 

Skrev till Storegate igårkväll angående det här. Väntar nu på svar från dom. Har fått bekräftelse på att mitt ärende behandlas just nu, och dom lovar återkomma inom 24 timmar med besked.

 

Är det fler som drabbats av samma problem? Har du hittat en lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Svaret jag fick idag är för knapphändigt för att anslutningen via FTP ska fungera korrekt. T ex måste jag ha reda på vad för slags servertyp Storegate använder, och inte bara att jag ska ändra roten till home/Steff. Någon som är hemma i det här som kan svara på det?

 

Att skicka upp filer via deras webbsida går förvisso, men "Senast ändrad" ändras inte till dagens datum utan jag har kvar samma datum som för fjortondagar sedan när jag skickade upp filen sist.

 

Annars lutar det åt att jag säger upp abonnemanget hos Storegate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Känns frustrerande det här.

 

FTP-anslutningen fungerar fortfarande inte tillfredställande. Tre mail har jag skickat iväg nu till supporten på Storegate, och vill ha mer information om deras server för att få det hela att fungera.

 

Det är den informationen som jag saknar. Misstänker jag. Ni känner säkert till Platshanteraren i FileZilla som jag använder. Där kan man ändra roten till kontot, men mer uppgifter än så behövs.

 

Har tidigare inte behövt ändra roten på FTP-kontot. Förstår inte det här riktigt varför den behöver ändras nu efter deras uppgradering. Det verkar också vara det enda jag får reda på. Just information om rotändringen. Sedan är det tyst som i graven från supporten.

 

Det verkar snarare vara hos dom som felet ligger. Ändrat datumen blir det ingen förändring på när jag skickar upp en uppdaterad fil via deras http-sida. Samma som för en vecka, fjortondagar sedan när jag skickade upp filen senast. Så ska det inte vara, tycker jag. Datumen ska ju ändras där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Äntligen!

 

Hörde av ansvarig för Storegate idag via epost. Han beklagade att jag inte har fått något svar på mina problem inom utlovad tid. Supporten har att göra just nu efter uppgradering. Under veckan har dom vid sidan om testkört FTP:n. Då kom dom framtill samma problem som jag har när dom under "Server" har valet "Tvinga fram dolda mappar" ikryssat. Det valet har inte jag alls haft ikryssat.

 

Ansvarig för Storegate satte då upp ett konto för mig i deras stage-miljö, som jag fick prova. En miljö som kommer i skarpt läge först nästa vecka. Han kommer att höra av sig. Mitt test blev i alla fall lyckat. Anslutningen gick blixtsnabbt i jämförelse med tidigare som jag haft problem med.

 

Trots utdragna obesvarade epostkonversationer får Storegate verkligen stort beröm för sitt engagemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns frustrerande det här.

 

FTP-anslutningen fungerar fortfarande inte tillfredställande. Tre mail har jag skickat iväg nu till supporten på Storegate, och vill ha mer information om deras server för att få det hela att fungera.

 

Det är den informationen som jag saknar. Misstänker jag. Ni känner säkert till Platshanteraren i FileZilla som jag använder. Där kan man ändra roten till kontot, men mer uppgifter än så behövs.

 

Har tidigare inte behövt ändra roten på FTP-kontot. Förstår inte det här riktigt varför den behöver ändras nu efter deras uppgradering. Det verkar också vara det enda jag får reda på. Just information om rotändringen. Sedan är det tyst som i graven från supporten.

 

Det verkar snarare vara hos dom som felet ligger. Ändrat datumen blir det ingen förändring på när jag skickar upp en uppdaterad fil via deras http-sida. Samma som för en vecka, fjortondagar sedan när jag skickade upp filen senast. Så ska det inte vara, tycker jag. Datumen ska ju ändras där.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tja

 

Det var ju mycket lustigt att dom inte kan hjälpa dig, Vad använder dom för panel? tex cpanel.

Om nu saken är den att dom har gjort om för backup så kan det vara så att dom håller på att kopiera

över filer till disken/diskarna " spegling av diskarna " . Detta tar tyvärr mycket långt tid. Man kan styra det hela om man vet vad man gör.

 

Du borde på ren svenska byta host om dom inte klarar att fixsa ftp till dig. Prova hostgator, billigt, snabbt

och trevlig support. Kör sajter där som har 100k i månaden i trafik...

 

Mvh Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen!

 

Hörde av ansvarig för Storegate idag via epost. Han beklagade att jag inte har fått något svar på mina problem inom utlovad tid. Supporten har att göra just nu efter uppgradering. Under veckan har dom vid sidan om testkört FTP:n. Då kom dom framtill samma problem som jag har när dom under "Server" har valet "Tvinga fram dolda mappar" ikryssat. Det valet har inte jag alls haft ikryssat.

 

Ansvarig för Storegate satte då upp ett konto för mig i deras stage-miljö, som jag fick prova. En miljö som kommer i skarpt läge först nästa vecka. Han kommer att höra av sig. Mitt test blev i alla fall lyckat. Anslutningen gick blixtsnabbt i jämförelse med tidigare som jag haft problem med.

 

Trots utdragna obesvarade epostkonversationer får Storegate verkligen stort beröm för sitt engagemang.

Vad kul att det verkar ha löst sig för dig till slut! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack Mattias för svar!

 

Vi postade lite bredvid varandra ser jag. Du postade minuten efter att jag postat mitt svar. Sådana där avancerade saker har jag inte lyckats få något svar på vad dom använder för panel. Står något om Windows NT när jag ansluter via gFTP. Kör Ubuntu just nu.

 

Ansvarig för Storegate ska fixa ett nytt konto åt mig i en stage-miljö som kommer att lanseras nästa vecka. Testet jag fick göra gick väldigt snabbt när jag anslöt via testkontot som ansvarig satte upp åt mig i eftermiddags.

 

Hoppas på snar lösning. Annars provar jag dina förslag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Vad kul att det verkar ha löst sig för dig till slut! :thumbsup:

 

Ja, det känns verkligen skönt att äntligen ha kommit framtill en lösning tillsammans med Storegate. :)

 

Håller tummarna för att den håller även i skarpt läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Stefan Eklinder

Sådär ja, nu verkar det hela vara löst.

 

Något nytt konto i den bemärkelsen fick jag förstås inte, som jag först tolkade det som. Nu har emellertid Storegate lagt ut ny kod för deras brandväggar, som det talades om kunde ställa till problem.

 

Problem i stil med mina då när det gick i snigelfart att logga in. Hela tiden stannade inloggningsförfarandet upp vid "Kommando: PASV". Även när jag skulle öppna mappar. Den nya koden gjorde då susen.

 

Kan verkligen brandväggar ställa till det så här? Ja, tydligen!

 

Voilá! Det gick då i en rasande fart att logga in på mitt konto efter att koden var inlagd. Nu försvann också problemet med att inloggningen och öppnandet av mappar stannade upp vid "Kommando: PASV".

 

Nästa problem var att jag inte kunde komma in på flertal mappar bland annat en mapp som jag döpt till "Bra att ha..." "550 invalid directory path" blev det ideliga beskedet.

 

Nu tre veckor senare svarade någon supportkille att mina problem berodde på att jag hade punkter efter mappnamnet. Plockade bort punkterna och nu kunde jag äntligen nå mappens innehåll. Om jag ändå fått reda på det här tidigare. Då hade jag inte behövt sitta i tre veckor med dom här irriterande och frustrerande problemen, som har gjort mig minst sagt tosig.

 

Den ansvarige på Storgate och jag har säkert skickat 15 mail mellan varandra.

 

Slutade med en intern utredning. Där var lösningen på problemet så enkelt som att jag valt fel teckenkodning nämligen UTF-8. Supporten fick samma problem "550 invalid directory path" som jag brottats med i tre veckor med den inställningen. Ändrade jag inställningen där till "Automatisk identifiering" lovade dom att problemet skulle vara löst.

 

Kör just nu Fire FTP och där kunde inte jag hitta någon "Automatisk identifiering" för teckenkodningen. UTF-8 var däremot korrekt och den var ju fel, enligt supportens interna utredning.

Chansade på första alternativet "Västeuropeisk..." och då gick det hur bra som helst att nå även mapparna innehållande å, ä och ö. Det var mest med dom mapparna mina problem låg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...