Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HP dator hakat upp sig


Villaforever

Rekommendera Poster

Min bärbara HP Pavilion dv6700 med alta vista slutade fungerade när jag skulle sätta igång den imorses. Den satte gång sig gick in i alta vista, men den högra spalten som brukar komma upp med klocka och msn gick inte igång. Jag kunde röra med musen men inte trycka på något.

 

Första gången fastna den när han försökte få igång avira antivir. Så jag stängde av den med stäng av knappen sen när jag starta den igen så läste han in virusprogrammet men sen kom den inte längre som jag beskriv ovanför.

 

Vad kan ha hänt. Datorn fungerade alldeles utmärkt inatt när Curlingen gick.

 

Tack för svar

 

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök med att starta datorn i felsäkert läge och gör en systemåterställning till igår.

 

Okej hur gör man det i alta vista?

 

Vad ska man göra sen då? I ett annat forum skrev de att jag skulle omstarta i felasäkert läge och avinstallera avira. Gjorde det och då gick klocka och msn igång men sen när jag skulel trcyak på start knappen så haka den upp sig igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemåterställningen hittar man här:

Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg

 

-----------

Flyttar tråden från "Bärbara datorer" till "Windows Vista" eftersom problemet inte verkar ha att göra med att datorn är just bärbar.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemåterställningen hittar man här:

Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg

 

-----------

Flyttar tråden från "Bärbara datorer" till "Windows Vista" eftersom problemet inte verkar ha att göra med att datorn är just bärbar.

 

Cecilia

Moderator

 

okej, men när jag går in där så går det inte trycka på nästa. Det står att Inga återställningspunkter har skapats på datorns systemdisk. Öppna systemdisk om du vill skapa en återställningspunkt. Men när jag klickar där förstår jag inte riktigt vad jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, om där inte finns några systemåterställningspunkter lagrade så går det förstås inte att backa systemet till en av dem.

 

Sätt på systemåterställningsfunktionen till en annan gång:

Vista: Högerklick på Datorn - Egenskaper - Avancerade systeminställningar - Systemskydd

Bocka för alla hårddiskar

 

Fungerar datorn bra i felsäkert läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, om där inte finns några systemåterställningspunkter lagrade så går det förstås inte att backa systemet till en av dem.

 

Sätt på systemåterställningsfunktionen till en annan gång:

Vista: Högerklick på Datorn - Egenskaper - Avancerade systeminställningar - Systemskydd

Bocka för alla hårddiskar

 

Fungerar datorn bra i felsäkert läge?

 

Ja program och sånt fungerar med felsäkert läge. Internet är inte ikopplat så det funkar ju inte, men det ska det väl kanske inte göra heller i det läget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, då är det alltså något av det som startas i normalt läge men inte i felsäkert läge som strular till det. I Systemkonfigurationen kan man pröva sig fram vad som kan tänkas göra det.

Start - Kör - msconfig

Om man väljer Selektiv start på Allmänt-fliken kan man avbocka program och tjänster på flikarna Autostart resp. Tjänster. Du kan ju börja med att på fliken Tjänster dölja alla tjänster som kommer från Microsoft och så avbocka det som då visas liksom du kan avbocka allt på Autostart-fliken. Om det då fortfarande fungerar bra så sätter du tillbaks några bockar i taget tills du kommer fram till vilken tjänst eller vilket program det är som orsakar problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, då är det alltså något av det som startas i normalt läge men inte i felsäkert läge som strular till det. I Systemkonfigurationen kan man pröva sig fram vad som kan tänkas göra det.

Start - Kör - msconfig

Om man väljer Selektiv start på Allmänt-fliken kan man avbocka program och tjänster på flikarna Autostart resp. Tjänster. Du kan ju börja med att på fliken Tjänster dölja alla tjänster som kommer från Microsoft och så avbocka det som då visas liksom du kan avbocka allt på Autostart-fliken. Om det då fortfarande fungerar bra så sätter du tillbaks några bockar i taget tills du kommer fram till vilken tjänst eller vilket program det är som orsakar problemet.

 

 

ska jag göra det först i felsäkert läge och sen starta om i nomralt lägeg och sedan starta om nytt felsäkert och lägga till nästa bock? och starta om i normalt läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det funkar så kan du göra det i normalt läge men annars så går det bra att göra det i felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det funkar så kan du göra det i normalt läge men annars så går det bra att göra det i felsäkert läge.

 

kan man inte sitället rädda de kort man vill ha kvar på en extern hårddisk i felsäkert läge och sedan göra systemåterställning av hela datorn? Datorn skulle ändå behöva det, har inte gjort sen datorn köptes förtyp 2 år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis kan du säkerhetskopiera det du vill ha kvar, bilder, dokument, mejl, favoriter mm och sedan göra en total återställning till leveransskick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis kan du säkerhetskopiera det du vill ha kvar, bilder, dokument, mejl, favoriter mm och sedan göra en total återställning till leveransskick.

 

Då gör jagd et istället känns lite enklare.

Under tiden kanske du kan förklara hur man gör det? Är det att man ska trycka på f12 eller nått eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken tangent som ska användas varierar mellan olika datormodeller. Har du kollat i manualen? Man kan normalt ladda ner manualen från HP. HP har ju även mycket informationssidor och FAQ.

http://welcome.hp.com/country/se/sv/support.html

 

Förstod inte så mycket av den länken skrev in produktnamnen men blev över 300 träffar och sedan var det mesta på engelska inte min specialitet direkt :) Men jag har nått asom heter säkerhetskopiering och återställning på datorn vad är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://welcome.hp.com/country/se/sv/support.html följer du länken "Hur hittar jag min produkts namn/nummer" för att få reda på den exakta beteckningen/serienumret på datorn.

 

Men jag har nått asom heter säkerhetskopiering och återställning på datorn vad är det?
Var hittar du det? Så jag vet om du har hittat en Windows-funktion eller en HP-funktion.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://welcome.hp.com/country/se/sv/support.html följer du länken "Hur hittar jag min produkts namn/nummer" för att få reda på den exakta beteckningen/serienumret på datorn.

 

Var hittar du det? Så jag vet om du har hittat en Windows-funktion eller en HP-funktion.

 

Okej, men jag förstår itne mycket av länken alltså, blir ju bara jättemånga träffar när jag skriver in produktnamnet jag har

 

när jag klickade på start kom de fram senaste programen jag tryckt på, var det fanns kunde jag inte hitta. Hur som helst så händer det inget när man klickar på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte få till det återstår ominstallation. Upprepas problemen kan det vara hårddiskfel. Har själv ny hårddisk på min 2år gamla jobbdator en Dell D620 bärbar.

Det allra första symptomet var att den vid start körde chkdsk och rättade till fel på hårddisken. Nästa symptom var att efter en Windows, MS Office uppdatering slutet april 2009 upphörde tex Outlook att fungera. Ominstallation.

I november var det dags för ny ominstallation.

I januari 2010 gick den inte att starta en morgon, hängde sig med felmedelanden. Då sattes en ny hårddisk in.

 

I Elektronikvärden 2/2010 redogjorde försäkringsbolaget Solid för sina erfarenheter.

1 av 3 bärbara går sönder inom 3 år. Av de trasiga har 2 av 3 hårddiskfel, den återstående 3e-delen är skador efter att man tex tappat datorn i golvet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://welcome.hp.com/country/se/sv/support.html följer du länken "Hur hittar jag min produkts namn/nummer" för att få reda på den exakta beteckningen/serienumret på datorn.

 

Var hittar du det? Så jag vet om du har hittat en Windows-funktion eller en HP-funktion.

 

 

Verkar som man måse ha någon skiva för fixa det här. Jag har varit i kontakt med hp om problemet alternativt bett om att få en skiva.

 

Tack iaf för all din hjälp :)

 

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som tycker att det blev lite konstigt hopp på slutet av tråden så beror det på att en del avhandlades i den här tråden:

//eforum.idg.se/topic/218271-omformatering-aterstallning-till-start/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...