Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7 till XP


Aizakk

Rekommendera Poster

Hallådär alla kunniga på eForum!

 

Jag har ett problem med att installera Windows XP och tänkte att jag kanske kan få lite hjälp smile.gif.

 

Såhär står det till : Jag beställde hem detta i måndags

http://data.fuskbugg...atorPROBLEM.png och fick hem det igår. Jag och farsan satte ihop datorn och fick den till att fungera (med Windows 7) utan att vi testade XP. Dock spelar jag ganska mycket och hittar massa fel med Win 7 så jag känner för att byta tillbaka till XP.

Jag har en XP-Skiva men när jag stoppar i den och väljer att datorn ska starta på skivan så gör den allt som den borde tror jag sen fastnar den på "Setup is starting windows" i cirka 2 timmar har jag väntat och det är nog lite övertid ohmy.gif? Nån som kan försöka förstå min text och kanske hjälpa till litegrann? Jag vore isf väldigt tacksam.

 

MVH Isac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Aizakk.

Först vill jag bara säga VÄLKOMMEN!

Du har hittat rätt. Här finns verkligt kunnigt folk som kan det här med allt vad datorer innebär, samt även en hel del annat.

Dessvärre är jag ingen höjdare på det här men en grej slog mej.

Det där asus m4785td-vkanske inte har stöd för XP.

Kolla min tråd: //eforum.idg.se/topic/218204-gar-ej-att-installera-xp-over-vista/page__pid__1082034__st__0entry1082034

installationsprogrammet saknar drivrutin för moderkortets SATA-styrenhet (controller)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkbara alternativ:

Går det ställa om i BIOS så att SATA-kontrollern identifieras som IDE-kontroller av Operativsystemet.

Detta har gått på mina sista datorbyggen med Gigabyte moderkort och Intel P35 och P45 chip. Vilket innebär att det gått att installera DOS (Windows98SE) från en diskett på hårddisken. Och givetvis inga problem med en CD med XP + SP2

(varför installera DOS? praktiskt ha det i datorn om BIOS på moderkort eller grafikkort ska uppdateras, med flera fördelar)

Det finns en möjlighet att en CD med XP Pro+SP3 kan lösa era problem.

Ett alternativ är att slipstreama ihop XP med drivrutinerna från moderkorts CDn.

Till en ny XP installations CD. Finns beskrivet på andra trådar i eforum.

Saknas drivare till XP är det bara konstatera är att AMD ger vad man betalar för, lite.

Annars byt moderkort, processor, minne

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=265392 (har själv med DOS W98SE + XP Pro)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saknas drivare till XP är det bara konstatera är att AMD ger vad man betalar för, lite.

Nu är ju moderkortet från Asus och visst har de drivrutiner för XP, inklusive AHCI-drivrutinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju moderkortet från Asus och visst har de drivrutiner för XP, inklusive AHCI-drivrutinen.

 

Va bra, i så fall borde de det kunna lösa sig med slipstreaming.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...