Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudkort trasigt efter felsökning?


Avanol

Rekommendera Poster

Igår så gjorde jag en felsökning på mina hårddiskar, av ren rutin.

 

När felsökningen var klar, så funkade inte mitt ljudkort. Eller rättare sagt. Creative X-fi Fatal1ty, främre enheten slutade fungera. Medans den bak på datorn funkade, dock med knaster.

 

Testade att ominstallera drivrutinerna, men då sa datorn att den inte kunde hitta den främre enheten. Och att de inte fanns någon sådan.

Testade då att plugga ur och plugga in enheten. Installera drivrutinerna igen och se vad som skulle hända.

 

Nu gick drivrutinerna att installera igen. Men dessvärre så funkar nu inte någon av enheterna.

 

Och nu står de i enhetshanteraren:

Creative X-Fi audio processor (WDM) - Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)'

 

Plus att jag enligt enhetshanteraren har en okänd enhet, som inte fanns där innan felsökningen.

 

Försöker jag spela upp ljud i datorn så får jag nu medelandet "Device not found" etc etc...

 

 

Någon som vet vad detta kan bero på? Mycket taksam för svar. Då ja inte kan spela upp något ljud alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå "plugga i och ur" så kollade du kontakterna på båda sidorna av kabeln d v s både mot den främre enheten (som du uttryckte det) och själva ljudkortet. Eller menade du att du bara drog ur och satte in strömkabeln till enheten?

 

Det är nog ytterst sällan som det är något hårdvarufel med ljudkort, har nog aldrig hänt mig i alla fall (sen mitten av 90-talet)... Så så länge du inte har dammsugit sönder (ESD-skadat) det eller nånting så handlar det säkert om mjukvarufel även nu i ditt fall.

 

Vad är det för drivrutin du prövar med? Äldre sådana kunde ge skrapljud om det även råkade sitta 4GB RAM i datorn. Själv använder jag "SBXF_PCDRV_LB_2_18_0008.exe" för mitt X-Fi Fatal1ty. Detsamma gör lillebrorsan med sitt X-Fi XtremeMusic. Det är förvisso inte den senaste, som är SBXF_PCDRV_LB_2_18_0013.exe. Men den passar dock inte i våra datorer (med Vista) som då tar flera minuter på sig att starta om eller stänga av (men utan att nu komma ihåg till 100% tror jag inte det inträffade då jag provade kortet i hans sambos dator med XP). Något måste vara fel med SBXF_PCDRV_LB_2_18_0013.exe...

 

Här finns i alla fall drivarna:

http://support.creative.com/Products/product_list.aspx?catID=1&CatName=Sound+Blaster#

 

P.S. Det är bara att installera en nyare ljuddrivare rakt över den gamla – installationsprogrammet känner då av den gamla och tar bort den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...