Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista versus XP


wahldar

Rekommendera Poster

Nej inte ett misslyckande för en sån som dig som sitter i en skrubb och surfar o spelar. Det är ju något helt annat än att ha en tillförlitlig funtion i ett nätverk med 6500 datorer eller mer.

 

Jag arbetar på ett stort dataföretag och har arbetat som tekniker i hela mitt liv. Detta företag inför INTE VISTA eftersom det i sin helhet är ett mycket dåligt operativsystem som inte kan leva upp till de förväntningar som krävs av användare i olika miljöer.

 

Vi behåller WIN XP som är mycket mera mångsidigt ochh pålitligare än just VISTA.

---------

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där låter väldigt allvarligt. Min arbetsgivare, Gotlands kommun, är på väg att gå över från Windows 2000 till Vista. Vad är det som hela vår IT-avdelning har missat när det gäller Vista?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du det? Jobbar du på alla andra stora företag?

 

Vad finns det för nyhetsvärde eller goodwill i att gå ut med att man satsar på ett dåligt operativ? :thumbsdown:

 

Vad menar du med stora problem? Om massor av små problem blir till stora så har du rätt där. VISTA är i särklass det operativ som har och har haft de största problemen.

 

I företag eller institutioner där man har specialapplikationer utöver de vanliga har VISTA inte kunnat hantera. Man kan då välja mellan att sätta press på leverantören att försöka anpassa applikationerna eller använda operativsystem där man vet att det fungerar och då spar man både tid och pengar.

 

POC test visar ju att VISTA har svårt men däremot så har XP klarat sig förvånansvärt bra, :thumbsup: , om vi bortser från Home edition.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som de allra flesta andra kommuners IT-ledningar har missat. Förlåt mig men jag vill påstå att dessa inrättningar inte kan se några problem eftersom de varken vill eller ens fösöker att ta problemkritik på allvar.

 

Var finns de som kan IT? Inte i kommuner och landsting i alla fall. Landstingen är väl de som har haft de största problemen med VISTA. Inte bara VISTA heller utan alla de applikationer i femtiotal som alla ska utföra en o samma uppgifter men istället skapar kaos och ännu högre kostnader för skattebetalarna.

 

När teknikerna kommer med synpunkter så : "ska vi beakta dessa". Tur att jag inte jobbar som just tekniker längre.

 

Som du förstår så finns det inte bara tekniska problem utan även ett ledningsproblem. Ett av dom är okunskap och det är jusk det ni har missat.

 

 

Ursäkta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du det? Jobbar du på alla andra stora företag?
Jag sa inget om "alla" andra stora företag. Ett av Sveriges större företag har nyligen gått över från Windows 2000 till Vista utan att få mer problem än de skulle haft om de valt att gå över till XP utan intrycket var att det "gått över förväntan bra", för att ta ett exempel i bekantskapskretsen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra stora företag har inte drabbats av stora problem när de har gått över till Vista.

-----------------------------

 

 

Har du arbetat på alla e l l e r andra stora företag?

 

 

Om någon kastar skit på, exempelvis, ett operativ, i förbifarten beträffande ett hård eller mjukvarupoblem, varför inte då starta en ny tråd i stället för att "spamma" på det "ämnet" här.

 

 

Jag påpekade att VISTA är skräp och det står jag för och jag står för mitt påstående att XP är ett bättre operativ än VISTA. Hur långlivat blev det då? Snart är Windows 7 här och Gotland ska gå över till VISTA...!?

 

Varför inte POC:a Windows 7:s betaversion så fort som möjligt, fortsätter med WIN2000 i stället för att gå över till VISTA. Se till att era applikationer fungerar i WIN 7 miljö INNAN ni beslutar er för att byta miljö fullt ut.

 

Kanske kommunersnas datorer, :thumbsdown: ,inte klarar trycket för WIN 7

 

Slut på denna diskussion då det var den unge mannens dator det egentligen handlade om.

----------------------------

 

Andreas:

 

Köp XP Professional Edition, instalera det, uppgradera från Microsoft Windows Update.

 

Se till att skydda datorn med antivirus osv. OBS!! EJ NORTON, SYMANTEC:s kvalitéuppförstorade skräp, ja där var jag och klagade på något igen. Vi får väl se vilka som börjar skrika nu då.

 

Då får du ett stabilt operativ som du kan lita på och spela i princip vad f*n som helst på den utan en massa problem.

 

XP PE är det i särklass bästa operativet som Microsoft släppt och för övrigt det bästa som någonsin presenterats både beträffande stabilitet, prestanda och mångsidighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Det där låter väldigt allvarligt. Min arbetsgivare, Gotlands kommun, är på väg att gå över från Windows 2000 till Vista. Vad är det som hela vår IT-avdelning har missat när det gäller Vista?

 

Uppdaterade nyheter.

 

I dagarna så kom det fram att Gotlands kommun har fått problem med sin stora IT satssning.

I dagarna,...., jisses alltså.

 

 

 

För ett tag sedan, ja eller hur, "upptäcktes" att det nya operativsystemet Windows Vista, som installerats i alla Gotland kommuns datorer, inte fungerar i kombination med hälso o sjukvårdens journaklsystem.

Nu sågas valet av system i en extern konsultrapport och konsulterna råder kommunen att satsa på det äldre, mer beprövade operativsystemet Windows XP.

 

Jag vill påstå att det med allra största säkerhet är flera andra applikationer som heller inte fungerar tillsammans med Vista.

 

Stackars djävlar för ett byte av operativ kan komma att kosta några mille, som dock kommer att bli billigare än att få Vista att fungera normalt. Ett sådant försök till laborationer kommer att kosta ännu mera och dyrbar tid kommer att spillas ytterligare.

 

Sen var det nån som sa att Vista inte har haft några problem i andra större företag! Nähä, inte det?

 

I min kommun finns det bara klåpare och alla är i chefsposition och knappt en enda av alla dessa klåpare har någon utbildning. Det har däremot alla under alla cheferna. Vad är det som har hänt? Jo skitsnackarnollorna och fritidspolitikerna har tagit över.

 

Det är sådana som läser PC-Guiden innan de ska fatta beslut som kostar miljoner. De kan ju inte låta professionella fatta sådana beslut för det skulle ju få tombollarna att framså som okunniga och oseriösa.

 

Förlåt att jag är så himla elak men sanningen, som svider mest, och införandet av den är den som ska vända trenden. Av alla länder i europa så liknar inte ett enda Sverige som däri allt är galet och där normer satts helt ur spel. Därav sådana resultat på grund av frånvaransde konsekvensanalyser och en helt obefintlig laboratoriemiljö.

 

Det här är bara en händelse i raden av kommuners och landstings tokbeslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför i herrans namn sätter man inte ihop ett nätverk i labmiljö, och även några klienter i skarp drift, och testkör hela skiten tillsammans för att se vilket system som passar till vad och sedan utvärderar vilket som ska vara eller inte vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inläggen ovan har flyttas från tråden //eforum.idg.se/topic/205599-datorn-startar-inte/ eftersom de inte har med den trådens ämne att göra.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...