Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skillnad i HDMI-kablar


Mark_Trade

Rekommendera Poster

Var på OnOff (brukar vanligtvis inte handla på de stora elektronikvaruhusen) häromdagen och köpte ett PS3. Till det skulle jag naturligtvis ha en HDMI-kabel. Jag plockade på mig en i den lägre prisklassen eftersom det inte bör ha någon betydelse på digitala signaler.

Säljaren hävdade dock att den kabel jag valt inte stöder 1080p utan bara 1080i. Om jag vill kunna se 1080p så behöver jag köpa en av de dyrare. Kan detta stämma? En digital signal kan väl inte vara av olika bra kvalitet? Antingen går signalen fram eller så gör den inte det och då blir det rejäla störningar.

Om det nu är olika kablar för i och p så får någon gärna förklara för mig hur detta fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, det där är skitsnack. Digitalt som digitalt. Korta distanser spelar det oftast ingen roll på. När det gäller längre distanser är det viktigare med högre kvalité, då kan ibland mer exklusiva kablar vara bättre på att ta fram signalen utan störningar.

 

1080P innebär en högre datatakt än 1080i men denna ska alla kablar klara. Om inte, då är det bara att returnera kabeln för då är det fel på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och flertalet tester visar också att man många ggr inte behöver köpa dom dyrare kablarna, utan det räcker gott med en som är billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med de som svarat, det räcker med en billig kabel för att få bra resultat. Pengarna som blir över kan man t ex lägga på en dyrare Bluray- spelare eller nytt bättre grafikkort om man har HTPC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...